TikTok tworzy nową aplikację dla USA. Sprzedaż do amerykańskich inwestorów coraz bliżej

TikTok przygotowuje nową wersję swojej aplikacji na rynek amerykański w związku z planowaną sprzedażą lokalnych operacji grupie inwestorów z USA. To reakcja na rosnącą presję administracji Donalda Trumpa, która domaga się całkowitego odcięcia chińskiej kontroli nad aplikacją.

Natalia Zębacka
2 min
tiktok

TikTok przygotowuje nową wersję swojej aplikacji specjalnie na rynek amerykański – informuje The Information. To kolejny etap w kierunku spełnienia żądań władz USA, które domagają się oddzielenia działalności TikToka w Ameryce od chińskiej spółki-matki ByteDance. Nowa aplikacja miałaby trafić do amerykańskich sklepów 5 września i stać się podstawą działalności TikToka w USA po przejęciu przez grupę lokalnych inwestorów.

Dotychczasowa wersja aplikacji ma działać do marca 2026 r., ale użytkownicy będą musieli ostatecznie przenieść się do nowej. Czas działa na niekorzyść TikToka – termin na sprzedaż amerykańskich aktywów mija 17 września, zgodnie z przedłużonym ultimatum prezydenta Donalda Trumpa.

To nie pierwszy raz, gdy TikTok próbuje dostosować się do amerykańskiej presji regulacyjnej. Już w 2020 r. ByteDance planował wydzielenie operacji TikToka w USA do nowej firmy, w której większość udziałów mieliby inwestorzy z USA. Wówczas nie doszło do finalizacji transakcji, m.in. z powodu chińskiego oporu wobec transferu własności technologii i napięć handlowych na linii Pekin–Waszyngton.

Nowa aplikacja ma nie tylko rozwiązać problem własności, ale też uniezależnić amerykańskiego TikToka od infrastruktury i kodu źródłowego kontrolowanego z Chin. Jeśli projekt się powiedzie, może stać się modelem działania dla innych chińskich firm pod presją Zachodu.

Ad imageAd image

Dla użytkowników TikToka w USA zmiana może być niewidoczna na pierwszy rzut oka. Ale w tle trwa walka o to, kto będzie miał kontrolę nad jedną z najpotężniejszych platform społecznościowych świata.

Udostępnij