ASBISc Enterprises Plc wypracował w 2022 r. bardzo dobre wyniki finansowe i w pełni zrealizował podwyższoną prognozę wyników finansowych, przekraczając ją na poziomie zysku netto. Z uwagi na wojnę w Ukrainie, Grupa bardzo mocno zreorganizowała swoją sprzedaż, koncentrując się na nieobjętych konfliktem, wzrostowych rynkach. Dzięki temu przychody ze sprzedaży w 2022 r. wyniosły blisko 2,7 mld USD w porównaniu do 3,1 mld USD w rekordowym 2021 roku, co oznacza spadek tylko o 13%. Pomimo spadku przychodów, zysk netto w tym czasie był bardzo wysoki, na zbliżonym do rekordowego w 2021 r. poziomu i wyniósł 75,9 mln USD, w porównaniu do 77,1 mln USD w 2021 r.
W samym czwartym kwartale 2022 roku ASBIS wypracował przychody w wysokości 780,3 mln USD, natomiast zysk netto wyniósł 28,7 mln USD, co oznacza, że był na tym samym poziomie, co w rekordowym w historii ASBIS IV kwartale 2021 r.
INNE WAŻNE WYDARZENIA 2022 ROKU:
- W 2022 roku największy udział w przychodach Grupy miały kraje byłego ZSRR (ponad 52-proc. udział) oraz Europy Środkowo-Wschodniej (24-proc. udział).
- Polska zagościła już na stałe wśród 10 krajów o najwyższych przychodach w Grupie, zajmując w całym roku 8. miejsce z przychodami na poziomie 85,8 mln USD (wzrost o 10% względem analogicznego okresu ubiegłego roku).
- ASBIS nie tylko zrealizował, ale też przebił na poziomie zysku netto podwyższoną 7 listopada 2022 roku prognozę finansową na 2022 r., która zakładała wypracowanie przychodów pomiędzy 2,6 miliarda USD a 2,8 miliarda USD oraz zysk netto po opodatkowaniu pomiędzy 70,0 milionów USD a 74,0 milionów USD.
- Grupa wypłaciła 1 grudnia 2022 r. akcjonariuszom zaliczkę z zysków za 2022 r. w wysokości 0,20 USD na akcję (w sumie 11.100.000 USD). Dywidenda wypłacana jest przez 7 kolejnych lat.
- ASBIS zdecydował się na strategiczny ruch i uruchomienie nowej dywizji biznesowej związanej z robotyką – ASBIS Robotic Solutions (AROS) oraz utworzył markę CRON Robotics. Rynek cobotów ma być wart kilkaset miliardów dolarów w ciągu najbliższych lat.
- Grupa rozwija sieć salonów Apple na terenie swojej działalności – obecnie jest autoryzowanym sprzedawcą produktów Apple na 11 rynkach oraz zarządza siecią 27 salonów i planuje dalszy jej rozwój.
WYNIKI FINANSOWE
Grupa była w stanie w dużym stopniu zrekompensować negatywne skutki wojny w Ukrainie, koncentrując się na rozwoju i inwestycjach na rynkach niekonfliktowych.
Podsumowanie wyników finansowych Grupy ASBIS w okresie IV kwartału 2022 r. oraz I-IV kwartałów 2022 r. przedstawiają poniższe tabele (prezentacja wyników w USD oraz dodatkowo, poglądowo również w PLN). Oficjalną walutą sprawozdawczą Grupy pozostaje USD.
WYNIKI FINANSOWE GRUPY W OKRESIE IV KWARTAŁU ORAZ I-IV KWARTAŁÓW LAT 2022 I 2021
(mln USD)
IV kw. 2022 r. |
IV kw. 2021 r. |
Zmiana |
I-IV kw. 2022 r. |
I-IV kw. 2021 r. |
Zmiana |
|
Przychody |
780,30 |
948,0 |
-18% |
2 690 |
3 078 |
-13% |
Zysk brutto |
70,7 |
71,4 |
-1% |
227,8 |
218,5 |
+4% |
Zysk z działalności operacyjnej (EBIT) |
38,0 |
40,8 |
-7% |
111,0 |
113,7 |
-2% |
Zysk netto po opodatkowaniu przypisany akcjonariuszom jednostki dominującej |
28,7 |
28,7 |
0% |
75,9 |
77,1 |
-2% |
mln PLN |
IV kw. 2022 r. |
IV kw. 2021 r. |
I-IV kw. 2022 r. |
I-IV kw. 2021 r. |
|
Przychody |
3 548,5 |
3 838,7 |
12 018,7 |
11 929,4 |
|
Zysk brutto |
321,5 |
289,0 |
1 017,9 |
846,9 |
|
Zysk z działalności operacyjnej (EBIT) |
172,8 |
165,3 |
495,9 |
440,9 |
|
Zysk netto po opodatkowaniu przypisany akcjonariuszom jednostki dominującej |
130,3 |
116,1 |
339,0 |
298,7 |
REALIZACJA PROGNOZY NA 2022
ASBIS w pełni zrealizował podwyższoną prognozę finansową na 2022 r., na poziomie netto prognoza została przekroczona.
Zgodnie z opublikowaną 7 listopada 2022 roku podwyższoną prognozą finansową, Grupa miała wypracować w 2022 r. przychody ze sprzedaży pomiędzy 2,6 miliarda USD a 2,8 miliarda USD oraz zysk netto po opodatkowaniu pomiędzy 70,0 milionów USD a 74,0 milionów USD.
SZCZEGÓŁOWE DANE DOTYCZĄCE SPRZEDAŻY
SPRZEDAŻ WEDŁUG REGIONÓW
Wojna w Ukrainie wpłynęła na zmianę głównych rynków działania Grupy, jednak wciąż regiony krajów byłego ZSRR oraz Europy Środkowo-Wschodniej tradycyjnie miały największy udział w przychodach Grupy zarówno w IV kwartale 2022 r., jak i w całym 2022 roku. Udział regionu krajów byłego ZSRR w przychodach ASBIS ogółem spadł w 2022 o 20,7% do 52,3%, podczas gdy sprzedaż w Europie Środkowo-Wschodniej była praktycznie na tym samym poziomie co w 2021 roku.
Dzięki intensywnym działaniom Grupy na Bliskim Wschodzie i w Afryce w 2022 roku sprzedaż w tych regionach wzrosła o 24,4% w porównaniu z rokiem ubiegłym.
Pokazuje to, że Grupa była w stanie zrekompensować niższą sprzedaż w krajach bezpośrednio dotkniętych wojną wyższą sprzedażą w pozostałych regionach działalności.
Geograficzna struktura sprzedaży ASBIS w 2022 r. oraz 2021 r.
2022 |
2021 |
|||
tys. USD |
% przychodówogółem |
tys. USD |
% przychodówogółem |
|
Kraje byłego ZSRR |
1.407.196 |
52,31% |
1.774.834 |
57,66% |
Europa Środkowo-Wschodnia |
653.643 |
24,30% |
654.117 |
21,25% |
Bliski Wschód i Afryka |
407.717 |
15,16% |
327.799 |
10,65% |
Europa Zachodnia |
183.088 |
6,81% |
266.607 |
8,66% |
Pozostałe |
38.395 |
1,43% |
54.619 |
1,77% |
Ogółem |
2.690.039 |
100% |
3.077.976 |
100% |
SPRZEDAŻ WEDŁUG KRAJÓW
Analiza poszczególnych krajów potwierdza, że na rynkach bezpośrednio dotkniętych wojną w Ukrainie Grupa zanotowała znaczący spadek sprzedaży. Z drugiej strony, Spółka była w stanie znacznie zwiększyć sprzedaż na rynkach, które nie zostały bezpośrednio dotknięte wojną, takich jak Kazachstan – obecnie największy rynek Grupy, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Azerbejdżan i Gruzja
Polska odnotowała w 2022 roku 10-proc. wzrost sprzedaży. Najlepiej sprzedającymi się kategoriami produktów w Polsce były procesory, telefony i serwery.
Krajami o najwyższym wzroście sprzedaży w 2022 r. były:
- Gruzja – wzrost o 90,4%
- Azerbejdżan – wzrost o 76,4%
- Kazachstan – wzrost o 52,6%
- Niemcy – wzrost o 48,5.%
- Zjednoczone Emiraty Arabskie – wzrost o 42,2%
- Słowacja – wzrost o 21,3%.
W samym IV kwartale 2022 r. kraje o najwyższych wzrostach sprzedaży były następujące:
- Armenia – wzrost o 217,4%
- Niemcy – wzrost o 125,4%
- Gruzja – wzrost o 124,1%
- Azerbejdżan – wzrost o 58,3%
- Zjednoczone Emiraty Arabskie – wzrost o 40,3%
- Kazachstan – wzrost o 33,7%.