Związek Cyfrowa Polska, który reprezentuje branżę cyfrową i nowoczesnych technologii z rozczarowaniem przyjął decyzję Komisji Prawnej Parlamentu Europejskiego (JURI) w sprawie projektu unijnej Dyrektywy dotyczącej praw autorskich na jednolitym rynku cyfrowym. Europarlamentarzyści w środę (20 czerwca) w głosowaniu poparli zapisy, które – zdaniem organizacji – mogą zagrozić rozwojowi cyfrowej gospodarki, innowacjom i ograniczą dostęp do kontentu dla użytkowników internetu.
Michał Kanownik
To bardzo zła decyzja i żałujemy, że europosłowie w zdecydowanej większości nie chcieli poszukać kompromisu. Przyjęte przepisy godzą w interes użytkowników internetu, przedsiębiorców, a zwłaszcza w małe i średnie przedsiębiorstwa, w tym start-upy – mówi prezes ZIPSEE Cyfrowa Polska Michał Kanownik i dodaje – Jeśli chcemy, aby Europa miała nowoczesną i innowacyjną gospodarkę opartą na wiedzy, musimy budować przepisy, które będą temu sprzyjały. Tymczasem większość europarlamentarzystów zagłosowała za takimi regulacjami, które stworzą bariery w jej rozwoju, a także ograniczą dostęp do kontentu i informacji, a nawet zagrożą swobodę wypowiedzi dla zwykłych użytkowników internetu.
Zdaniem Związku Cyfrowa Polska, Komisja Prawna PE przegapiła ważną okazję, by wypracować kompromisowy projekt godzący interesy zarówno twórców, biznesu, jak i konsumentów. Jak przypomina Michał Kanownik ideą unijnej reformy prawa autorskiego, zaproponowanej przez Komisję Europejską, było z jednej strony ochrona praw twórców, ale z drugiej także umożliwienie i wsparcie rozwoju przemysłu kreatywnego. Tymczasem, sporny zapis w art. 11 wprowadzający tzw. podatek od linków czy obowiązek filtrowania treści przez operatorów internetowych zapisany w art.13 będzie prowadził do niszczenia gospodarki opartej na innowacjach i nowoczesnych technologiach.
Branża cyfrowa liczy, że europarlamentarzyści na głosowaniu plenarnym nie zaakceptują wyników prac komisji JURI. W opinii Cyfrowej Polski konieczna jest ponowna dyskusja na temat zapisów projektu Dyrektywy.
Liczne dowody zebrane przez naszą branżę, ale i środowisko naukowe, dziennikarskie czy nawet w ramach wewnętrznych analiz przeprowadzonych przez Parlament Europejski wykazują wady proponowanych przepisów. Od wielu miesięcy je przedstawialiśmy. Cieszymy się, że część europarlamentarzystów zapoznało się z tymi argumentami i zaproponowało poprawki do projektu. Liczymy na to, że na głosowaniu plenarnym grupa posłów do PE, która sprzeciwia się tym zapisom będzie jeszcze większa – mówi prezes ZIPSEE Cyfrowa Polska.
Żeby zapewnić najlepsze wrażenia, my oraz nasi partnerzy używamy technologii takich jak pliki cookies do przechowywania i/lub uzyskiwania informacji o urządzeniu. Wyrażenie zgody na te technologie pozwoli nam oraz naszym partnerom na przetwarzanie danych osobowych, takich jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalny identyfikator ID w tej witrynie. Brak zgody lub jej wycofanie może niekorzystnie wpłynąć na niektóre funkcje.
Kliknij poniżej, aby wyrazić zgodę na powyższe lub dokonać szczegółowych wyborów. Twoje wybory zostaną zastosowane tylko do tej witryny. Możesz zmienić swoje ustawienia w dowolnym momencie, w tym wycofać swoją zgodę, korzystając z przełączników w polityce plików cookie lub klikając przycisk zarządzaj zgodą u dołu ekranu.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.