Dobra sprzedaż Xiaomi – jak zarobić jeszcze więcej?

Bartosz Martyka
Bartosz Martyka - Redaktor naczelny Brandsit
8 min

ABC Data, jedyny oficjalny przedstawiciel Xiaomi w Polsce, utrzymał wysoką dynamikę sprzedaży produktów sygnowanych logo Mi. W porównaniu z pierwszym kwartałem popyt wzrósł o 140 proc. Najchętniej kupowanymi smartfonami były Redmi 4A, Redmi 4X oraz Redmi Note 4. Podobnie powinno być w innych krajach bałtyckich, gdzie dystrybutor rozpoczął budowę kanału sprzedaży nawiązując współpracę z czołowym operatorem komórkowym Telia.

Wysoka dynamika sprzedaży produktów Xiaomi odzwierciedla coraz większą popularność marki. Od stycznia do marca w Polsce wzrost był co prawda podobny. Kupiono o 135 proc. więcej smartfonów i akcesoriów niż w ostatnim kwartale minionego roku, ale wówczas sprzedaż startowała z zerowego poziomu. W okresie kwiecień-czerwiec dynamika wcale jednak nie osłabła.

Kluczowe smartfony i akcesoria

W segmencie smartfonów najpopularniejszym modelem był Redmi 4A. Ale dużą popularnością cieszyły się także Redmi 4X oraz Redmi Note 4. Spośród akcesoriów, które współtworzą dziś Mi Ecosystem, chętnie wybierano przystawki telewizyjne Mi BOX 4K, inteligentne opaski Mi Band 2, głośniki Mi Bluetooth Speaker, a także przenośne ładowarki Mi Power Bank.

Rosnące zainteresowanie produktami z logo Mi jest pochodną kilku czynników. Firma oferuje produkty bardzo wysokiej jakości po atrakcyjnej cenie. Przykładem mogą być wspomniane najnowsze telefony z serii Redmi. Kosztują od 599 PLN do 1099 PLN. Do tego, są bardzo dobrze wykonane. Jednocześnie prezentują identyczne lub nawet lepsze parametry techniczne niż wiele modeli alternatywnych marek. Podobnie jest z akcesoriami – mówi Łukasz Łyżwa, Xiaomi Product Director w ABC Data.

Kolejne priorytety

Wysokiej jakości produkt i odpowiednia strategia wprowadzania marki Xiaomi na rynek umożliwiły osiągnięcie celów szybciej niż zakładano. Po dziewięciu miesiącach budowy kanału sprzedaży w segmencie sklepów specjalizujących się w elektronice i sprzęcie IT udział smartfonów marki Xiaomi zwiększył się do 8-10 proc. Przy czym udział jest jeszcze większy wśród modeli, które kosztują co najmniej 500 PLN. W maju wyniósł kilkanaście procent.

Coraz większa popularność smartfonów Xiaomi potwierdza, że strategia wprowadzania marki na rynek była skuteczna. W pierwszej kolejności skupiliśmy się na wyspecjalizowanych sklepach, aby dotrzeć do  świadomego klienta, interesującego się nowymi technologiami i znającego markę Xiaomi. Dzisiaj jednym z priorytetów jest poszerzenie oferty w kanale operatorskim – Łukasz Łyżwa, Xiaomi Product Director

Obecnie ABC Data współpracuje z Play, który oferuje smartfony Xiaomi Redmi 4A, a od niedawna także Xiaomi Redmi 4X. Udział wymienionych modeli w sprzedaży operatora nie przekracza jeszcze 5 proc., ale ten stan powinien się zmienić, gdy do oferty trafią kolejne smartfony. Automatycznie przełoży się to na większy udział marki Xiaomi w rynku. W Polsce kanał operatorski odpowiada za 65-70 proc. sprzedaży smartfonów w Polsce.

- Advertisement -

Rynki bałtyckie

Równie ważnym celem jest oficjalne wprowadzenie marki Xiaomi na rynki bałtyckie. Pierwsze działania zostały już podjęte. ABC Data nawiązała współpracę z skandynawskim operatorem komórkowym Telia. Operator odpowiada za ponad 40 proc. sprzedaży smartfonów na Litwie. W ofercie operatora są wszystkie najnowsze modele z serii Redmi, a także  flagowce Mi Note 2. Smartfony marki Xiaomi dostępne są również w sklepach.

Po uruchomieniu sprzedaży na Litwie ABC Data rozpocznie budowę kanału na Litwie i w Estonii. Planuje również wprowadzenie marki Xiaomi na kolejne rynki w Europie Centralnej i Wschodniej.

Bardzo cieszy nas fakt, że nasze produkty pojawiły się w oficjalnej sprzedaży na Litwie. Rynek ten jest dla nas ważny i obiecujący z kilku powodów.  Po pierwsze, wielu klientów jest otwartych na nowe marki i produkty. Po drugie, cały region bałtycki wykazuje stabilny wzrost. Dzięki temu rynek elektroniki użytkowej ma ogromny potencjał do dalszego wzrostu – mówi Liu Yi, Global Sales Director, Xiaomi.

Pytania do Eksperta

Poprosiliśmy Łukasza Łyżwę o udzielenie odpowiedzi na trzy kluczowe pytania:

  • Jakie korzyści może mieć reseller ze współpracy z Xiaomi?
  • Dlaczego lepiej uczestniczyć w oficjalnym kanale sprzedaży?
  • Dlaczego resellerzy powinni wykorzystywać zewnętrzne działania promocyjne do generowania większej sprzedaży?
Łukasz Łyżwa
Łukasz Łyżwa, Xiaomi Product Director

Marka Xiaomi jest fenomenem na skalę światową. Stało się tak z kilku powodów. W odróżnieniu od konkurencji, produkty z logo Mi są współtworzone przez kilkumilionową rzeszę fanów marki. Oni współdecydują, jakie komponenty warto instalować w telefonach. Oni wybierają nazwy kolejnych innowacji. Oni wreszcie aktywnie uczestniczą w rozwijaniu oprogramowania. Dzięki temu marka, choć założona zaledwie siedem lat temu, staje się rozpoznawalna na całym świecie. Tak było w Polsce.

Kiedy we wrześniu ub. r. rozpoczynaliśmy budowę kanału sprzedaży, użytkownicy świadomi, interesujący się technologiami świetnie znały markę. Wiedzieli, że produkty z logo Mi są atrakcyjne cenowo i oferują wysoką jakość. Dzięki temu zarówno telefony, jak i akcesoria współtworzące Mi Ekosystem szybko stały się popularne i pożądane przez polskiego klienta.

Już dziś w segmencie sklepów wyspecjalizowanych w sprzedaży elektroniki i sprzętu IT, Xiaomi ma 8-9 proc. udziałów, i to zaledwie po 10 miesiącach funkcjonowania oficjalnego kanału. A może być jeszcze lepiej, bo sukcesywnie poszerzamy ofertę Xiaomi o kolejne innowacyjne i atrakcyjne produkty m.in. powerbanki, głośniki, inteligentne opaski, „przystawki telewizyjne”, a potem także laptopy, skutery lub gogle VR.

Część resellerów próbuje zdyskontować ten sukces, sprowadzając telefony z rynków azjatyckich na własną rękę. Oferują niższą cenę, ale nie w większości przypadków nie oferują produktów certyfikowanych i dostosowanych do unijnych i polskich standardów. Co prawda zapewniają klientów końcowych, że jest inaczej, ale w rzeczywistości wprowadzają w błąd.

Najważniejszą różnicą między telefonami Xiaomi oferowanymi w autoryzowanych sklepach, a w sklepach spoza oficjalnego kanału sprzedaży jest obsługa pasma B20, które zapewnia dostęp do szybkiego internetu poza większymi aglomeracjami. Pasmo obsługują tylko telefony z autoryzowanych sklepów. I nie jest to zasługa oprogramowania, jak mylnie twierdzi część resellerów. Do tego potrzebny jest modem instalowany w trakcie produkcji. Coraz więcej klientów końcowych ma tego świadomość. Dlatego reseller, który nie jest częścią oficjalnego kanału sprzedaży, traci reputację i zaufanie wśród swoich potencjalnych klientów, jeśli twierdzi, że jego oferta spełnia unijne i polskie standardy. Nie mniej ważną różnicą jest serwis i gwarancja. ABC Data zapewnia autoryzowanym sklepom nie tylko oryginalne komponenty, ale też know-how niezbędny przy serwisie.

Resellerzy spoza oficjalnego kanału sprzedaży bagatelizują wymienione korzyści. Walczą o końcowego klienta niższą ceną produktu, który nie jest dostosowany do unijnych standardów, i który nie jest serwisowany z wykorzystaniem oryginalnych części w Polsce. Takie podejście jest krótkofalowe.

Partnerzy, którzy są częściej oficjalnego kanału, nie powinni jednak pozostawać bierni. Powinni za to prowadzić działania promocyjne skierowane do klienta końcowego. To się po prostu opłaca.  Widzimy, że ci, którzy są aktywni, nie tylko generują wielokrotnie większe przychody ze sprzedaży produktów z logo Mi, ale też budują trwałe relacje ze swoimi klientami, którzy wracają po kolejne innowacje Xiaomi stając się wielkimi fanami marki.

Udostępnij
Leave a comment

Dodaj komentarz

- REKLAMA -