W piątek Samsung SDI ogłosił, że nowe amerykańskie cła zwiększą koszty produkcji baterii do pojazdów elektrycznych (EV) w USA. Choć montaż odbywa się na miejscu, wiele kluczowych komponentów i surowców pochodzi z importu, co naraża firmę na dodatkowe obciążenia finansowe. Dodatkowo, pojazdy produkowane przez klientów firmy w Meksyku i Kanadzie mogą również podlegać cłom, co potencjalnie prowadzi do wyższych cen pojazdów i niższego popytu.
Cła i ich wpływ na łańcuch dostaw
Nowe cła wprowadzone przez administrację USA obejmują m.in. 25% opłaty na importowane pojazdy i komponenty z Kanady i Meksyku. Dla firm takich jak Samsung SDI, które dostarczają baterie do producentów samochodów z zakładami w tych krajach, oznacza to konieczność przemyślenia strategii logistycznych i produkcyjnych. Dodatkowo, cła na importowane komponenty mogą zwiększyć koszty produkcji, co może wpłynąć na ceny końcowe pojazdów elektrycznych.
Wyzwania dla producentów baterii
Samsung SDI odnotował w pierwszym kwartale 2025 roku stratę operacyjną w wysokości 434,1 miliarda wonów (ok. 318 milionów dolarów), co stanowi znaczący spadek w porównaniu do zysku z poprzedniego roku. Firma wskazuje na spadek popytu na baterie do EV i narzędzi elektrycznych oraz na niższe wykorzystanie mocy produkcyjnych jako główne przyczyny pogorszenia wyników.
Globalne implikacje
Wprowadzenie nowych ceł przez USA może mieć szerokie konsekwencje dla globalnego rynku pojazdów elektrycznych. Wzrost kosztów produkcji może spowolnić adopcję EV, zwłaszcza w kontekście rosnącej konkurencji ze strony producentów z Azji. Dodatkowo, napięcia handlowe mogą skłonić firmy do przemyślenia swoich strategii produkcyjnych i logistycznych, aby zminimalizować wpływ ceł na ich działalność.