25 lat Google – Czy niepokorny król wyszukiwania zostanie wkrótce zastąpiony?

Natalia Zębacka
Natalia Zębacka - Redaktor Brandsit
2 min

Nie można zaprzeczyć, że Google jest niekwestionowanym liderem w dziedzinie wyszukiwania internetowego. Microsoft, mimo inwestowania miliardów w Bing, nie zdołał zdetronizować Google’a. Ale czy era dominacji Google dobiega końca?

Pod koniec zeszłego roku pojawił się chatbot ChatGPT, który może formułować zdania na poziomie językowym osoby w rozmowie. To otworzyło drzwi do pytania: Czy chatboty mogą być nową formą wyszukiwarek? Microsoft już zawarł umowę z OpenAI, twórcami ChatGPT, na miliard dolarów, aby urozmaicić Bing.

Jeśli chatboty zaczną dostarczać bezpośrednie odpowiedzi na pytania, co stanie się z “sponsorowanymi” linkami i reklamami, które są chlebem powszednim Google? Sundar Pichai, CEO Google, podkreśla ostrożność w wprowadzaniu generatywnej sztucznej inteligencji, ale czy to wystarczy?

Ciekawostką jest, że podstawowe pomysły na modele językowe, takie jak ChatGPT, pochodzą od badaczy Google. Ale Google zawsze powstrzymywał się od ich publicznego udostępniania, podczas gdy AI działało w tle w coraz większej liczbie swoich usług.

- Advertisement -

Rynek wyszukiwarek: czy coś się zmieni?

Według danych firmy analitycznej Statcounter, Google wciąż dominuje na rynku z udziałem prawie 92%, podczas gdy Bing ma tylko 3%. Czy wprowadzenie AI do wyszukiwania zmieni to równanie?

25 lat temu, Google zrewolucjonizował świat wyszukiwania, bazując na przełomowym pomyśle, że strony z większą liczbą linków są bardziej istotne. Dziś, w erze AI, czy chatboty mogą zrewolucjonizować to, co znamy jako wyszukiwanie w sieci? Czas pokaże, ale jedno jest pewne: bitwa o dominację w dziedzinie wyszukiwania internetowego właśnie się zaostrza.

Udostępnij
- REKLAMA -