Zgodnie z najnowszym raportem Targeting Scams sporządzonym przez Australijską Komisję Konkurencji i Konsumentów (ACCC) w 2022 r. oszuści ukradli Australijczykom aż 3,1 miliarda dolarów. Łączne straty zostały zgłoszone w ciągu ostatniego roku Scamwatch, IDCARE, Australian Financial Crimes Exchange (AFCX) i innym agencjom rządowym.
Oszustwa inwestycyjne spowodowały największe straty (1,5 miliarda dolarów), podczas gdy nielegalne procedery związane ze zdalnym dostępem i przekierowaniami płatności pochłonęły ponad 450 milionów dolarów. Oszustwa związane z romansami i ofertami zatrudnienia, phishing i kradzież tożsamości również spowodowały poważne straty finansowe – przekraczające 200 milionów dolarów.
W jaki sposób oszuści okradają swoje ofiary?
„W 2022 roku Australijczycy stracili więcej pieniędzy w wyniku oszustw niż kiedykolwiek wcześniej, ale prawdziwy koszt tych incydentów to znacznie więcej niż kwoty finansowe, ponieważ powodują one również cierpienie emocjonalne ofiar, ich rodzin i pracowników firm” – wyjaśniła wiceprzewodnicząca ACCC Catriona Lowe.
Zestawienie 239 237 zgłoszeń oszustw przesłanych do portalu ACCC Scamwatch w 2022 r. pokazuje, że straty konsumentów wzrosły o 76% w stosunku do 2021 roku pomimo 16,5% spadku liczby zgłoszonych incydentów. Tymczasem średnie straty podskoczyły o 50% do prawie 20 000 dolarów, głównie z powodu oszustów, którzy udoskonalili swoje metody.
Oszuści wykorzystują wiele sposobów, aby okraść niczego niespodziewające się ofiary. Hakerzy zdają sobie sprawę z tego, że część użytkowników sieci nie jest zabezpieczona rozwiązaniami antywirusowymi, dlatego próbują najpierw wzbudzić zaufanie za pomocą korespondencji mailowych i rozmów telefonicznych. Ma to na celu nakłonienie ofiary do przelania środków na podane konto lub wejścia w wysłany link. Ponadto oszuści wykorzystują ekonomiczną technologię fałszowania, aby okradać nieostrożnych konsumentów, podszywając się pod numery telefonów, adresy e-mail i strony internetowe legalnych firm i organizacji.
Do najpopularniejszych metod kontaktu według Scamwatch należą:
- SMS-y – 79 835 zgłoszeń
- Telefony – 63 821 zgłoszeń
- E-maile – 52 159 zgłoszeń
- Internet – 13 698 zgłoszeń
- Portale społecznościowe – 13 428 zgłoszeń
Jak chronić swoje pieniądze?
Ze względu na coraz większe ryzyko stania się ofiarą cyberoszustwa Zespół Bitdefender przygotował kilka rad, dzięki którym będziemy mogli ustrzec się przed metodami hakerów:
- Pomyśl, zanim klikniesz. Nie wierz we wszystko, co przeczytasz, niezależnie od tego, czy są to komunikaty o zagrożeniach cyfrowych, nietypowe prośby o poufne informacje czy najświeższe wiadomości. Unikaj klikania linków i załączników z nieznanych źródeł.
- Starannie sprawdzaj rachunki lub faktury przed zapłaceniem. Jeśli otrzymasz niechcianą korespondencję z prośbą o uiszczenie opłat za wysyłkę, aktualizację metod płatności za usługi przesyłania strumieniowego lub nawet opłatę drogową, skontaktuj się z daną firmą lub organizacją, korzystając z oficjalnej metody kontaktu (innej niż ta wymieniona w korespondencji).
- Nie polegaj na identyfikatorze dzwoniącego ani na adresie e-mail w celu ustalenia autentyczności prośby. Oszuści mogą łatwo sfałszować adresy e-mail i numery telefonów, aby nakłonić ofiary do przekazania poufnych informacji. Ani policja, ani agenci rządowi nigdy nie skontaktują się z Tobą przez telefon, e-mail lub SMS-a i nie zagrożą więzieniem, jeśli natychmiast nie zapłacisz. To jest nielegalne.
- Dodaj dodatkową warstwę zabezpieczającą do swoich kont internetowych lub urządzeń, włączając uwierzytelnianie dwuskładnikowe lub wieloskładnikowe, gdy tylko jest to możliwe, albo dodaj kod PIN, tajne pytanie lub odcisk palca.
- Nie zapominaj, że silne hasło to twój najlepszy przyjaciel. Używaj unikalnych, skomplikowanych haseł.
- Nie udostępniaj zbyt wiele online i nigdy nie podawaj nikomu poufnych informacji, haseł ani kodów przez telefon ani SMS-em. Skontaktuj się z organizacją, której rzekomy pracownik chce uzyskać od Ciebie poufne dane, lub przejdź do swojego konta online i sprawdź powiadomienia.
- Bądź podejrzliwy w stosunku do metod płatności, w tym kryptowalut, przelewów bankowych i kart podarunkowych.
- Korzystaj z antywirusa, aby chronić swoje urządzenia przed atakami i blokować fałszywe lub phishingowe łącza, zanim zdążą wyrządzić Ci finansowe szkody.
- Natychmiast zgłaszaj wszelkie podejrzane działania swojemu bankowi, dostawcy karty kredytowej, policji i platformie internetowej.