Cyfrowa transformacja w wielu polskich firmach częścią strategii biznesowej

Podobne tematy

Cyfrowa transformacja biznesu reakcją na nową rzeczywistość

Kilka miesięcy temu, praktycznie z dnia na dzień doświadczyliśmy ograniczenia funkcjonowania wielu sektorów gospodarki w Polsce i na świecie....

eSky przeprowadza cyfrową transformację z Google Cloud

eSky.pl, lider rynku internetowych biur podróży w krajach CEE, wybrał Google jako partnera we wdrażaniu cyfrowej transformacji. Dzięki produktom...

Jak stworzyć cyfrowe miejsce pracy?

Choć stworzenie cyfrowego miejsca pracy nigdy nie jest ostatecznym celem digitalizacji, powinno zapewniać konkretne korzyści biznesowe. Nawet jeśli przez...

W 56 proc. przypadków, projekty cyfrowej transformacji mają najwyższy lub wysoki priorytet dla strategii polskich przedsiębiorstw. Co więcej, w co trzeciej badanej firmie liderem cyfrowej transformacji jest przedstawiciel ścisłego zarządu firmy. Wyniki badania „Liderzy cyfryzacji” realizowanego przez Microsoft i CIONET wyraźnie pokazują, że cyfrowa transformacja jest już integralnym elementem ogólnej strategii biznesowej polskich firm i inicjatywą priorytetową dla całego przedsiębiorstwa.

36 proc. firm biorących udział w naszym badaniu ma już zdefiniowaną strategię cyfrową dla całej firmy. Dzisiaj już nikt nie zadaje sobie pytania o sens cyfryzacji, ale o jej tempo i skalę. Cyfrowa transformacja jest warunkiem skutecznego konkurowania, a przecież nikt z polskich przedsiębiorców nie chce oglądać pięt uciekającej konkurencji. – podkreśla Magda Taczanowska, Członek Zarządu, Dyrektor Segmentu Enterprise w polskim oddziale Microsoft.

Kluczowe wyniki badania „Liderzy cyfryzacji”:

82 proc. polskich menedżerów przyznaje, że rozwój cyfrowych kompetencji zespołu to najważniejsza inicjatywa w ramach cyfrowej transformacji ich biznesu.

Dla 53 proc. uczestników badania chmura obliczeniowa stanowi najważniejszą technologię wspierającą optymalizację działania.

36 proc. firm ma zdefiniowaną strategię cyfrową dla całej firmy.

W 93 proc. firm dział IT pełni wiodącą rolę we wdrażaniu strategii cyfryzacji, choć rola samego działu w organizacji zmienia się – nie ma już podziału na IT i biznes.

Cyfrowa transformacja opiera się na szerokim wykorzystaniu technologii informacyjnych w obsłudze wszystkich procesów przedsiębiorstwa – sprzedaży, obsługi klientów, produkcji, finansów, dystrybucji i wielu innych. Ta fundamentalna zmiana jest możliwa przede wszystkim dzięki dynamicznemu rozwojowi chmury obliczeniowej i jej zdolności do przetwarzania gigantycznych zasobów informacji.

W najkrótszym ujęciu cyfrowa transformacja to przenoszenie coraz większej ilości procesów do rozwiązań opartych na technologiach cyfrowych, informatycznych – mówi Maciej Oleksowicz, prezes zarządu Inter Cars S.A., największego dystrybutora części zamiennych do samochodów w Europie Środkowo-Wschodniej.

Cyfryzacja jest obecnie plasowana na szczycie strategicznych tematów podejmowanych przez przedsiębiorstwa niezależnie od skali prowadzonego biznesu. Ponad 1/3 firm uczestniczących w badaniu ma już zdefiniowaną strategię cyfrową dla całej firmy. Opiera się ona na czterech kluczowych filarach: zaangażowaniu klientów w różnych kanałach komunikacji, wsparciu pracowników w cyfrowym środowisku pracy, optymalizacji procesów biznesowych oraz transformacji produktów i modeli działania.

Budowanie zaangażowania klientów

Cyfryzacja przenika obecnie każdy element działalności biznesowej. Jednak to budowanie relacji z klientami zostało uznane za priorytet przez większość badanych menedżerów. Wśród najważniejszych technologii temu służących, 82% decydentów wskazało na zaawanasowaną analitykę i zarządzanie danymi. Opinie te potwierdzają, że paliwem cyfryzacji są dane. Kluczowe znaczenie ma ich wykorzystanie w ramach kompleksowego systemu zarządzani firmą opartego na cyfrowej technologii – mówi Magda Taczanowska, Członek Zarządu, Dyrektor Segmentu Enterprise w polskim oddziale Microsoft.

Polscy menedżerowie przyznają, że w centrum zainteresowania jest klient – zapewnienie mu pozytywnego doświadczenia i pozyskanie lojalności stało się fundamentem sukcesu biznesowego. Wśród czterech filarów cyfrowej transformacji to właśnie zdobycie zaangażowania klientów było wymieniane jako najważniejsze. Zainspirowani pracownicy, optymalizacja działania i transformacja produktów to obszary, które są podporządkowane temu celowi.

Bez wątpienia paliwem cyfryzacji są dane, tym bardziej że ich ilość rośnie lawinowo. Stanowią one bardzo cenny zasób w rękach banków, ale żeby ten skarb wykorzystać, by dane monetyzować potrzebne są rozwiązania pozwalające na spięcie w całość wszystkich elementów w organizacji – przyznaje Adam Marciniak, Dyrektor Pionu Rozwoju i Utrzymania Aplikacji, PKO BP.

Niemal ¾ respondentów przyznało, że omnichannel, czyli konieczność dotarcia do odbiorców wszystkimi kanałami kontaktu jest chlebem powszednim interdyscyplinarnych zespołów, w których specjaliści IT odgrywają ogromną rolę. Dla 2/3 przedsiębiorstw coraz ważniejsze stają się systemy CRM nowej generacji, w których łączą się procesy sprzedaży, marketingu i doświadczeń klientów (customer experience).

liderzy cyfryzacji

Zainspirowani pracownicy

Cyfrowa transformacja niesie także nową wizję idealnego pracownika. W ponad 80 proc. przedsiębiorstw objętych badaniem rozwój cyfrowych kompetencji zespołu to jedna z najważniejszych inicjatyw w ramach dokonywanych przemian. Wśród kluczowych cech liderów cyfrowej transformacji nie znajdują się jedynie kompetencje, ale również takie wartości, jak otwartość, akceptacja zmian, ciekawość świata, odwaga i chęć uczenia się. Posiadanie konkretnych wąskich umiejętności technologicznych nie jest już atutem, ponieważ w ciągu krótkiego czasu tego rodzaju kompetencje mogą okazać się nieprzydatne.

[…] W firmie trzeba tak ustawić procesy, systemy premiowe, raportowanie rentowności, żeby żaden pracownik nie poczuł się zagrożony. Nie wolno doprowadzić do sytuacji, w której pracownicy związani ze sprzedażą w tradycyjnych sklepach zaczną postrzegać e-commerce jako konkurencję, która odbiera im klientów. Kluczowe jest odpowiednie komunikowanie zmian związanych z CT oraz budowanie akceptacji i zaangażowania pracowników w nowe projekty – dodaje Jacek Kujawa, Wiceprezes Zarządu LPP.

Optymalizacja procesów biznesowych

Zdaniem aż 84 proc. uczestników badania automatyzacja procesów zbierania i przetwarzania danych jest jedną z najważniejszych technologii wspierających optymalizację działania firm. W dalszej kolejności wskazywano na technologie chmurowe (53 proc.), wykorzystanie samouczących się algorytmów i uczenie maszynowe (50 proc.), systemy ERP (29 proc.) oraz wykorzystanie robotów (26 proc.).

Nowe modele działania

Polscy menedżerowie są zgodni, że funkcjonujemy w otoczeniu rynkowym, gdzie modele biznesowe ulegają ciągłej zmianie i skraca się tempo wprowadzania nowych produktów na rynek. Dla 86 proc. respondentów zwinny (agile) proces rozwijania produktów jest najważniejszym narzędziem w procesie ich transformacji.

Dzięki integracji własnych produktów i usług z aplikacjami i danymi, firmy mogą rozszerzyć pole wykorzystania produktów – tego typu model działania wybiera 43 proc. przedsiębiorstw objętych badaniem. Nowy poziom konkurencyjnej walki i potrzeba ciągłego wyścigu z czasem wymuszają także zmianę sposobu działania: współpracę z partnerami technologicznymi i wspólne poszukiwanie innowacyjnych technologii, które pozwalają na wykreowanie nowych rynków zbytu.

Co więcej, rozwój nowych modeli biznesowych, produktów i usług, w tym m.in. współpraca z fintechami i startupami jest najważniejszą inicjatywą w procesie cyfrowej transformacji dla 62 proc. polskich top managerów biorących udział w badaniu.

Cały czas eksperymentujemy z wieloma nowymi technologiami, a od ubiegłego roku mamy własny start-up, nowocześnie zaprojektowaną smartshoppingową platformę goodie. Korzystamy w niej z platformy Microsoft Azure, rozwijamy bardzo mocny silnik rekomendacyjny i testujemy liczne nowe komponenty, w tym funkcjonalność rozpoznawania obrazu – przyznaje Ricardo Campos, Dyrektor Departamentu Bankowości Elektronicznej w Banku Millennium.

Badanie Liderzy Cyfryzacji było realizowane przez CIONET na zlecenie polskiego oddziału Microsoft w czerwcu 2017 roku wśród przedstawicieli zarządów największych polskich przedsiębiorstw.
- Reklama -

Gorące tematy

- Reklama -
Używamy plików cookie, aby zapewnić lepszą jakość przeglądania. Kontynuując korzystanie z tej witryny, wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie.
Używamy plików cookie, aby zapewnić lepszą jakość przeglądania. Kontynuując korzystanie z tej witryny, wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie.