Raport Gartnera: automatyzację można zastosować do każdej decyzji biznesowej

Klaudia Ciesielska

Niedawne badanie przeprowadzone przez Gartner, Inc. wykazało, że 80% kadry kierowniczej uważa, że ​​automatyzację można zastosować do każdej decyzji biznesowej. W miarę jak automatyzacja zostaje osadzona w cyfrowym biznesie, ankieta ujawniła, w jaki sposób organizacje rozwijają wykorzystanie sztucznej inteligencji (AI) w ramach swoich strategii automatyzacji.

„Ankieta pokazała, że ​​przedsiębiorstwa odchodzą od czysto taktycznego podejścia do sztucznej inteligencji i zaczynają stosować sztuczną inteligencję bardziej strategicznie”powiedział Erick Brethenoux, wiceprezes analityk firmy Gartner. „Na przykład jedna trzecia organizacji stosuje sztuczną inteligencję w kilku jednostkach biznesowych, tworząc silniejszy wyróżnik konkurencyjny, wspierając decyzje w różnych procesach biznesowych”.

Ankieta została przeprowadzona online od października do grudnia 2021 r. wśród 699 respondentów w Stanach Zjednoczonych, Niemczech i Wielkiej Brytanii w organizacjach, które wdrożyły sztuczną inteligencję lub zamierzają wdrożyć sztuczną inteligencję w ciągu trzech lat.

Organizacje wciąż stoją przed wyzwaniem przeniesienia sztucznej inteligencji z fazy pilotażowej do produkcji

Ad imageAd image

Badanie Gartnera wykazało, że średnio 54% projektów AI przechodzi od pilotażu do produkcji. To niewielki wzrost w porównaniu z badaniem Gartner 2019 AI in Organizations Survey, które wykazało średnio 53% projektów AI, które trafiają do produkcji.

„Skalowanie sztucznej inteligencji nadal stanowi poważne wyzwanie”powiedziała Frances Karamouzis, wiceprezes analityk firmy Gartner. „Organizacje wciąż mają trudności z połączeniem tworzonych algorytmów z propozycją wartości biznesowej, co utrudnia informatykom i kierownictwu biznesu uzasadnienie inwestycji wymaganych do zoperacjonalizowania modeli”.

Czterdzieści procent ankietowanych organizacji wskazało, że wdrożono tysiące modeli sztucznej inteligencji. Stwarza to złożoność zarządzania dla organizacji, dodatkowo utrudniając liderom danych i analityki zdolność wykazywania zwrotu z inwestycji z każdego modelu.

Talent nie stanowi znaczącej bariery we wdrażaniu sztucznej inteligencji

Chociaż często zakłada się, że niedobory talentów wpłyną na inicjatywy AI, badanie wykazało, że nie stanowi to znaczącej bariery we wdrażaniu sztucznej inteligencji. Siedemdziesiąt dwa procent dyrektorów stwierdziło, że posiada lub może pozyskać talenty AI, których potrzebują.

„Organizacje, które odnoszą największe sukcesy, wykorzystują połączenie wewnętrznego rozwoju i zewnętrznego zatrudniania talentów AI. Gwarantuje to, że zespół stale się odnawia, ucząc się nowych umiejętności i technik sztucznej inteligencji oraz rozważając nowe pomysły spoza organizacji”powiedział Brethenoux.

Obawy dotyczące bezpieczeństwa i prywatności AI

Kwestie bezpieczeństwa i prywatności nie zostały uznane za główną przeszkodę we wdrażaniu sztucznej inteligencji, na co wskazało zaledwie 3% ankietowanych dyrektorów. Jednak 41% organizacji zgłosiło, że wcześniej miało do czynienia z naruszeniem prywatności AI lub incydentem bezpieczeństwa.

Na pytanie, o które strony organizacja najbardziej się martwiła, jeśli chodzi o bezpieczeństwo AI, 50% respondentów wskazało obawy dotyczące konkurentów, partnerów lub innych stron trzecich, a 49% było zaniepokojonych złośliwymi hakerami. Jednak wśród organizacji, które miały do ​​czynienia z incydentem związanym z bezpieczeństwem AI lub prywatnością, 60% zgłosiło naruszenie danych przez podmiot wewnętrzny.

„Obawy dotyczące bezpieczeństwa AI w organizacjach są często niesłuszne, biorąc pod uwagę, że większość naruszeń AI jest powodowana przez osoby z wewnątrz”powiedział Brethenoux. „Chociaż wykrywanie ataków i zapobieganie im są ważne, wysiłki w zakresie bezpieczeństwa AI powinny również koncentrować się na minimalizowaniu ryzyka ludzkiego”.

Udostępnij
Brak komentarzy

Specify LinkedIn Client ID and Secret in the Super Socializer > Social Login section in the admin panel for LinkedIn Login to work

Specify Google Client ID and Secret in the Super Socializer > Social Login section in the admin panel for Google and Youtube Login to work

Zaloguj się, aby skomentować.