Chiny wprowadzają najlżejszy pociąg świata – “Cetrovo 1.0”

Chiński przemysł kolejowy zaprezentował "Cetrovo 1.0" – najlżejszy pociąg na świecie, wykonany niemal w całości z włókna węglowego. Dzięki tej innowacji pojazd jest lżejszy, bardziej energooszczędny i w pełni zautomatyzowany, co stanowi przełom w dziedzinie transportu publicznego.

Cetrovo 1.0 / źródło: Xinhua
Klaudia Ciesielska
3 min

Chiński przemysł kolejowy po raz kolejny zademonstrował swoją innowacyjność, prezentując “Cetrovo 1.0” – pierwszy lokalny pociąg wykonany niemal całkowicie z materiału kompozytowego z włókna węglowego (CFRP). Ta zaawansowana technologicznie konstrukcja, opracowana przez Qingdao Sifang Rolling Stock Co, spółkę zależną China Railway Construction Corporation, ustanawia nowe standardy w dziedzinie inżynierii kolejowej.

Rewolucja w materiałach

Włókno węglowe zastępuje tradycyjne materiały, takie jak stal i aluminium, co czyni “Cetrovo 1.0” wyjątkowym na skalę światową. Dzięki zastosowaniu CFRP, pociąg jest o 11% lżejszy od konwencjonalnych pojazdów, co przekłada się na znaczące oszczędności energii – według producenta, zużywa on o 7% mniej energii elektrycznej niż współczesne pociągi.

Lekkość i wytrzymałość CFRP wynikają z jego unikalnej struktury. Składa się on z włókien węglowych połączonych ze sobą i wzmocnionych żywicą, co przypomina strukturę drzew, gdzie włókna celulozowe są sklejone ligniną. To innowacyjne podejście umożliwia wzmocnienie szczególnie obciążonych regionów pojazdu, zwiększając jego trwałość i wydajność.

REKLAMA

Automatyzacja na nowym poziomie

“Cetrovo 1.0” to nie tylko rewolucja materiałowa, ale także technologiczna. Pociąg osiąga prędkość maksymalną 140 km/h i jest w pełni zautomatyzowany, co oznacza, że nie wymaga obecności kierowcy. W przypadku wykrycia przeszkód, system automatycznego hamowania awaryjnego natychmiast reaguje, zapewniając bezpieczeństwo pasażerów.

Po zakończeniu testów fabrycznych, pociąg ma zostać wprowadzony do sieci metra w Qingdao, dziewięciomilionowym mieście znanym z bogatej historii jako dawna niemiecka kolonia Tsingtao. Wprowadzenie “Cetrovo 1.0” do użytku miejskiego oznacza znaczący krok naprzód w kierunku bardziej efektywnego i nowoczesnego transportu publicznego.

Korzyści z spadających cen

Rozwój “Cetrovo 1.0” był możliwy dzięki znacznemu spadkowi cen włókien węglowych w ostatnich dekadach. Kiedyś materiał ten był luksusem zarezerwowanym głównie dla lotnictwa, jednak obecnie jest szeroko stosowany w różnych gałęziach przemysłu, w tym w motoryzacji i produkcji rowerów. W XX wieku cena włókna węglowego wynosiła około 200 dolarów za funt (454 gramy), podczas gdy pod koniec 2000 roku spadła do 30-50 dolarów za funt. Dziś ceny przemysłowych włókien węglowych wynoszą od 7 do 15 dolarów za funt, co otworzyło nowe możliwości dla ich zastosowania w przemyśle kolejowym.

Mimo tych spadków cen, komponenty CFRP są nadal droższe niż tradycyjne materiały jak stal czy aluminium, głównie ze względu na skomplikowany proces produkcyjny. Jednak korzyści wynikające z ich lekkości, wytrzymałości i efektywności energetycznej mogą przeważyć te dodatkowe koszty, zwłaszcza w dłuższej perspektywie.