W obecnych czasach wiele biznesów walczy o przetrwanie, dlatego też przeważająca większość przedsiębiorców stosuje różne sposoby, które mają na celu przyciągnięcie klientów. Niestety nie wszystkie z nich są przyzwoite. Mowa tutaj o stosowaniu czarnego PR. Co się kryje pod tymi słowami? Na czym polega czarny PR? Sprawdź to w naszym artykule!
Czym jest czarny PR?
Na samym początku warto napisać kilka słów o tym, czym jest czarny PR. Wiąże on sie z public relations – czyli różnymi działaniami, których celem jest budowa dobrych relacji między daną firmą a całym jej otoczeniem. Natomiast czarny PR oznacza zupełne przeciwieństwo PR. Jest to antyreklama danego przedsiębiorstwa, która jest wprowadzana przez inne osoby lub organizacje. Najczęściej odbywa się to za pomocą mediów społecznościowych, lecz nie tylko.
Jaki jest cel czarnego PR? Głównym celem jest zniszczenie renomy danej firmy poprzez podawanie szerokiej publiczności nieprawdziwych informacji. Mimo że jest to bardzo nieetyczne, to niestety niezwykle powszechne. Zdecydowanie nie polecamy tego sposobu na zdobycie klientów poprzez zniszczenie biznesu konkurencji, ponieważ prędzej czy później i tak wszystko wychodzi na jaw.
Przykłady czarnego PR
Jesteśmy prawie pewni, że każdy choć raz zetknął się z przykładem czarnego PR w Internecie. W końcu zdecydowana większość z nas korzysta na co dzień z Internetu. Dobrym przykładem będzie tutaj zwolnienie z pracy. Wielu pracowników nie zgadza się z decyzją swojego pracodawcy, dlatego w ramach zemsty umieszcza zmanipulowane informacje dotyczące firmy pracodawcy w Internecie.
Nierzadkim zjawiskiem jest też tworzenie dodatkowych kont, a następnie udzielanie się z nich pod swoim własnym postem, w którym oczerniony zostaje jakiś pracodawca. Takich przykładów moglibyśmy tutaj podać mnóstwo, ponieważ wielu osobom wydaje się, że są anonimowi w Internecie, dlatego też mogą wypisywać, co tylko chcą, lecz nie do końca tak jest.
Jak walczyć z czarnym PR?
Żyjemy w czasach, w których każda firma działająca na polskim rynku, powinna być przygotowana na to, że padnie ofiarą czarnego PR. Dlatego też każda z nich powinna już zawczasu mieć przygotowaną strategię, którą wdroży, gdy wystąpi taka sytuacja. Ważne jest też to, aby na bieżąco przeglądać Internet. Jeśli natomiast natrafimy na jakieś negatywne i nieprawdziwe informacje dotyczące naszej firmy, to powinniśmy jak najszybciej reagować – czyli usuwać tego rodzaju opinie, a jeśli nie ma takiej możliwości, to należy na nie odpowiadać. Pamiętajmy jednak o zasadach kultury – m.in. niewskazane są jakiekolwiek przepychanki słowne.
Niestety nie każdy właściciel firmy ma czas, aby zajmować się tego typu pracami, dlatego też najlepiej zatrudnić osobę, która będzie odpowiedzialna za ochronę wizerunku firmy (sprawdź ofertę). Choć nadal wielu przedsiębiorców sądzi, że to zupełnie niepotrzebne, to jednak ochrona wizerunku firmy jest niezmiernie ważna, ponieważ w obecnych czasach, zanim klient uda się do jakiegoś sklepu, czy lokalu, to sprawdza opinie na jego temat. Jeśli więc natrafi na negatywną recenzję, to istnieje duże ryzyko, że do nas nie przyjdzie i wybierze inną konkurencją firmę. A więc pamiętajmy, aby dbać o wizerunek naszego przedsiębiorstwa.
Artykuł sponsorowany