Siła tradycji w biznesie. Nie zapominaj o dokonaniach przodków

starszy mężczyzna

Dziś przedsiębiorcy stawiają na rozwój nowoczesnych technologii, budowanie informatycznego zaplecza swoich firm. Tymczasem warto także powracać i kultywować dawne i tradycyjne sposoby prowadzenia biznesu. Dziś wielu klientów przesyconych jest zdobyczami techniki, internetem i social mediami. Może powrót do korzeni zachwyci ich swoją wyjątkowością, wyróżni naszą firmę. Które elementy tradycji warte są odkurzenia i zastosowania w biznesie?

Tradycja – siła doświadczenia i determinacji

Zapewne znasz co najmniej kilka firm, także tych z Polski, które lubią chwalić się rokiem swego założenia, sięgającym kilku wieków wstecz czy oglądałeś kampanie reklamowe podkreślające przekazywanie firmy z pokolenia na pokolenie kolejnym członkom rodziny. Jako ludzie uwielbiamy słuchać o tym, że wspieramy rodzinny biznes, tym samym nawet wielki moloch finansowy wydaje się nam bliższy, godny zaufania. Co więcej, fakt, iż tyle lat dane przedsiębiorstwo prowadzi swoją działalność, budzi podziw i daje uczucie stabilności. Tym samym, wielu inwestorów szybciej zaufa firmie o bogatej tradycji i ugruntowanej pozycji niż nowicjuszowi. Oczywiście nie zawsze bywa tak, że firma z długoletnim doświadczeniem jest lepsza od początkującego biznesu. Jednak z punktu widzenia psychologii, wiek i korzenie, sięgające wielu dekad, stanowią niezwykły potencjał marketingowy. Dlatego warto chwalić się i eksponować swoje dziedzictwo, budować markę firmy opartą na sentymencie.

Warto stworzyć kampanię reklamową, której odbiorcy poznają historię twojej firmy. Może masz jakieś dawne fotografie budynku, w którym mieści się twój biznes? A może któryś z przodków przecierał w twojej rodzinie biznesowe szlaki? Jak wyeksponować tego typu historie? Może stworzycie interesujący film, który najlepiej ukaże to, co zmieniło się na przestrzeni lat. Taka filmowa podróż do przeszłości umieszczona na stronie internetowej może zachęcić innych do nawiązania z nami współpracy. Jeśli nie chcesz inwestować w profesjonalny sprzęt lub ekipę filmową, warto w odpowiedniej drukarni zamówić profesjonalne broszury reklamowe, np. tutaj: https://www.viperprint.pl/produkt/BROszy001C, które będą zawierały najważniejsze informacje o tradycji firmy, oś czasu. Najlepiej, jeśli jej styl będzie nawiązywał do dawnym czasów – możesz wybrać staromodny papier lub dawną czcionkę.

Dawne sposoby na rozwój biznesu – czerp z tradycji

Korzenie i historia w biznesie nie tylko muszą spełniać funkcję marketingową. Warto również pomyśleć o tradycji jako inspiracji do konkretnych współczesnych działań. Mimo doby automatyzacji, z pewnością wiele pomysłów naszych przodków sprawdzi się doskonale także dziś. Co warte jest wyjęcia z szafy?

  • Dbałość o klienta – dawniej małe i rodzinne firmy doskonale znały swoich odbiorców i kontrahentów. Dziś ograniczamy się do powiadomień, e-maili czy tabel w programach kalkulacyjnych. Tymczasem idźmy śladem dawnych biznesmenów i zadbajmy o to, by poznać klientów, dopieścić ich odpowiednim rabatem, zainteresować się nimi. Nie oznacza to domowych wizyt przy herbacie, ale warto w tym miejscu pamiętać o marketingu przypominającym, który skutecznie pogłębi relację z klientami.
  • Bądź aktywnym i zaangażowanym szefem – któż z nas nie zna tych reklamowych banerów, na których założyciel firmy samodzielnie wykonuje obowiązki, piecze chleb czy naprawia auta? W ten sposób budujemy pozytywny wizerunek także kadry zarządzającej, która doskonale orientuje się w działalności firmy, jest jej aktywnym członkiem. Nie zamykajmy się w przeszklonych gabinetach, w arkuszach i wykresach.
  • Buduj relacje z zespołem – dawni przedsiębiorcy dbali o właściwy dobór pracowników i budowanie z nimi relacji. Nie zapominajmy o tym w XXI w. Dziś w biznesie stawia się na rozwój miękkich kompetencji, na współpracę opartą na relacjach. Poznaj współpracowników, zadbaj, by nawet w wielkiej firmie każdy poczuł się doceniony. Jeśli nie możesz osobiście tego zrobić, prześlij spersonalizowaną wiadomość do działów, kierowników projektu czy nagraj motywujący film dla swoich pracowników. Odejdź od biurka i poznaj osoby, z którymi pracujesz.

Jak widzimy, nowoczesny biznes może sięgać do mądrości pokoleń, wybierając z dawnych czasów to, czego być może dzisiaj brakuje. Odkurzmy więc dawne zaangażowanie, głębokie relacje z klientami i pracownikami. Moc emocji i sentymentu jest niezwykle silna. Nie bagatelizujmy starych metod biznesowych, dostosowując je sprawnie do współczesności.

TEMATY:
Udostępnij