Big Data czy Big Problem? Dane bez strategii to pieniądze wyrzucone w błoto

Firmy nigdy wcześniej nie miały dostępu do tak dużej ilości danych, a jednocześnie nigdy nie miały aż takich problemów, by je dobrze wykorzystać. Jak wynika z najnowszego raportu SoftServe „The Great Data Divide”, aż 58% przedsiębiorstw podejmuje decyzje biznesowe na podstawie niedokładnych informacji, co prowadzi do kosztownych błędów.

Izabela Myszkowska
Autor: garrykillian / Adobe Stock

Dane stały się jednym z najważniejszych zasobów współczesnych organizacji. To dzięki nim firmy mogą skuteczniej planować przyszłość, zdobywać nowe rynki czy optymalizować procesy. Niestety, jak pokazuje najnowszy raport SoftServe “The Great Data Divide”, ponad połowa (58%) przedsiębiorstw podejmuje kluczowe decyzje w oparciu o niedokładne lub niespójne dane. Skutki mogą być niezwykle kosztowne.

Niewykorzystany potencjał danych

Z jednej strony żyjemy w czasach obfitości danych, z drugiej – coraz mniej rozumiemy, jak z nich właściwie korzystać. Według badania przygotowanego przez Wakefield Research aż 65% liderów przyznaje, że nikt w ich organizacjach nie posiada pełnej wiedzy na temat zgromadzonych zasobów danych ani metod ich pozyskiwania.

“Korzyści płynące z wykorzystywania danych, do jakich obecnie mamy dostęp bądź które możemy pozyskać, są ogromne. Jednocześnie badania i analizy ujawniają, jak powszechne są deficyty w zakresie umiejętności właściwego ich używania. Dotykają one większość firm, co staje się poważnym zagrożeniem dla ich konkurencyjności na globalnym rynku i barierą w rozwoju, poprawianiu obsługi klienta czy pozyskiwaniu nowych źródeł przychodów. Brak świadomości na temat wartości danych wśród kadry zarządzającej sprawia na przykład, że firmy źle lokują swoje inwestycje.”

Sebastian Drzewiecki, VP, Country Manager SoftServe Poland

W pogoni za modą zamiast skutecznością

Eksperci SoftServe podkreślają, że jednym z głównych powodów tej sytuacji jest inwestowanie w technologie danych i analitykę pod wpływem tzw. hype’u rynkowego oraz strachu przed pozostaniem w tyle (FOMO).

“Obecnie firmy często podejmują decyzje dotyczące inwestowania w technologie związane z danymi i analityką na podstawie hype’u rynkowego oraz niesławnego FOMO (fear of missing out). Prowadzi to do kilku poważnych problemów. Po pierwsze, najbardziej efektowne narzędzie nie zawsze jest tym optymalnym, a często nie jest nawet praktycznym rozwiązaniem prowadzącym do osiągnięcia celu. Po drugie, często pomija się fakt, że nowoczesna sztuczna inteligencja wymaga solidnych podstaw danych, aby skutecznie działać. W efekcie zasoby są wydawane na rozwiązania, które nie przynoszą oczekiwanych rezultatów albo robią to w nieefektywny sposób.”

Rodion Myronov, AVP of Technology w SoftServe

Zaskakujące wyniki badania

Raport “The Great Data Divide” dostarcza również innych ciekawych danych:

  • Aż 73% liderów biznesowych uważa, że ich strategia zarządzania danymi jest przestarzała lub wymaga całkowitego przekształcenia.
  • Istnieją znaczące rozbieżności pomiędzy różnymi poziomami zarządzania – podczas gdy 78% wiceprezesów widzi problemy w inwestowaniu w dane, to samo dostrzega jedynie 44% przedstawicieli szczebla C-level.
  • 60% firm ma trudności z zapewnieniem dostępu do właściwych danych we właściwym czasie.
  • Blisko trzy czwarte (73%) respondentów przyznaje, że błędne priorytety inwestycyjne skutkują finansowaniem projektów o niskiej stopie zwrotu, np. nieprzemyślanych wdrożeń Gen AI.

Kluczowe znaczenie strategii

Rozwiązanie istnieje – kluczem jest stworzenie strategii dostosowanej do konkretnych potrzeb firmy oraz jej poziomu dojrzałości w obszarze danych. Dla jednych będzie to wdrożenie Data Lake, dla innych modernizacja Data Warehouse, a dla kolejnych – wdrożenie frameworków kontroli jakości danych czy katalogów danych.

“Czy jest sposób na to, by rozwiązać problemy związane z właściwym korzystaniem z danych? Oczywiście! Dobra wiadomość jest taka, że przemyślana strategia dotycząca danych może dać nam pewność, że są one wykorzystywane w sposób optymalny i zgodny z celem biznesowym. Jest też jednak zła wiadomość – nie ma uniwersalnej strategii. Wszystko zależy od potrzeb firmy oraz jej aktualnego poziomu dojrzałości w zarządzaniu danymi. Niektóre podmioty mogą potrzebować odpowiedniej infrastruktury danych, jak np. wdrożenie Data Lake albo modernizacja Data Warehouse. Inne – frameworku dla kontroli jakości danych, wdrożenia katalogu danych czy Master Data Management itp. Stworzenie właściwej strategii danych to sztuka, która wymaga zrozumienia zarówno aspektów biznesowych, jak i technologicznych w danej organizacji.”

Rodion Myronov z SoftServe

Co zyskujemy dzięki dobrym danym?

Firmy, które z sukcesem wdrożyły solidne podstawy zarządzania danymi, już odczuwają pozytywne skutki. Wśród największych korzyści wymieniają:

  • Wzrost produktywności i efektywności (54%)
  • Lepsze podejmowanie decyzji i dokładniejsze prognozy (49%)
  • Generowanie nowych źródeł przychodów (44%)
  • Monetyzację posiadanych zasobów danych (38%)

Co ciekawe, aż 85% przedsiębiorstw planuje zwiększyć swoje inwestycje w zarządzanie danymi, co pokazuje, że świadomość problemu rośnie.

Udostępnij