Polski Standard Płatności, operator systemu płatności mobilnych BLIK, właśnie ogłosił start działalności w Rumunii, drugim największym rynku Europy Środkowo-Wschodniej. W ramach nowo powstałej spółki – BLIK Romania – będzie rozwijany system rozliczeń w lejach rumuńskich (RON), otwarty dla wszystkich tamtejszych wydawców i agentów rozliczeniowych. Po uzyskaniu prawnej zgody na działalność od Banku Narodowego Rumunii (BNR) – operator systemu planuje skupić się na tym rynku na płatnościach w e-commerce.
Po 8 latach intensywnego rozwoju w Polsce i zdobyciu blisko 13 mln aktywnych użytkowników, BLIK zwiększa swój zasięg i stawia kolejne kroki za granicą. Do życia została powołana spółka BLIK Romania S.A., która będzie odpowiedzialna za upowszechnienie systemu płatności mobilnych BLIK w Rumunii.
Pierwsze kroki na nowym rynku
Spółka BLIK Romania została zgłoszona do Rejestru Handlowego w Rumunii na początku grudnia ubiegłego roku. W skład zarządu nowo powstałej spółki wszedł Ryszard Drużyński, który objął stanowisko prezesa zarządu, Michał Szymański jako wiceprezes zarządu oraz Paweł Dytry. W radzie nadzorczej znalazły się z kolei władze Polskiego Standardu Płatności – Dariusz Mazurkiewicz w roli przewodniczącego rady nadzorczej, Monika Król jako wiceprzewodnicząca rady nadzorczej oraz Gheorghe Marian Cristescu jako członek rady nadzorczej.
W marcu br. zarząd BLIK Romania złoży do Banku Narodowego Rumunii (BNR) wniosek o zatwierdzenie systemu płatności BLIK w RON. Po uzyskaniu prawnej zgody regulatora i rozpoczęciu działalności operacyjnej, system płatności BLIK będzie rozliczany w lejach rumuńskich (RON) i dostępny dla wszystkich agentów rozliczeniowych oraz wydawców posiadających otwarty rachunek w BNR z dostępem do systemu ReGIS.
BLIK w Rumunii zamierza stosować sprawdzoną w Polsce strategię rozwoju systemu płatności. Oznacza to, że będzie wspierać wszystkich uczestników ekosystemu płatności, doświadczeniem i sprawdzonymi praktykami biznesowymi.
Plany dalszego rozwoju
W ramach strategii biznesowej spółki BLIK Romania, planowane jest wprowadzenie płatności kodem BLIK we wszystkich kanałach sprzedaży – e-commerce, POS i ATM. W pierwszej fazie operator systemu skoncentruje się na wdrożeniu rozwiązania w e-commerce.