Branża prawna zaprzyjaźniła się z technologią w czasie pandemii

Klaudia Ciesielska
Klaudia Ciesielska - Redaktor prowadzący Brandsit
4 min

W czasie pandemii koronawirusa wykorzystanie narzędzi do pracy zdalnej wzrosło o 63 proc. w kancelariach prawnych i o 305 proc. w działach prawnych. Dodatkowo ponad 56 proc. firm prawniczych deklaruje zwiększenie zapotrzebowania na dedykowane oprogramowanie dla kancelarii prawnych, a 83 proc. przyznaje, że takie narzędzia poprawiły efektywność ich działania – wynika z niedawnych badań  Bloomberg Law and Wolters Kluwer.

Według Bloomberg Law, wśród narzędzi wykorzystywanych przez prawników dominują aplikacje wideokonferencyjne, systemy zdalnego pulpitu, narzędzia do prowadzenia webinariów, aplikacje czatowe, narzędzia do współpracy zdalnej i streamingu na żywo.

“Pandemia wymusiła na prawnikach przejście na pracę zdalną – stąd znaczące wzrosty wykorzystania szeregu narzędzi pomagających w tym. Bardzo ciekawe są jednak także wyniki pokazujące wzrost zapotrzebowania na dedykowane oprogramowanie wspomagające prace kancelarii i działów prawnych. Według badań Wolters Kluwer, w ponad połowie firm prawniczych wzrosło zapotrzebowanie na tego typu aplikacje, a aż 66 proc. z nich deklaruje, że utrzyma wydatki na nie lub nawet je zwiększy w najbliższym czasie” – mówi Aidas Kavaliauskas, CEO i jeden z twórców Amberlo, oprogramowania dla kancelarii prawnych, które niedawno zadebiutowało na rynku w Polsce.

Jak wskazuje przedstawiciel Amberlo, wyniki te jednoznacznie sugerują, że jeśli jakaś firma prawnicza sięgnie po dedykowane rozwiązanie, to szybko przekonuje się o jego skuteczności. Potwierdzają to jeszcze inne wyniki badań Bloomberg Law – „Legal Opeations Survey 2020”. Wedle nich, aż 84 proc. pracowników kancelarii, które wdrożyły w ostatnim czasie tego typu program, przyznaje, że poprawił on efektywność działania ich firmy. Z kolei w działach prawnych odsetek ten wynosi 63 proc.

- Advertisement -

„Inne najczęściej wskazywane korzyści z wdrożenia dedykowanego oprogramowania dla prawników to poprawa przepływu pracy oraz więcej czasu na bardziej wymagające zadania. Co ciekawe, aż 77 proc. kancelarii oraz 66 proc. działów prawnych przyznaje, że trwa u nich proces zwiększenia wykorzystania tego typu oprogramowania” – komentuje Kavaliauskas.

Jak tłumaczy Kavaliauskas, nowej generacji rozwiązania IT dla kancelarii prawnych, takie jak np. Amberlo, potrafią przynieść ponad 1000 proc. zwrot z inwestycji w ciągu zaledwie jednego roku. Wynika to z faktu, że łączą one w sobie funkcje, które wcześniej były rozproszone w wielu różnych rozwiązaniach. Obejmuje to np. zarządzenie obsługiwanymi sprawami, kontaktami, dokumentami, kalendarzem, a także korespondencją emailową wszystkich pracowników kancelarii w powiązaniu do konkretnej sprawy i klienta.

„Systemy takie ułatwią również pracę grupową, rejestrację czasu pracy, a także umożliwiają łatwe fakturowanie klientów, co obejmuje elastyczne określanie stawek godzinowych czy wystawianie faktur z raportem rozliczającym zadania (z podziałem na godziny). Wszystko to z dowolnego miejsca na świecie, w przyjaznym środowisku przeglądarki internetowej, na laptopie lub w telefonie” – wylicza przedstawiciel Amberlo.

Wzrost zainteresowania technologią wśród firm prawniczych przekłada się także na coraz większą liczbę innowacji firm z sektora LawTech. Według danych firmy Thomson Reuters, liczba zarejestrowanych patentów w tym obszarze wzrosła na koniec 2019 roku do rekordowego poziomu 1369, co oznacza skok o 34 proc. w stosunku do poprzedniego roku. Trend jeszcze wyraźniej widać, kiedy popatrzymy na dane z ostatnich pięciu lat, kiedy to liczba zarejestrowanych patentów wzrosła aż o 484 proc.!

„Pokazuje to potencjał rynku LawTech i skalę zainteresowania tego typy rozwiązaniami ze strony firm prawniczych. Pandemia na całym świecie bardzo przyśpieszyła proces adaptacji nowych technologii przez branżę prawną” – podsumowuje Aidas Kavaliauskas.

Udostępnij
- REKLAMA -