Globalna awaria AWS. Nie działają Zoom, Fortnite i Slack. Problemy także w Polsce

Trwa poważna awaria infrastruktury Amazon Web Services, która zakłóca działanie kluczowych usług internetowych na całym świecie, w tym Zoom, Slack i Fortnite. Epicentrum problemów zlokalizowano w kluczowym regionie US-EAST-1 w Wirginii, a wstępna diagnoza wskazuje na błędy w usłudze DynamoDB.

2 Min
AWS

Trwa poważna awaria infrastruktury Amazon Web Services (AWS), która zakłóca działanie dziesiątek kluczowych usług internetowych na całym świecie. Epicentrum problemów znajduje się w regionie US-EAST-1 (Wirginia, USA), jednym z najważniejszych węzłów globalnej chmury. Amazon potwierdził problemy i aktywnie pracuje nad ich rozwiązaniem.

Według oficjalnego statusu AWS, w regionie US-EAST-1 występuje “zwiększona liczba błędów i opóźnień”. Firma poinformowała, że zidentyfikowała potencjalną przyczynę w interfejsach API (API) usługi DynamoDB, popularnej bazy danych NoSQL.

Globalny zasięg i lokalne skutki

Skutki awarii są odczuwalne globalnie. Użytkownicy masowo zgłaszają problemy z działaniem takich serwisów jak:

  • Narzędzia komunikacyjne i biznesowe: Zoom, Slack, Canva, Ring
  • Platformy rozrywkowe: Fortnite, Roblox, Snapchat, Duolingo, Reddit
  • Inne usługi: Shutterstock, a nawet aplikacje McDonald’s

Serwis Downdetector poinformował, że tylko dziś rano odnotował ponad 4 miliony zgłoszeń o problemach z siecią na całym świecie, podczas gdy dzienna średnia to zwykle 1,8 miliona. W szczytowym momencie (ok. 9:52 czasu polskiego) w USA odnotowano prawie 6 tysięcy zgłoszeń dotyczących samego AWS.

Problemy dotykają również Polskę. Downdetector rejestruje zgłoszenia dotyczące m.in. Poczty Polskiej. mBank oficjalnie przyznał, że w związku z awarią klienci mogą doświadczać problemów z widocznością transakcji w historii operacji. Bank zapewnia, że pracuje nad przywróceniem pełnej funkcjonalności.

Reakcja AWS i diagnoza problemu

Inżynierowie Amazon “natychmiast przystąpili do działania” po wykryciu anomalii. W ostatnim komunikacie firma sprecyzowała, że zidentyfikowała błędy w API DynamoDB i “pracuje na wielu równoległych ścieżkach, aby przyspieszyć naprawę awarii”.

Warto zaznaczyć, że nie cała sieć doświadcza problemów. Usługi Google oraz platformy firmy Meta (Facebook, Instagram) działają stabilnie. Elon Musk potwierdził również, że serwis X nie jest objęty awarią, co sugeruje inną architekturę infrastrukturalną lub brak zależności od dotkniętych usług w regionie US-EAST-1.

Eksperci cytowani przez “The Independent” wskazują, że nic nie sugeruje, by awaria była wynikiem cyberataku. Najczęstszą przyczyną tego typu incydentów jest błąd ludzki, błędnie wdrożona aktualizacja lub fizyczny problem sprzętowy w centrum danych. Prace nad ustabilizowaniem usług wciąż trwają.

TEMATY:
Udostępnij