Cła Trumpa kontra Apple: kto zapłaci rachunek?

Cła nałożone przez administrację Donalda Trumpa mogą wymusić na Apple podwyżkę cen iPhone’ów oraz innych produktów nawet o 9 procent. Jeśli firma zdecyduje się nie obciążać klientów dodatkowymi kosztami, prognozowany jest znaczący spadek jej zysków w najbliższych latach.

Izabela Myszkowska
źródło: Pexels/Kartikey Das

Decyzje administracji Donalda Trumpa dotyczące ceł na chińskie produkty zaczynają odbijać się echem w branży technologicznej. Jedną z firm, która może mocno odczuć konsekwencje tych działań, jest Apple. Według analityków, gigant z Cupertino będzie musiał podjąć trudną decyzję: podnieść ceny swoich produktów lub pogodzić się ze spadkiem zysków.

Acer już podniósł ceny – czy Apple pójdzie w jego ślady?

Wśród firm, które zareagowały na cła jako pierwsze, znalazł się tajwański Acer. Spółka ogłosiła 10-procentową podwyżkę cen, przerzucając koszty na konsumentów. Apple, mimo że dysponuje znacznie większym kapitałem, również nie jest odporne na efekty ceł. Analitycy przewidują, że jeśli firma nie zdecyduje się na podwyżkę cen, jej zyski odczują znaczący cios.

Apple straci niezależnie od decyzji

Według CNBC, analityk Bank of America Wamsi Mohan przeanalizował kilka scenariuszy, w których Apple mogłoby zareagować na nowe cła. Wszystkie prowadzą do jednego wniosku – firma poniesie straty w ten czy inny sposób.

Jeśli Apple zdecyduje się na absorpcję ceł i nie podniesie cen, prognozowany spadek zysku na akcję wyniesie 26 centów, czyli 3,1 procenta w 2026 roku.
Jeśli zdecyduje się na wzrost cen o 3 procent, straci 21 centów na akcję, co przełoży się na 2,4-procentowy spadek. Podniesienie cen mogłoby również wpłynąć na sprzedaż – analitycy przewidują, że w takim scenariuszu Apple sprzeda o 5 procent mniej urządzeń.

Czy Apple zdecyduje się na 9-procentową podwyżkę?

Aby całkowicie zrównoważyć wpływ ceł, Apple musiałoby podnieść ceny swoich produktów o 9 procent. Taki ruch pozwoliłby uniknąć strat finansowych, ale może również odstraszyć klientów i wpłynąć na liczbę sprzedanych urządzeń. Jak podkreśla Mohan, decyzja w tej sprawie będzie kluczowa dla przyszłości firmy.

Czy Apple zdecyduje się na radykalny krok i przeniesie koszty na konsumentów? A może znajdzie inny sposób na złagodzenie skutków ceł? Jedno jest pewne – sytuacja wymaga strategicznego podejścia, a nadchodzące miesiące mogą być kluczowe dla polityki cenowej giganta z Cupertino.

Udostępnij