Innowacje w oświetleniu na rzecz zrównoważonej transformacji w branży Retail 

Izabela Myszkowska
Izabela Myszkowska - Redaktor Brandsit 8 min
8 min

Między 26 lutego – 2 marca światowi wystawcy z branży handlu detalicznego zgromadzili się na targach EuroShop 2023 w Düsseldorfie, wśród nich nie zabrakło Signify (Euronext: LIGHT). Na stoisku o łącznej powierzchni 216 m² światowy lider branży oświetleniowej zaprezentował nowoczesne produkty i technologie, które będą towarzyszyły sklepom detalicznym na drodze ku zrównoważonej przyszłości.

Kreując lepszą przyszłość 

Branża handlu detalicznego ma przed sobą niełatwe zadanie. Zarządzający w branży Retail, aby kontynuować dobrą passę, powinni postawić na wydajne rozwiązania i zmniejszać koszty pomimo rosnących cen energii, a także realizować założenia strategii zrównoważonego rozwoju. Sklepy muszą również w coraz większym stopniu sprostać stale zmieniającym się wymaganiom klientów. Dlatego Signify wspiera transformację handlu detalicznego za pomocą innowacyjnych rozwiązań oświetleniowych.

Tegoroczne hasło „Kreujemy lepszą przyszłość. Dołącz do nas” było skierowanym do sklepów detalicznych zaproszeniem do wspólnego budowania lepszej przyszłości w oparciu o założenia gospodarki obiegu zamkniętego. Signify przedstawił w tym roku szeroką gamę produktów oświetleniowych, które dzięki minimalizacji wykorzystania surowców, łatwemu serwisowaniu oraz możliwości ponownego wykorzystania i recyklingu spełniają założenia gospodarki cyrkularnej. Ponadto firma Signify zaprezentowała także systemy oświetleniowe, które pozwalają sklepom na ograniczenie zużycia energii i podniesienie wydajności operacyjnej, a jednocześnie ułatwiają optymalizację sposobu, w jaki klienci robią zakupy.

Nowy wygląd sklepowych alejek

Na szczególną uwagę zasługuje nowe, najwyższej jakości oświetlenie Philips StoreFlow. To pierwsza na świecie oprawa oświetleniowa dedykowana sklepom, posiadająca obudowę wykonaną w ponad 70 proc. z tworzyw biopochodnych. To pierwsza oprawa oświetleniowa Philips zapewniająca oświetlenie o wysokim kontraście, które całkowicie zmienia wygląd sklepowych alejek dzięki lepszej prezentacji produktów oraz intensywnej kolorystyce. Oprócz wysokiej jakości oświetlenia, rozwiązanie wyróżnia znakomita efektywność oraz funkcje umożliwiające sprzedawcom zarządzanie oświetleniem w alejkach sklepowych w elastyczny sposób. 

„Komfort oczu i dobra widoczność produktów to kluczowe kwestie decydujące o podejmowaniu decyzji zakupowych przez klientów. To właśnie dlatego sklepowe półki są oświetlone najjaśniej na poziomie oczu, a pionowy zanik światła jest niezwykle płynny, przy jednoczesnym zachowaniu dobrej jakości oświetlenia od góry do dołu półki.”

Marleen Verhagen, kierownik regionalny ds. produktów w Signify.

Zrównoważone materiały i nowoczesne technologie

Ukłonem firmy Signify w stronę zrównoważonego rozwoju są także projektory MS, oprawy MS oraz oprawy GreenSpace Downlight Philips. Dzięki obudowie wykonanej w 65 proc. z postindustrialnych materiałów pochodzących z recyklingu, produkty są nie tylko przyjazne dla środowiska, lecz są dowodem zaangażowania Signify w gospodarkę o obiegu zamkniętym i ograniczenia wykorzystywania materiałów pierwotnych.

„Naszą ambicją jest, aby do 2024 r. we wszystkich produktach wykonanych w technologii druku 3D wykorzystywać co najmniej 55 proc. materiałów pochodzących z recyklingu lub z biopochodnych odpadów. To właśnie takie podejście pozwala na zmniejszenie zużycia paliw kopalnych i pomaga chronić cenne zasoby.” 

Riemer Adema, dyrektor działu produktów 3D w Signify

Firma Signify zaprezentowała także nową technologię PerfectAccent, która obejmuje rewolucyjny kształt wiązki światła – ReCTangular (HRCT). Technologia ta przekształca wiązkę światła na prostokątną, równomiernie oświetlając całą ekspozycję. Jest to szczególnie istotne w przypadku produktów wrażliwych na ekspozycje świetlną. Oprawy oświetleniowe z serii MS z optyką HRCT są już wykorzystywane w wielu obiektach dużej niemieckiej sieci sklepów spożywczych. 

Linia Philips Maxos fusion i StoreSet, to nowe oprawy z najlepszą możliwą kombinacją efektywności energetycznej i wysokiego oddawania barw, dzięki czemu sprzedawcy detaliczni nie muszą już wybierać między tymi dwoma rozwiązaniami. Wszystkie towary są optymalnie eksponowane, wszystkie z podwyższoną efektywnością energetyczną. 

Rewolucja w nowoczesnych systemach zarządzania oświetleniem

Wysokie ceny energii elektrycznej sprawiają, że sprzedawcy detaliczni poszukują zaawansowanych systemów zarządzania oświetleniem. Oświetlenie zużywa największą część energii elektrycznej w sklepach, dlatego aby móc obniżyć koszty operacyjne dobór oświetlenia jest niezwykle istotny. Na stoisku Signify przedstawiciele firmy opowiedzieli o działaniu systemów oświetleniowych przyszłości i zaprezentowali pierwszy hybrydowy system sterowania oświetleniem, umożliwiający łączenie oraz dopasowywanie produktów z bogatej oferty opraw LED sterowanych zarówno przewodowo, jak i bezprzewodowo. System Interact pozwoli na 20-40 proc. oszczędności energii, niezależnie od istniejącej infrastruktury oświetleniowej w sklepach. Dodatkowo łatwiej niż kiedykolwiek sklepy będą mogły sterować natężeniem światła na małych i dużych powierzchniach.

Jednocześnie sprzedawcy, którzy stawiają na maksymalną oszczędność energii i zwiększenie wydajności operacyjnej, mogli zapoznać się z nową wersją opartego na chmurze systemu zarządzania oświetleniem Interact Multisite. Najbardziej zaawansowany system zarządzania oświetleniem w ofercie Signify został wyposażony w panel prezentujący aktualne i wcześniejsze zużycie energii w systemach oświetlenia i nie tylko (rozwiązanie obejmuje także np. lodówki, piece czy systemy COWiG). System zapewnia wgląd w dane wszystkich połączonych sklepów. Ponadto można otrzymać szczegółowe informacje o wybranych sklepach i porównać je ze sobą w celu ustalenia, które obiekty wymagają usprawnień. Zainteresowani odwiedzający mogli zapoznać się z funkcjami zdalnego zarządzania systemem oświetleniowym, które już wkrótce wejdą na rynek.

Bezproblemowe zakupy na co dzień

Signify oferuje sprzedawcom detalicznym usługi, których oczekują kolejne pokolenia klientów. Nadchodzące generacje Z i Alfa nie akceptują barier. By zaspokoić zmieniające się potrzeby jeden z europejskich sklepów wdrożył rozwiązanie nawigacji wewnętrznej w niemal 50 sklepach. Odnalezienie produktów w sklepie wielkopowierzchniowym stanowi wyzwanie dla 42 proc. stałych klientów, teraz kupujący mogą korzystać z funkcji nawigacji w aplikacji, aby bez trudu odnaleźć potrzebne produkty. Technologia lokalizacji i mapowania VLC w pomieszczeniach zapewnia niezrównaną dokładność i szybkość reakcji. Obecnie klienci korzystają z nawigacji wewnętrznej firmy Signify na ponad 600 tys. m² powierzchni handlowej i biurowej.

Elegancki design i zrównoważona produkcja idą w parze

Bogatą ofertę produktów zaprezentowanych na targach uzupełniły modele opraw stworzonych na drukarkach 3D. Ta technologia to kolejna gałąź gospodarki o obiegu zamkniętym, która nie tylko sprzyja zrównoważonemu rozwojowi, ale także oferuje maksymalną elastyczność w procesie projektowania opraw oświetleniowych. Przykładem jest oprawa „A Touch of Archery” (AToA), która została opracowana w ścisłej współpracy z agencją projektową Landini Associates dla McDonalds, aby nadać restauracjom tej sieci jedyny w swoim rodzaju charakter. Kolekcja lamp Coastal Breeze, która w październiku zeszłego roku zdobyła prestiżową nagrodę w dziedzinie wzornictwa Gold International Design Excellence Award (IDEA), również powstała z zastosowaniem druku 3D i jest w 100 proc. wykonana z sieci rybackich pochodzących z odzysku. Oba modele pokazują – każdy na swój sposób – że eleganckie wzornictwo i zrównoważona produkcja mogą iść w parze. 

„Cieszymy się, że po trzech latach mogliśmy uczestniczyć w targach EuroShop, gdzie mogliśmy spotkać się z naszymi klientami i kolegami z branży. Wiele wydarzyło się od naszej ostatniej obecności na targach, dlatego nie mogliśmy doczekać się, aby zaprezentować wszystkie innowacje, dzięki którym budujemy przyszłość branży Retail.”

Simon den Uijl, globalny dyrektor działu produktów dla Retail w Signify

Firma była obecna na stoisku B40 w Hali nr 9 na targach EuroShop w Düsseldorfie (Niemcy) od 26 lutego do 2 marca. Zgodnie ze strategią Signify w zakresie zrównoważonego rozwoju stoisko posiadało konstrukcję modułową i tam, gdzie to możliwe, zostało wykonane z materiałów wykorzystanych ponownie lub pochodzących z odzysku. Ponad 80 proc. materiałów użytych do jego budowy to surowce wykorzystane powtórnie. Produkty spożywcze stanowiące część wystawy zostały przekazane odpowiedniej organizacji charytatywnej.

Udostępnij
Leave a comment

Dodaj komentarz