Komisja Europejska nakłada 798 mln euro kary na Meta

Komisja Europejska nałożyła na Meta Platforms grzywnę w wysokości 797,72 mln euro za naruszenie unijnych przepisów antymonopolowych związanych z usługą Facebook Marketplace. Decyzja ta dotyczy nieuczciwego powiązania tej usługi z osobistą siecią społecznościową Facebook, co miało faworyzować ofertę reklamową Mety kosztem konkurencji.

źródło: Unplash/Muhammad Asyfaul
Kuba Kowalczyk
2 min

Komisja Europejska nałożyła karę w wysokości 797,72 mln euro na Meta Platforms (właściciela Facebooka) za naruszenie unijnych przepisów antymonopolowych. Grzywna została nałożona w związku z zarzutami o nieuczciwe powiązanie usługi reklamowej Facebook Marketplace z osobistą siecią społecznościową Facebook, co miało prowadzić do faworyzowania własnych usług kosztem konkurencji.

Decyzja Komisji Europejskiej stanowi kontynuację postępowania, które zostało wszczęte w 2021 roku. W toku dochodzenia, Unia Europejska wyraziła obawy, że Meta łączy swoje dominujące usługi w sposób, który utrudnia konkurencję na rynku reklam internetowych. Zgodnie z zarzutami, integracja Facebook Marketplace z Facebookiem mogła przyczynić się do uzyskania przez Meta nieuczciwej przewagi na rynku, narzucając niekorzystne warunki konkurentom.

Meta zapowiedziała odwołanie od decyzji, jednak w międzyczasie zobowiązała się do podjęcia działań mających na celu rozwiązanie zgłoszonych problemów. Firma podkreśliła, że użytkownicy Facebooka mają możliwość wyboru, czy korzystać z Marketplace, a również zaznaczyła, że nie ma dowodów na to, by połączenie tych usług zaszkodziło konkurencji.

REKLAMA

Facebook Marketplace został uruchomiony w 2016 roku i stopniowo rozszerzał działalność na rynki europejskie. Unia Europejska obawia się, że platforma może zniekształcać rynek, jednak Meta argumentuje, że nie przedstawiono żadnych dowodów na realne szkody dla konkurentów.

Za naruszenia przepisów antymonopolowych firmy mogą zostać ukarane grzywną wynoszącą nawet 10% ich globalnych obrotów.