in ,

E-Commerce w Polsce

Sprzedaż online rozpoczęła się pod koniec lat 90 w podobnym okresie pojawił się jeden z największych portali aukcyjnych jakim jest allegro. W niniejszym artykule zastanowimy się, jak aktualnie wygląda sprzedaż online oraz jak właściciele e-sklepów radzili sobie ze sprzedażą w ubiegłym roku.

Badanie wykonane przez gemius w 2017 r. mówią o 26 mln użytkowników internetu w Polsce z których ponad połowa dokonuje zakupu w e-sklepach. Statystyki prezentują się optymistycznie, ale to nie powinno uśpić czujności aktywnych w tej branży. Rok 2017 to również szereg wyzwań (również dla agencji reklamowych prowadzących kampanie reklamowe e-sklepów )zaczynających się od optymalizacji budżetu reklamowego kończąc na dostosowaniu strony do aktualnych trendów, jak np. RWD które zostało już definitywnie narzucone przez Google’owski mobile first.

rynek e-commerce w polsce

Wyzwania przypadające na rok 2018?

Jednym z większych wyzwań e-commerce z roku 2017 przypadających również na bieżący jest personalizacja, która dotyczy praktycznie wszystkich kanałów sprzedaży online. Pamiętajmy, że witryna jest miejscem docelowym na którą trafiają użytkownicy z wyników płatnych, organicznych, mailingów, kampanii Video oraz Social Media. Personalizacja odbywa się na każdym z wyżej wymienionych co jest pożyteczną strategią dla obu stron – Klient czuje się doceniony jednocześnie otrzymując ofertę bardziej zindywidualizowaną, dzięki czemu sprzedawca e-witryny może liczyć na mniejsze koszta reklamy przy zachowaniu wzrostu konwersji.

Wracając do kanałów sprzedaży – najważniejsze przy ich doborze to dogłębna analiza wszystkich – bez znaczenia na narzucone trendy.
Są przestrzenie sprzedażowe wręcz dedykowane dla niektórych platform,  jak np. Google Shopping, który został stworzony z myślą o sklepach internetowych których głównym katalizatorem jest dobra ekspozycja produktu. Zatem dokonując sprzedaży w branży odzieżowej dużą część środków przeznaczymy właśnie na Adwords w takiej formie. Jednak czy to jest jednoznaczne z tym, że nie skorzystamy z reklamy standardowej, tekstowej Adwords ? – zależy od budżetu, odpowie doświadczony marketer. Trudno się nie zgodzić, chociaż ograniczony budżet nie oznacza korzystanie tylko z jednego kanału sprzedażowego, ale może oznaczać jego mniejszą aktywność.

Podczas takich dyletantów musimy roztropnie podejmować decyzję i całkowicie nie rezygnować ze wszystkich modeli pozyskiwania Klientów a jedynie wybrać kilka najskuteczniejszych. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby jeden z nich był głównym na którym możemy się bardziej skupiać.

Jakie kanały dystrybucji warto ze sobą łączyć ?

Podstawę są: adwords, pozycjonowanie (SEO), Content Marketing – każdy z nich może reklamować te same treści a więc mogą się uzupełniać. Treść publikowana w ramach Content Marketingu może być również swego rodzaju katalizatorem dla promocji w wynikach organicznych..

Adwords: inaczej PPC jest to forma wyświetlania opisów naszej strony w pierwszych czterech pozycjach oraz pozostałych trzech, znajdujące się pod wynikami organicznymi. Tego typu kampanie promocyjne znakomicie wpływają na wzrost sprzedaży oraz umożliwiają ciekawy sposób ekspozycji naszego towarów (Google Shopping). Niekwestionowanym plusem jest możliwość elastycznie dobieranych stawki, którą możemy dostosowywać w zależności od naszego zapotrzebowania.

Pozycjonowanie: jest działaniem mającym na celu dostosowanie strony w taki sposób, aby wyświetlała się możliwie najwyżej na frazy kluczowe odpowiadające poszczególnym podstroną. Pozycjonowanie stron internetowych jest niezwykle skutecznym kanałem docierającym do użytkowników w sposób bardziej subtelny niż reklama na YouTubie lub Adwords, pozornie zmieniając kierunek sprzedaży w taki sposób, że Klient natrafiający na naszą stronę jest Klientem, który właśnie poszukuje produktu z naszej oferty.

Content Marketing: to głównie publikowanie treści w różnych formach może to być tekst, jak i również materiały graficzne. Istotą CM jest abstrakcyjność oraz nietuzinkowość materiałów, które poza zainteresowaniem powinny również angażować.

Jaki kanał wybrać ?

Sprzedaż  internetowa jest procesem złożonym, kiedy już pozyskamy użytkownika, musimy wiedzieć jakie warianty cenowe naszego towaru oraz kosztów jego dostawy są najbardziej atrakcyjne dla naszego klienta, takie aspekty powinny być uwzględniane podczas doboru kanałów dystrybucyjnych. Zakładając, że posiadamy produkty wysokobudżetowe np. telewizory (ceny od 2000.00 zł). Kampania produktowa będzie dobrym pomysłem na początek, ale tego typu produktu nie kupuje się od tak, zazwyczaj nasi Klienci będą potrzebowali chwili namysłu na podjęcie decyzji. Dlatego z pomocą przychodzi nam re-marketing, który w nienatrętny sposób będzie przypominał naszym klientom o kończącym się czasie promocji. Jest to dobry przykład łączenia ze sobą różnych metod pozyskiwania Klientów oferując niejedną ścieżkę prowadzącą wcześnie wytypowanego produktu.

Słynna kampania Allegro „Czego szukasz na święta” została doceniona przez Cannes Lions w 2017. Zdecydowanie poza nagrodami wyróżniła się na tle innych materiałów swoją wyjątkową atmosferą oraz aktualnym tematem emigracji. Pojawiła się ogromna fala pozytywnych komentarzy co sprzyjało również budowaniem świadomości samej marki. Reklama Allegro to kolejny dowód skutecznej dywersyfikacji źródeł komunikacji marki z Klientem. Użytkownicy znakomicie oswajali się z marką lub ją sobie przypominali dzięki czemu sam portal aukcyjny zaczął  generować zdecydowanie większy ruch na stronie.

Grafika użyta w treści zostałą przygotowana dzięki współpracy sklepem online z fototapetami: iruto.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Chcesz wiedzieć więcej?
Zapisz się na nasz newsletter!
SUBSKRYBUJ
bitcoin

Bitcoin czy fundusz?

zmiany personalne

Kuba Pancewicz dołączy w kwietniu do Lenovo MBG