Kosmiczne napięcia: ULA i Blue Origin kwestionują plany SpaceX

United Launch Alliance i Blue Origin wyraziły swoje obawy dotyczące planowanych przez SpaceX startów rakiety Starship z Florydy. Firmy te wskazują, że regularne loty mogą negatywnie wpłynąć na ich własne operacje na wybrzeżu Florydy, co może prowadzić do konfliktów o zasoby i przestrzeń powietrzną.

źródło: SpaceX/X.com
Klaudia Ciesielska
4 min

United Launch Alliance (ULA) oraz Blue Origin wyraziły swoje zaniepokojenie planami SpaceX, które dotyczą regularnych startów ogromnej rakiety Starship z Florydy. W dokumentach przedłożonych w zeszłym miesiącu do Federalnej Administracji Lotnictwa (FAA), obie firmy podkreśliły, że operacje SpaceX mogą mieć negatywny wpływ na ich własne działania w tym miejscu.

Blue Origin, firma kosmiczna założona przez Jeffa Bezosa, zaapelowała do rządu federalnego USA o ograniczenie liczby startów i lądowań Starship, testów oraz innych operacji SpaceX. Elon Musk, założyciel i dyrektor generalny SpaceX, odpowiedział na to zgłoszenie, nazywając je “oczywiście nieszczerą odpowiedzią” oraz zarzucając Blue Origin próbę utrudnienia postępu SpaceX przy pomocy reguł prawnych. 

FAA i SpaceX przygotowują obecnie oświadczenie o wpływie na środowisko dla startów i lądowań rakiety Super Heavy Booster i Starship z Launch Complex 39A w NASA Kennedy Space Center (KSC). Równocześnie US Space Force współpracują z SpaceX nad podobnym przeglądem środowiskowym dla lotów Starship z Space Launch Complex 37 na pobliskiej stacji Cape Canaveral Space Force Station (CCSFS). Te recenzje prawdopodobnie nie zostaną ukończone przed końcem 2025 roku, co oznacza, że SpaceX nie będzie mogło wystrzeliwać Starship z Florydy wcześniej niż po tej dacie. Dodatkowo, SpaceX musi zbudować odpowiednią infrastrukturę startową w obu lokalizacjach, co może zająć kilka lat.

REKLAMA

ULA i Blue Origin podkreślają, że FAA powinna wziąć pod uwagę, jak regularne loty wielokrotnego użytku Starship wpłyną na innych dostawców startów działających na Cape Canaveral. Według TechCrunch, SpaceX planuje nawet 120 startów rocznie, co znacząco wpłynęłoby na dostępność przestrzeni powietrznej i zasobów na Florydzie.

Blue Origin wskazało, że starty i lądowania Starship-Super Heavy będą miały większy wpływ na środowisko niż jakikolwiek inny system startowy obecnie działający w KSC lub CCSFS. W obecnej konfiguracji, Starship jest najpotężniejszą rakietą w historii, a SpaceX opracowuje jeszcze większy wariant, który będzie wystrzeliwany z Cape Canaveral.

Tory Bruno, dyrektor generalny ULA, podkreślił, że ilość paliwa potrzebna dla tej rakiety wymaga strefy ewakuacyjnej za każdym razem, gdy jest zasilana, co obejmuje obiekty innych firm. Starty SpaceX mogą wymagać, aby sąsiednie platformy startowe były ewakuowane podczas operacji Starship, co może uniemożliwić ULA wystrzelenie krytycznych satelitów bezpieczeństwa narodowego dla armii USA.

To nie pierwszy raz, kiedy Blue Origin i ULA próbują zablokować SpaceX przed utworzeniem nowego miejsca startu. W 2013 roku obie firmy walczyły o prawa do dzierżawy LC-39A od NASA. SpaceX wygrało tę batalię i rozpoczęło wystrzeliwanie rakiet Falcon 9 z tej wyrzutni w 2017 roku.

Blue Origin wielokrotnie sprzeciwiało się decyzjom faworyzującym SpaceX, w tym przyznaniu kontraktu NASA na załogowy lądownik księżycowy w 2021 roku. Pomimo tych sprzeciwów, SpaceX kontynuuje swoje prace nad rozwojem technologii rakietowych i lądowników.

W zeszłym roku z wybrzeża Florydy wystrzelono 72 rakiety klasy orbitalnej. NASA planuje zwiększenie tej liczby do 225 startów rocznie do 2030 roku. Istnieją jednak fizyczne ograniczenia dotyczące rosnącej zdolności startowej na Cape Canaveral.

Blue Origin apeluje o inwestycje rządowe w dodatkową infrastrukturę startową, aby udostępnić więcej platform startowych i zmniejszyć konflikty między operacjami różnych firm. ULA sugeruje, że organy regulacyjne powinny rozważyć zatrzymanie jakichkolwiek startów Starship z wybrzeża Florydy, co jest jednak mało prawdopodobne, biorąc pod uwagę zainteresowanie NASA i wojska w programie Starship.

Debata wokół startów SpaceX z Florydy podkreśla rosnące napięcia w branży kosmicznej. ULA i Blue Origin starają się chronić swoje operacje i kontrakty, podczas gdy SpaceX dąży do realizacji ambitnych planów eksploracji kosmosu. Ostateczna decyzja w tej sprawie będzie miała kluczowe znaczenie dla przyszłości startów rakietowych na Florydzie.