Fascynacja bez pełnej świadomości – pokolenie Z stawia na AI, ale nie zna wszystkich zagrożeń

Pokolenie Z dorastało w świecie zdominowanym przez technologię, dlatego ich podejście do sztucznej inteligencji (AI) jest pełne entuzjazmu, ale jednocześnie niepozbawione obaw. Chociaż większość młodych ludzi deklaruje wysoką wiedzę na temat AI, badania pokazują, że ich świadomość zagrożeń i ograniczeń tej technologii pozostawia wiele do życzenia.

Klaudia Ciesielska
źródło: Freepik

Pokolenie Z, czyli osoby urodzone między 1997 a 2012 rokiem, dorastało w świecie zdominowanym przez technologię. Ich podejście do sztucznej inteligencji (AI) jest pełne optymizmu, ale niepozbawione obaw. Najnowsze badania EY rzucają światło na ich wiedzę, postawy i oczekiwania wobec AI.​

Deklarowana wiedza kontra rzeczywistość

Aż 70% przedstawicieli pokolenia Z ocenia swoją wiedzę na temat AI jako wysoką lub bardzo wysoką. Jednak tylko 36% z nich zdaje sobie sprawę z możliwości tzw. “halucynacji” AI, czyli generowania przez systemy AI nieprawdziwych lub błędnych informacji. Ponadto, jedynie 29% jest świadomych, że ograniczenia dotyczące generowanych treści można obejść, a 53% wie, czy twórcy algorytmów AI muszą uzyskać pozwolenie na wykorzystanie danych użytkowników do trenowania swoich modeli.

Źródła wiedzy: dominacja mediów społecznościowych

Większość młodych ludzi czerpie informacje o AI z mediów społecznościowych (55%). Inne źródła to artykuły (35%), same narzędzia AI (28%) oraz rodzina i znajomi (22%). Tylko 14% zdobywa wiedzę o AI w placówkach edukacyjnych, co wskazuje na potrzebę wprowadzenia tej tematyki do programów nauczania. ​

Zalety i obawy związane z AI

Pokolenie Z dostrzega liczne korzyści płynące z AI:​

  • Oszczędność czasu przy powtarzalnych zadaniach (58%).​
  • Analiza dużych zbiorów danych (53%).​
  • Minimalizacja błędów ludzkich w ważnych procesach (41%).​

Jednak nie brakuje też obaw. Najczęściej wskazywane to potencjalna redukcja zatrudnienia oraz obniżenie ludzkiej kreatywności (po 43% wskazań). Dodatkowo, 64% osób z tego pokolenia ma pozytywny stosunek do generatywnej AI (GenAI), ale równocześnie 43% obawia się, że przyczyni się ona do wzrostu poziomu bezrobocia. ​

Edukacja i przygotowanie do przyszłości

Pomimo deklarowanej wysokiej wiedzy o AI, istnieje wyraźna potrzeba ustrukturyzowanej edukacji w tym zakresie. Obecnie, większość młodych ludzi zdobywa informacje z nieformalnych źródeł, co może prowadzić do luk w wiedzy. Wprowadzenie AI do programów nauczania w szkołach i na uczelniach mogłoby zwiększyć świadomość zarówno korzyści, jak i potencjalnych zagrożeń związanych z tą technologią.

Pokolenie Z z entuzjazmem podchodzi do możliwości oferowanych przez AI, dostrzegając jej potencjał w zwiększaniu efektywności i ułatwianiu codziennych zadań. Jednak brak pełnej świadomości dotyczącej zagrożeń i ograniczeń tej technologii wskazuje na potrzebę bardziej formalnej edukacji w tym zakresie. Firmy i instytucje edukacyjne powinny zwrócić uwagę na te potrzeby, aby młode pokolenie mogło w pełni i świadomie korzystać z dobrodziejstw sztucznej inteligencji.​

Udostępnij