Jak patrzą na świat trzy pokolenia polskich przedsiębiorców?

Newsroom BrandsIT
Newsroom BrandsIT - NewsRoom Brandsit
5 min

Najmłodsi przedsiębiorcy z największym optymizmem patrzą na swoją działalność oraz chcą się uczyć i rozwijać. Aż 71 proc. spośród nich deklaruje, że odczuwa satysfakcję z tego, co robi. Trzydziestolatkowie skupiają się na rozwoju biznesu i zarabianiu pieniędzy. Z kolei dla pięćdziesięciolatków ważne jest poczucie stabilizacji i niezależności, chociaż satysfakcję z prowadzenia biznesu odczuwa już tylko połowa z nich. Firma inFakt sprawdziła, jak na świat patrzą trzy pokolenia polskich przedsiębiorców.

Optymizm dwudziestolatków, dystans po 50-tce

Najmłodsi przedsiębiorcy przebadani przez inFakt odczuwali największą satysfakcję z prowadzonej działalności. Wśród nich było też najwięcej osób, które uważały, że przedsiębiorca ma w społeczeństwie pozytywny obraz. Wśród trzydziestolatków 58 proc. badanych stwierdza, że odczuwa satysfakcję z prowadzenia działalności. Wśród pięćdziesięciolatków deklaruje tak połowa badanych przedsiębiorców.

Co warte podkreślenia, w każdej z tych grup odsetek osób, które zdecydowanie stwierdzają, że nie odczuwają satysfakcji z działalności, jest niewielki i maksymalnie sięga 15 proc. w najstarszej grupie.

Młodzi chcą się uczyć, starsi – nadążać za zmianami

Kolejny pozytywny wniosek płynący z badania jest taki, że młodzi przedsiębiorcy chcą się uczyć i rozwijać. Co naturalne, najwięcej swojego czasu poświęcają na realizację zleceń[1], jak odpowiedziało 57 proc. badanych, ale już 41 proc. zadeklarowało, że czas przeznaczają na dokształcanie i rozwój firmy. Na trzecim miejscu znalazło się załatwianie spraw formalno-księgowych (30 proc.) oraz poszukiwanie klientów (24 proc.).

Trzydziestolatkowie z kolei zazwyczaj mają już stabilną pozycję na rynku, stąd też potrzebują mniej czasu na poszukiwanie nowych zleceniodawców i koncentrują się na realizacji zleceń (68 proc.). W ich przypadku załatwianie spraw formalno-księgowych nieznacznie bierze górę nad dokształcaniem (odpowiednio: 28 proc. i 27 proc.).

- Advertisement -

Bardzo ciekawie wypada to zestawienie dla najstarszej grupy. Okazuje się bowiem, że pięćdziesięciolatkowie najczęściej zajmują się głównym przedmiotem swojego biznesu (54 proc.). Wiele czasu poświęcają jednak na szukanie nowych klientów (40 proc.) oraz śledząc zmiany prawne i podatkowe (35 proc.). W tej sytuacji nie dziwi, że mają mniej czasu na rozwój firmy i dokształcanie, na które wskazało tylko 12 proc. z nich.

infografika przedsiębiorcy

Niezależność, stabilizacja i pieniądze

Trzy pokolenia przedsiębiorców ankietowanych przez inFakt są zgodne: największą korzyścią z prowadzenia działalności gospodarczej jest niezależność i bycie swoim własnym szefem.

Jednak, co ciekawe, taka postawa jest szczególnie widoczna u najmłodszych (75 proc.) oraz najstarszych (74 proc.) biznesmenów. trzydziestolatkowie również doceniają niezależność (58 proc.), ale też zwracają dużą uwagę na zarobki (53 proc.), większą niż najmłodsi (37 proc.) oraz najstarsi (31 proc.) badani.

Warto również zwrócić uwagę, że to najmłodsi najczęściej odpowiadali, że dzięki własnej działalności realizują się oraz robią to, co naprawdę lubią.

Wygląda więc na to, że z reguły przedsiębiorcom udaje się spełnić cele, jakie stawiają sobie, zakładając własny biznes. Najczęściej są to bowiem: potrzeba niezależności i samodzielności, dominująca w każdej grupie wiekowej, perspektywa wyższych zarobków niż na innych formach zatrudnienia (taka przyczyna zakładania działalności dominuje wśród trzydziestolatków) oraz potrzeba osiągnięć, których bez założenia działalności nie udałoby się zrealizować.

Nasze badanie pokazuje, że młodzi ludzie chcą zakładać własne firmy, a w życie zawodowe wchodzą z entuzjazmem i bez kompleksów. Samorealizacja i praca “na własną markę” jest dla nich ważniejsza, niż poczucie stabilności wynikające z umowy o pracę. Fakt, że – ich zdaniem – postrzeganie przedsiębiorcy w społeczeństwie jest pozytywne, może świadczyć o tym, że sami tak właśnie postrzegają przedsiębiorczość. Są dowodem na pokoleniową zmianę, która dokonała się w polskim biznesie. Potwierdzają też prognozy, że rynek pracy zmierza ku samozatrudnieniu. –  komentuje Joanna Swatowska-Rybak, kierownik Badania Polskiej Mikroprzedsiębiorczości 2018 w firmie inFakt

Metodologia badania
Badanie zostało przeprowadzone między 15 a 28 marca 2018 metodą wywiadów internetowych (CAWI) przez agencję badawczą ARC Rynek i Opinia. Badanie było skierowane do mikroprzedsiębiorców, czyli osób prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze lub przedsiębiorstwa zatrudniające do 9 osób. Respondenci zostali poproszeni o odpowiedzi na pytania o ich nastroje odnośnie do prowadzonej działalności gospodarczej, swoją ocenę działania urzędów i instytucji oraz sposób prowadzenia księgowości.
W badaniu wzięło udział 1 018 mikroprzedsiębiorców z całej Polski.
[1] Pytanie: „Na jakie czynności poświęcasz najwięcej czasu podczas prowadzenia działalności. Wybierz maksymalnie dwie odpowiedzi”.
Udostępnij
Leave a comment

Dodaj komentarz

- REKLAMA -