Automatyzacja w firmach: potrzeba rośnie, ale wdrożenia wciąż za wolne – wnioski z raportu Ricoh

Wyniki badania przeprowadzonego przez Opinion Matters na zlecenie Ricoh Europe pokazują rosnące zapotrzebowanie na automatyzację procesów w firmach, ale jednocześnie ujawniają bariery hamujące jej wdrażanie. Kluczowe wyzwania to brak odpowiednich narzędzi, obawy o zakłócenia operacyjne oraz brak kompleksowej strategii inwestycji w technologie.

Izabela Myszkowska
źródło: Freepik/Pvproductions

Badania przeprowadzone przez Instytut badawczy Opinion Matters na zlecenie Ricoh Europe wykazały znaczące zapotrzebowanie na automatyzację procesów. Badanie zrealizowano wśród 7 000 pracowników biurowych oraz 1800 odpowiedzialnych za zarządzanie i zakupy w obszarach takich, jak IT, zarządzanie obiektami, HR i finanse. Prawie jedna trzecia badanych z pierwszej grupy (32%) stwierdziła, że nie ma obecnie dostępu do odpowiedniej technologii, mimo że chce z niej korzystać. Osoby odpowiedzialne za zarządzanie również dostrzegają potrzebę wdrożenia narzędzi do automatyzacji i zdają sobie sprawę, że brak szybkich postępów w tym obszarze budzi frustrację w zespołach. Co spowalnia tempo zmian?

Wyniki badania przeprowadzonego wśród managerów pokazują, że głównym czynnikiem, który utrudnia wprowadzenie nowych rozwiązań jest obawa przed zakłóceniem działania krytycznych procesów i utrzymania ciągłości biznesowej. 30% z nich przyznała, że potrzebuje wsparcia merytorycznego, aby lepiej zrozumieć, które systemy można zintegrować i wyodrębnić bez zakłóceń.

Badania podkreślają również, że wprowadzaniu nowych rozwiązań nie towarzyszy długofalowa i kompleksowa strategia. Ponad połowa badanych menedżerów (55%) zgadza się ze stwierdzeniem, że inwestycje w IT są często dokonywane bez pełnego rozważenia ich wpływu na funkcjonowanie organizacji.

Wyeliminowanie powtarzalnych, czasochłonnych zadań to nie tylko kwestia zwiększenia produktywności pracowników, ale także kluczowy element wpływający na ich satysfakcję z pracy. Jedna czwarta ankietowanych pracowników biurowych zapytanych o czynniki, które poprawiłyby ich samopoczucie, wskazała na posiadanie odpowiedniej technologii, która pozwoliłaby im poświęcić czas na bardziej ambitne zadania. Kolejne 21% pracowników stwierdziło również, że dostęp do lepszych narzędzi, w tym rozwiązań automatyzacji, zmniejszyłby prawdopodobieństwo rozważenia odejścia z firmy w ciągu najbliższych 12 miesięcy ( Spośród osób, które stwierdziły, że prawdopodobieństwo odejścia z obecnego stanowiska w ciągu najbliższych 12 miesięcy wynosi co najmniej 1%), co pokazuje jej rzeczywisty wpływ na zatrzymywanie najlepszych specjalistów.

O badaniu
Badanie zostało przeprowadzone przez Opinion Matters na próbie 7000 respondentów, którzy są pracownikami biurowymi w firmach zatrudniających ponad 1000 osób we Francji, Wielkiej Brytanii, Irlandii, Niemczech, Holandii, Hiszpanii i Włoszech.  

Udostępnij