Cyfryzacja małych i średnich firm, choć często bywa niełatwa, prowadzi do korzyści, wobec których trudno przejść obojętnie. W tak wielkiej zmianie firmom powinien towarzyszyć odpowiedni partner, który przeprowadzi wdrożenie zgodnie z potrzebami organizacji. Jak go wybrać? O tym Karol Sudnik, Prezes Zarządu XPLUS S.A.
Jak oceniłby Pan/Pani obecny poziom cyfryzacji przedsiębiorstw w budownictwie?
Globalne mechanizmy na rynku związane z cyfryzacją dotyczą dzisiaj wszystkich wielkich podmiotów, dla których pogłębiona cyfryzacja jest dzisiaj warunkiem utrzymania wysokiej konkurencyjności. Ten mechanizm dotyczy także największych przedsiębiorstw z branży budowlanej i deweloperskiej. Duże firmy cyfryzują się i rozwijają dojrzałość cyfrową. W przypadku mniejszych firm, digitalizacja przebiega wolniej; mamy tu do czynienia z niższym stopniem dojrzałości cyfrowej i mniej zaawansowanymi działaniami.
W jakim stopniu na obecny stan cyfryzacji tej branży miała pandemia?
Nie sądzę, aby w przypadku budownictwa pandemia wpłynęła w jakiś znaczący sposób na cyfrowy charakter procesów biznesowych. Jednak z pewnością mocno rozwinęły się mechanizmy pracy zdalnej dla zespołów back-office.
W ostatnim czasie sektor e-commerce prężnie się rozwija. Powstaje mnóstwo nowych sklepów internetowych, które w mniejszym lub większym stopniu korzystają z automatyzacji. Z jakimi wyzwaniami boryka się ta branża w zakresie automatyzacji procesów?
W e-commerce kluczem jest integracja wszystkich procesów, tzw. omnichanel. Danych pozyskiwanych w internecie, które dotyczą zachowań klientów jest bardzo dużo. W związku z tym, największym wyzwaniem staje się umiejętność korzystania z tych danych, w taki sposób, by było to częścią spójnego procesu sprzedaży w e-commerce.
Jakie cechy powinna posiadać firma, która wdraża system ERP? Jak ocenić, czy dana firma spełni potrzeby przedsiębiorstwa, w którym wdraża rozwiązanie?
Firmy powinny mieć świadomość swoich procesów biznesowych. Należy znaleźć dostawcę, który z sukcesem obsłużył konkretne procesy biznesowe w innych przedsiębiorstwach. Warto sprawdzić sprawność dostawcy zarówno poprzez sprawdzenie referencji w przedsiębiorstwach podobnych (z naszej branży). Można również zaproponować dostawcy wykonanie tak zwanego PoC – Proof of Concept, czyli miniprojektu polegającego na rozwiązaniu konkretnego, ważnego problemu biznesowego. Na bazie tego, jak dostawca podejdzie do tego zadania i jakiej jakości rozwiązania zaproponuje, można wnioskować jak będzie wyglądała współpraca przy właściwym projekcie.
Czy transformacja cyfrowa sektora MŚP, która mocno ruszyła podczas pandemii, spowolni w najbliższym czasie?
Nie sądzę, aby te trendy się zatrzymały. To raczej trwałe zjawisko, które będzie systematycznie postępować.