PW eSkills: rządowy program dla cyfrowych kompetencji zyskał nowych partnerów

Program PW eSkills zyskuje nowych partnerów, a wraz z nimi – większy potencjał do rozwijania kompetencji cyfrowych w Polsce. Do inicjatywy dołączyli Intel, Polski Fundusz Rozwoju, Uniwersytet Łódzki i iCodeTrust, wzmacniając współpracę między biznesem, nauką i administracją.

2 Min
ministerstwo cyfryzacji, PW eskills
źródło: Ministerstwo Cyfryzacji

Program PW eSkills, uruchomiony przez Ministerstwo Cyfryzacji, poszerzył grono partnerów o cztery kolejne podmioty: iCodeTrust Sp. z o.o., Intel Corporation, Polski Fundusz Rozwoju oraz Uniwersytet Łódzki. Włączenie tych organizacji to kolejny sygnał, że rozwój cyfrowych kompetencji staje się kwestią ponadsektorową, łączącą naukę, biznes i administrację.

Inicjatywa PW eSkills działa w pięciu obszarach: podnoszenie poziomu kompetencji cyfrowych, promowanie ich rozwoju i dobrych praktyk, wspieranie równości i różnorodności w sektorze ICT, wzmacnianie współpracy pomiędzy podmiotami edukującymi w tym zakresie oraz tworzenie nowych inicjatyw i rekomendacji. Program jest otwarty dla administracji rządowej i samorządowej, organizacji pozarządowych, przedsiębiorców, środowiska naukowego i edukacyjnego oraz rad sektorowych ds. kompetencji.

Zaangażowanie tych czterech instytucji wnosi w PW eSkills konkretne możliwości: Intel jako technologiczny gracz może wnieść kompetencje w obszarze przetwarzania danych i sztucznej inteligencji, Uniwersytet Łódzki reprezentuje akademickie zaplecze badań i edukacji, Polski Fundusz Rozwoju jako instytucja finansowa może wspomóc mechanizmy wsparcia oraz iCodeTrust Sp. z o.o. – zapewne w zakresie usług, szkoleń czy certyfikacji. Wiceminister cyfryzacji Paweł Olszewski podkreślił, że “cyfrowe kompetencje stają się wspólnym priorytetem”, a nowi partnerzy ułatwią budowę społeczeństwa przygotowanego na transformację cyfrową.

W kontekście wyzwań, jakie stawia dynamicznie zmieniające się otoczenie technologiczne — automatyzacja, sztuczna inteligencja, zmiany modeli pracy — program zyskuje na znaczeniu jako część narodowej strategii edukacji cyfrowej. Polski rynek może dzięki temu lepiej odpowiadać na zapotrzebowanie na kompetencje ICT, co wpływa zarówno na gospodarkę, jak i na ograniczenie wykluczenia cyfrowego.

Kluczowym pytaniem jest teraz: jak efektywnie przełożyć deklaracje partnerów na konkretne efekty operacyjne — dostępne kursy, praktyki, certyfikacje — oraz jak zmierzyć wpływ programu na rynek pracy i społeczeństwo.

Udostępnij