USA planują zakaz chińskiej technologii w pojazdach autonomicznych

Administracja Bidena planuje wprowadzenie zakazu chińskiego oprogramowania i sprzętu w autonomicznych oraz połączonych pojazdach na drogach USA, powołując się na obawy o bezpieczeństwo narodowe. Nowe regulacje mają ograniczyć ryzyko gromadzenia danych i zagranicznej manipulacji systemami pojazdów, co może stanowić zagrożenie dla infrastruktury i obywateli Stanów Zjednoczonych.

Izabela Myszkowska
4 min

Departament Handlu Stanów Zjednoczonych ma zaproponować w poniedziałek nowe przepisy, które zakazałyby chińskiego oprogramowania oraz sprzętu w autonomicznych i połączonych pojazdach na drogach USA. Celem tych działań są obawy dotyczące bezpieczeństwa narodowego, jak donosi Reuters, powołując się na dwa anonimowe źródła.

Administracja prezydenta Joe Bidena podkreśla ryzyko związane z możliwością gromadzenia przez chińskie firmy wrażliwych danych o amerykańskich kierowcach oraz infrastrukturze, a także potencjalną zagraniczną manipulacją systemami w połączonych samochodach. Planowane przepisy zakładają zakaz importu i sprzedaży pojazdów wyposażonych w kluczowe komponenty komunikacyjne, oprogramowanie lub sprzęt wykorzystywany do zautomatyzowanych systemów jazdy pochodzące z Chin. Ruch ten stanowi kolejną eskalację już istniejących ograniczeń dotyczących chińskich pojazdów, technologii i komponentów.

Bezpieczeństwo narodowe na pierwszym miejscu

W lutym tego roku prezydent Biden zlecił dochodzenie w sprawie potencjalnych zagrożeń, jakie chiński import pojazdów mógłby stanowić dla bezpieczeństwa narodowego USA, szczególnie w kontekście pojazdów połączonych, które łączą się z internetem i wymieniają dane z różnymi systemami zewnętrznymi. “Nie pozwolę, aby chińska technologia zdominowała nasze drogi i stanowiła zagrożenie dla naszego bezpieczeństwa” – stwierdził Biden.

REKLAMA

Obawy te są podzielane przez Sekretarz Handlu, Ginę Raimondo, która już w maju zwracała uwagę na potencjalnie katastrofalne konsekwencje awarii systemów w milionach pojazdów na drogach USA, jeśli oprogramowanie lub sprzęt byłyby zagrożone przez zewnętrzne manipulacje.

Ograniczenia w czasie i obejmujące nie tylko Chiny

Proponowane zakazy miałyby wejść w życie stopniowo – ograniczenia dotyczące oprogramowania miałyby obowiązywać od modelu pojazdów z roku 2027, natomiast te dotyczące sprzętu od stycznia 2029 roku lub od modelu z roku 2030. Zakazy te objęłyby pojazdy z różnymi funkcjami bezprzewodowymi, satelitarnymi, Bluetooth oraz autonomiczne pojazdy zdolne do samodzielnego poruszania się bez kierowcy.

Zakazy nie obejmą jedynie Chin – Departament Handlu planuje, by restrykcje dotyczyły również innych „przeciwników” USA, w tym Rosji.

Ostrzeżenia przemysłu motoryzacyjnego

Przedstawiciele największych koncernów motoryzacyjnych, takich jak General Motors, Toyota, Volkswagen czy Hyundai, ostrzegają, że zmiana oprogramowania i sprzętu w pojazdach wymaga czasu. Procesy inżynieryjne, testowanie i walidacja systemów w nowych pojazdach są szeroko zakrojonymi przedsięwzięciami, które nie mogą być łatwo dostosowane do wymagań wprowadzanych w krótkim czasie.

Dodatkowo, Biały Dom zaznacza, że nowa propozycja będzie miała zastosowanie do wszystkich pojazdów drogowych, z wyłączeniem maszyn rolniczych i górniczych.

Ochrona danych i przyszłość autonomicznych pojazdów

Pojazdy połączone, które mają dostęp do internetu i mogą wymieniać dane z innymi urządzeniami oraz systemami, są obecnie powszechne na amerykańskich drogach. W praktyce, samochody te działają podobnie jak smartfony na kółkach – są w stanie łączyć się z telefonami, nawigacją, a nawet krytyczną infrastrukturą. To właśnie ta zdolność do łączenia i przesyłania danych sprawia, że amerykańskie władze obawiają się możliwych zagrożeń związanych z bezpieczeństwem narodowym.

Nowe regulacje, nad którymi pracuje administracja Bidena, mają na celu wzmocnienie ochrony łańcucha dostaw i wyeliminowanie potencjalnych zagrożeń, jakie chińska technologia mogłaby stanowić dla infrastruktury oraz obywateli USA. Proces konsultacji społecznych rozpocznie się 30 dni po opublikowaniu proponowanych przepisów.

Niezależnie od wyników tych konsultacji, decyzje administracji USA mogą znacząco wpłynąć na rynek pojazdów autonomicznych i połączonych, zmieniając globalne trendy w produkcji i dystrybucji nowoczesnych technologii motoryzacyjnych.