Grupa AB potwierdza pozycję lidera. Największy polski dystrybutor IT zwiększył zysk netto o 86% r/r

Klaudia Ciesielska
Klaudia Ciesielska - Redaktor prowadzący Brandsit
6 min

3 mld zł – o tyle wzrosły przychody Grupy AB w zakończonym roku finansowym 2020/2021, co przełożyło się na wzrost wyniku EBITDA o 64% rdr i zysku netto o 86% rdr. Dolnośląską firma, jako przyczynę rekordowego wyniku, wskazuje sprzyjające otoczenie rynkowe, długoterminowe inwestowanie w efektywność, rozwój organiczny i nowoczesne technologie – e-commerce, cloud, automatykę magazynową, systemy sztucznej inteligencji.

Grupa AB w roku finansowym 2020/2021 zanotowała 13,1 mld zł przychodów (+28% rdr), co przełożyło się na porównywalny procentowo wzrost zysku brutto na sprzedaży do blisko 473 mln zł. Wynik EBITDA wzrósł o 64% rdr, do 183 mln zł, a zysk netto o ponad 86% rdr, do 124 mln zł.

Andrzej Przybyło, Grupa AB– Osiągnęliśmy rekordowe wyniki i podtrzymujemy chęć bezpośredniego podzielenia się sukcesem z akcjonariuszami, co znajdzie się w propozycji stosownej uchwały Walnego Zgromadzenia. Nasz długoterminowy wzrost został wypracowany codziennym wysiłkiem całego międzynarodowego zespołu Grupy AB, dlatego pragnę podziękować wszystkim, którzy przyczynili się do kolejnego umocnienia naszej wiodącej pozycji w Polsce i regionie CEE komentuje Andrzej Przybyło, Prezes Zarządu Grupy AB.

– Jesteśmy firmą technologiczną, która stawia na e-commerce i automatyzację procesów, w tym transakcji handlowych i operacji logistycznych. Zbudowaliśmy trwałe przewagi konkurencyjne, wsłuchujemy się też w potrzeby naszych klientów. Myślimy długoterminowo i w taki sposób również działamy, budując zdrowe fundamenty firmy i antycypując zmiany rynkowepodkreśla Prezes Przybyło.

W samym drugim kwartale br. (czwarty kwartał roku finansowego 2020/2021) Grupa AB zanotowała blisko 3 mld zł przychodów, ponad 39 mln zł wyniku EBITDA i 26 mln zł zysku netto, kontynuując wzrosty w dwucyfrowym tempie. Wartość kapitału własnego zbliżyła się do 1 mld zł, a wskaźnik dług netto do EBITDA na koniec czerwca br. miał wartość poniżej 1,2.

– Bezpieczeństwo finansowe jest wpisane w nasze DNA, podobnie jak budowanie siły finansowej, aby wypełniać w najlepszy sposób rolę dystrybutora. O ile – ze względu na efekt wysokiej bazy i fluktuacje na poszczególnych rynkach – w oczywisty sposób trudno byłoby oczekiwać tak wysokich dynamik wzrostu rok do roku także w kolejnych kwartałach, o tyle przyspieszenie cyfryzacji w Polsce czy Czechach wydaje się trwałym trendem, czynniki makro pozostają korzystne, popyt wszedł na wyższe poziomy. Warto podkreślić, że Grupa AB kontynuuje inwestycje w nowe technologie i efektywnośćwskazuje Grzegorz Ochędzan, Członek Zarządu ds. Finansowych w AB SA.

Wzrost przychodów ze sprzedaży wygenerował wzrost kosztów własnych sprzedaży, proporcjonalny do różnic z lat poprzednich. Największe przychody Grupa AB wypracowała na rynku polskim (8,3 mld zł). Na rynku czeskim przychody wyniosły 5,3 mld zł, a na słowackim 0,52 mld zł.

Rynek dystrybucji IT rośnie w siłę

AB wskazuje, że podczas gdy rynek dystrybucji IT w Polsce w okresie roku finansowego 2020/2021 Grupy AB (minione cztery kwartały) wzrósł szacunkowo o około 35%, to jeszcze wyższymi dynamikami wzrostu cechowały się takie kategorie rynkowe jak notebooki, smartfony, procesory czy monitory. W samym drugim kwartale br. rynek dystrybucji IT wzrósł w Polsce o mniej niż 20% rdr, a w przypadku notebooków zanotował nawet niewielki spadek, podczas gdy dla odmiany wzrosła sprzedaż desktopów. W Czechach w ostatnich czterech kwartałach do najmocniej rosnących kategorii można zaliczyć procesowy, monitory i notebooki, a cały rynek zwiększył wartość o około 15% rdr. W samym drugim kwartale br. te kategorie również prezentowały wysokie dynamiki.

– Dzięki naszemu doświadczeniu i szerokiemu portfolio marek w ofercie rozwijamy potencjał każdego segmentu naszego biznesu. Wysokie dynamiki, poza klasycznym IT, prezentują chociażby obszary VAD, digital signage czy segment gamingowy, w którym w możliwie pełny sposób odpowiadamy na popyt co do konsoli nowej generacji. Warto również wspomnieć o smart home, gdzie w drugim kwartale podwoiliśmy skalę sprzedaży w ujęciu rok do roku. Od 30 lat jesteśmy blisko klientów, umacniamy nasze przewagi i generujemy wartość dodaną dla wszystkich uczestników kanału dystrybucyjnegowskazuje Zbigniew Mądry, Członek Zarządu ds. Handlowych w AB S.A.

Grupa AB – działania charytatywne

W ramach narodowej walki z COVID-19 Grupa AB zainicjowała akcję #AByrazem, w którą zaangażowało się operacyjnie ponad 100 osób, a do potrzebujących trafiło blisko 1 tys. sztuk różnego rodzaju sprzętu. W ramach #AByrazem AB S.A. zakupiła respiratory dla dwóch wrocławskich szpitali. Podarowała również potrzebującym placówkom zabawki i akcesoria dla dzieci oraz artykuły żywnościowe. Dodatkowo wraz z firmami Lenovo i Motorola Grupa AB przekazała sprzęt komputerowy i telekomunikacyjny, a z partnerami w postaci firm Sharp, Whirlpool, Gorenje, Toshiba, Brita, Megabajt, Winix Grupa AB ufundowała licznym placówkom w całej Polsce urządzenia AGD, niezbędne do potrzebnej zmiany trybu pracy medyków (m.in. pralki, lodówki i kuchnie). #AByrazem działa dalej i wspiera walkę z pandemią koronawirusa w ślad za kolejnymi rozpoznanymi potrzebami.

Udostępnij
- REKLAMA -