Przepis na długoterminowy sukces w biznesie – integracja strategii, ludzi, procesów i systemów

Klaudia Ciesielska
Klaudia Ciesielska - Redaktor prowadzący Brandsit
4 min

Firmy muszą wyjść poza tradycyjne sposoby zarządzania wydajnością, by budować swoją odporność w popandemicznej rzeczywistości i móc lepiej reagować na nagłe zmiany – wynika z raportu Reimagining Performance Management przygotowanego przez Association of International Certified Professional Accountants – Międzynarodowe Stowarzyszenie Dyplomowanych Specjalistów ds. Rachunkowości, reprezentujące AICPA & CIMA – oraz World Business Council for Sustainable Development – Światową Radę Biznesu na Rzecz Zrównoważonego Rozwoju (WBCSD).

Aby wygrywać z konkurencją w świecie po pandemii, firmy muszą przyjąć nowe sposoby zarządzania wydajnością, które jednocześnie opierają się na talentach swoich pracowników, w pełni wykorzystują model biznesowy, systemy, procesy i procedury oraz aktywnie angażują interesariuszy. Tymczasem, jak dowodzi raport AICPA & CIMA i WBCSD, tworzenie kultury korporacyjnej opartej na wydajności, która jest niezbędna, żeby wspierać tę zmianę, a w rezultacie napędzać innowacje, tworzyć wartość dla organizacji i móc rozwijać działalność w przyszłości, pozostaje wyzwaniem dla wielu organizacji.

Dlatego liderzy biznesu powinny stworzyć tzw. kulturę wydajności (ang. performance culture), czyli środowisko, w którym pracownicy mają sprawczość, są obdarzeni zaufaniem i mogą się zaangażować. W wyniku przeprowadzonego przez AICPA & CIMA badania zidentyfikowano pięć kluczowych czynników, które przyczyniają się do powstania tego typu kultury:

  • zwiększenie odpowiedzialności pracowników poprzez opracowanie mechanizmów kontrolnych, które zachęcają ich do śmiałego podejmowania ambitnych wyzwań,
  • stworzenie wyraźnej i przejrzystej zależności między strategią, a celami pracowników – firmy wykorzystują formalny proces kaskadowania celów strategicznych w dół łańcucha dowodzenia, ale wskazują na różne wyzwania wynikające z takiego podejścia,
  • wzmocnienie współpracy pomiędzy pionami organizacyjnymi w celu efektywnej koordynacji realizacji strategii,
  • wykorzystywanie różnego rodzaju zachęt, aby zwiększyć wpływ ludzi na wyniki biznesowe oraz wyraźne powiązanie indywidualnych celów pracowników z celami biznesowymi, aby angażować i motywować wszystkich, niezależnie od obejmowanego stanowiska,
  • zapewnienie współpracy między zespołami HR i finansów – biorąc pod uwagę, że tworzenie wartości biznesowej i sukces strategiczny zależą od pracowników, którzy są zmotywowani, pełni pasji i angażują się w wykonywanie swojej pracy, zespoły HR i finansów powinny ściślej ze sobą współpracować, aby zapewnić, że wydajność pracowników przekładaja się na wyniki biznesowe.

O tym, jak firmy mogą wspierać kulturę wydajności, dyskutowano 17 lutego w Warszawie podczas wydarzenia AICPA & CIMA Money Talks: Reimagining performance management and enterprise analytics, którego partnerem strategicznym była firma Oracle. Spotkanie było okazją, by zapoznać się z wynikami raportu oraz dowiedzieć się, dlaczego przedsiębiorstwa odnoszące największe sukcesy przechodzą od planowania silosowego do zintegrowanego i jak bardzo poprawia to ich wyniki biznesowe.

- Advertisement -

Wstępem do panelu dyskusyjnego, w którym zasiedli eksperci ze świata biznesu i finansów, były prezentacje Petera Spence’a, Associate Director of R&D, AICPA & CIMA oraz Wayne’a Heathera, Director EPM Product Marketing, Oracle Cloud Business Group. W gronie panelistów znaleźli się:

  • Paweł Jędrusik, Country Manager Oracle Cloud Applications, Oracle Polska,
  • Magda Kotowska-Gawrylczyk, Data & Analytics Manager, NatWest Polska,
  • Michał Wierzbowski, Członek Zarządu ds. Finansów, Dyrektor Centrum Operacji Księgowych, Orange Polska,
  •  Krzysztof Pniewski FCMA, CGMA, CFO, PFR Nieruchomości.

Jak podkreślali, konieczne jest przemyślane zarządzanie kapitałem ludzkim i wdrożenie prawdziwie zintegrowanego planowania. W aktualnym stale zmieniającym się i złożonym środowisku biznesowym, firmy nie mogą już skupiać się wyłącznie na danych finansowych, by dokonywać oceny swoich wyników, wdrażać długoterminowe strategie i generować trwałą wartość. Aby przedsiębiorstwa mogły być bardziej odporne na zakłócenia, konieczne jest zaawansowane zarządzanie danymi (ang. data management) i planowanie scenariuszy (ang. scenario planning), a także tzw. łączenie kropek (ang. connecting the dots) oraz współpraca między pionami dzięki odpowiedniej kulturze organizacyjnej.

Udostępnij
- REKLAMA -