Przepis na sukces w e-commerce?

Klaudia Ciesielska
Klaudia Ciesielska - Redaktor prowadzący Brandsit
6 min

Czeski rynek e-commerce wciąż jeszcze jest bardzo chłonny, choć jednocześnie rozpędził się już na tyle, że kupowanie w sieci dla nikogo nie jest nowinką. Nasi sąsiedzi ufają małym e-sklepom i łatwo się do nich przywiązują, dlatego ich właściciele tak bardzo dbają o swoich klientów na wielu poziomach. Specyfikę tę wykorzystuje np. QuarticON.com, firma, która stworzyła rozwiązanie do personalizacji marketingu i sprzedaży, działająca na czeskim rynku od ponad roku i notująca tam 38 proc. udział w rynku.

Cały europejski rynek e-commerce nieustannie się rozrasta. Wraz ze wzrostem liczby użytkowników Internetu rośnie także grupa kupujących w sieci – liderem w tej dziedzinie jest Wielka Brytania, która odpowiada za 33 proc. wszystkich europejskich sprzedaży. Tą samą drogą będą szły rynki rozwijające się. Potwierdza to przypadek Czech. Wzrost obrotów tamtejszego rynku e-commerce wyniósł 21 proc. w 2016 rok, podczas gdy wynik dla całej Europy to 15,4 proc.. Rynek czeski jest bardzo rozdrobniony, liczy aż 38,5 tys. sklepów internetowych, ponieważ Czesi ufają firmom małym i łatwo też się do nich przywiązują.

Właśnie z tego powodu lokalni sprzedawcy swoje działania kierują przede wszystkim na utrzymanie klienta i budowanie jego lojalności. Są otwarci na różne technologiczne rozwiązania, które pomagają przekonać użytkownika do zakupu właśnie u nich, zamiast w konkurencyjnym sklepie. Jednym z takich narzędzi jest personalizacja sprzedaży, czyli inteligentne rekomendacje, które skutecznie zastępują profesjonalnego doradcę klienta.

Po  pierwsze: znajdź, po drugie: skompletuj

Wiele osób podczas zakupów chętnie korzysta z trafnych porad. Niekoniecznie bowiem potrafi łatwo wybrać z całego asortymentu najodpowiedniejsze dodatki do kupowanego stroju lub szybko skompletować wszystko, czego potrzebuje – na przykład do zrobienia remontu łazienki. Często z tego powodu wybiera sklep stacjonarny. Dziś jednak rozwiązania technologiczne są na tyle zaawansowane, że użytkownik może liczyć na doradztwo nawet w sklepie internetowym. Analizując zachowania – zarówno jego, jak i wszystkich odwiedzających – na stronie sklepu, trafnie proponują indywidualnie dobrane produkty Tak zwane personalizowane ramki rekomendacji w zależności od kontekstu wyświetlają rzeczy analogiczne (być może klient będzie zainteresowany inną, podobną, ale nowszą i droższą parą spodni z nowej kolekcji) lub komplementarne (do wybranych spodni może też dokupić pasek lub koszulę).

Po trzecie: przypomnij!

Rekomendacje w e-sklepie są niezmiernie ważne także dlatego, że potrafią na podstawie analizy danych przeprowadzonej przez sztuczną inteligencję pokazać klientowi produkty, o których w pierwszej chwili nie pomyślał. Dla przykładu, system rekomendacji osobie kupującej wiertarkę wskaże nie tylko wiertła, ale również wykrywacz kabli w ścianach. W ten sposób sklep nie tylko pozytywnie wpłynie na zadowolenie klienta – rekomendacja przypomniała mu o ważnym urządzeniu, dzięki czemu uniknął fatygi związanej z kolejnymi zakupami – ale równocześnie zwiększy sprzedaż swojego asortymentu.

- Advertisement -

Efektywność i rozwój

Generowane przez system ramki rekomendacji dają kupującemu poczucie, że obsługa o niego dba i rozumie jego potrzeby. W ten sposób personalizacja wzbudza dodatkowy impuls zakupowy i angażuje konsumenta. W Czechach to szczególnie ważne dlatego, że klienci charakteryzują się mniejszą niż w Polsce wnikliwością. Nie tracą czasu na dociekanie i poszukiwanie, oczekują, że informacje zostaną im podane przejrzyście – a rekomendacje upraszczają poszukiwania właściwych produktów.

Badania pokazują, że dzięki silnikowi QuarticON.com sklepy notują wzrost sprzedaży średnio o 12%, co oznacza, że statystycznie co 8 kupujący dodaje do koszyka dodatkowy produkt.

Wykorzystujemy moc big data i sztucznej inteligencji do usprawnienia procesu zakupowego. Widzimy, że to działa i przynosi realne korzyści obu stronom: zarówno klientom, jak i sklepom, na całym świecie – mówi Paweł Wyborski, CEO w QuarticON.com.

Big data to nic innego jak ogromna ilość danych, które zostawiamy po sobie poruszając się w sieci – wchodząc na stronę sklepu, przeglądając rzeczy, kupując je lub ich nie kupując, dodając do koszyka lub usuwając z niego produkty. Każde kliknięcie ma znaczenie. W tej ogromnej ilości danych sztuczna inteligencja wychwytuje powiązania, których człowiek nie jest w stanie zauważyć, i wykorzystuje je do promowania potencjalnie interesujących użytkownika towarów. Co więcej, ucząc się na pojawiających się na bieżąco danych, nieustannie aktualizuje wyniki w czasie rzeczywistym. W realiach szybko rozwijającego się rynku to daje systemowi przewagę, której nie pokona nawet najlepszy doradca.

Wyprzedzić konkurencję

Coraz więcej Czechów kupuje online – w 2016 roku z takiej formy zakupów skorzystało 57 proc. społeczeństwa (70 proc. osób powyżej 15 roku życia). W roku 2015 statystyczny Czech wydał w sieci 681 euro. Nic dziwnego, że powstaje coraz więcej sklepów – to jednak nie powód do obaw. Klientów przybywa, warto więc skupić się na budowaniu ich lojalności i zaufania – a do tego doskonale sprawdza się system personalizacji marketingu i sprzedaży. Nie jest to jeszcze popularne rozwiązanie, takich mechanizmów używa na razie niewielki odsetek e-sklepów, więc korzystając z niego, automatycznie buduje się swoją przewagę nad konkurencją. Najlepsza rekomendacja dla polskich sprzedawców? Otworzyć oddział sklepu w Czechach, wykorzystać potencjał rynku i personalizacji.

Udostępnij
Leave a comment

Dodaj komentarz

- REKLAMA -