“Musimy mieć ograniczone zaufanie” – Wiceprezes CloudFerro o tym, czego uczy nas awaria CrowdStrike

źródło: Brandsit, CrowdStrike official logo
Klaudia Ciesielska
3 min

Ostatnie wydarzenia związane z poważną awarią systemów Windows, spowodowaną wadliwą aktualizacją od firmy CrowdStrike, ujawniają kluczowy problem globalnej zależności od jednego dostawcy technologii. Przypadek ten dotknął liczne sektory, w tym lotniska, banki i systemy kolejowe na całym świecie, potwierdzając znaczenie dywersyfikacji i lokalnych rozwiązań w infrastrukturze IT.

Andrzej Stella-Sawicki, wiceprezes i dyrektor operacyjny CloudFerro, wskazuje na istotne wnioski płynące z tej awarii. „Infrastruktura IT już od dawna jest przenoszona do chmur ponieważ jest to bardzo wygodne. Są światowi giganci, którzy mają największą część rynku, a ich usługi są bardzo dojrzałe. Musimy jednak mieć do nich ograniczone zaufanie, a przede wszystkim musimy uważać, aby nie uzależniać się od jednego dostawcy.” – mówi Andrzej Stella-Sawicki, wiceprezes i dyrektor operacyjny CloudFerro.

Wyzwania monopolizacji rynku chmurowego

Obecnie rynek chmurowy zdominowany jest przez kilka dużych graczy, w tym Amazon Web Services (AWS), Microsoft i Google. Monopolizacja tego sektora niesie ze sobą ryzyko efektu domina, w przypadku awarii jednej z głównych usług. Przykład awarii CrowdStrike, która spowodowała zakłócenia na całym świecie, pokazuje, jak daleko mogą sięgać konsekwencje problemów u jednego dostawcy infrastruktury IT.

REKLAMA

“Kluczowe jest, aby opierać infrastrukturę na różnych chmurach, mieć wielowarstwowe zabezpieczenia i testować swoje systemy, czy są odporne na takie sytuacje.” – zauważa Stella-Sawicki. 

Ekspert zwraca uwagę, że choć giganci chmurowi inwestują znaczne środki w zabezpieczenia, mniejsze firmy mogą szybciej reagować na problemy i oferować specjalistyczne wsparcie.

Big Techy vs. lokalni dostawcy

Korzyści wynikające z dywersyfikacji źródeł chmurowych są wielkie. Wybór różnych dostawców, zarówno globalnych, jak i lokalnych, może zwiększyć odporność na awarie i poprawić elastyczność systemów. 

„Ze względu na skalę działania, światowi giganci przeznaczają na zabezpieczenia większe środki, jednak w przypadku awarii którejkolwiek z usług, to mniejsze firmy są w stanie szybciej zareagować i pomóc klientom w naprawie skutków incydentu. Ponadto, operatorzy oferujący wyspecjalizowane narzędzia dla konkretnego sektora gospodarki mają lepsze kompetencje, aby zapewnić stałą dostępność usług w swojej domenie merytorycznej” – podkreśla Andrzej Stella-Sawicki.

Lokalne firmy chmurowe odgrywają istotną rolę w budowaniu cyfrowej suwerenności Europy. Dywersyfikacja i korzystanie z lokalnych dostawców mogą wspierać innowacje oraz umożliwiać bardziej elastyczne dostosowywanie się do zmieniających się potrzeb biznesowych.

Cyfrowa suwerenność i przyszłość

Rola lokalnych dostawców w budowaniu odpornej infrastruktury cyfrowej jest nieoceniona. Dywersyfikacja i wykorzystanie lokalnych rozwiązań chmurowych to fundament stabilnej, elastycznej i bezpiecznej infrastruktury cyfrowej. 

Przypadek awarii CrowdStrike jest przypomnieniem, że niezależność i różnorodność źródeł technologicznych są kluczowe dla zapewnienia stabilności i bezpieczeństwa w coraz bardziej złożonym świecie IT. Wprowadzenie takich praktyk może okazać się fundamentem budowy bardziej odpornej, elastycznej i bezpiecznej infrastruktury cyfrowej na przyszłość.


źródło: CloudFerro