Meta wykrwawia się na giełdzie – czy upór zniszczy giganta?

Klaudia Ciesielska
Klaudia Ciesielska - Redaktor prowadzący Brandsit
3 min

Poprzedni rok Metą zamknęła cenami akcji w wysokości ponad 336 USD za akcję. Po dramatycznym spadku cen w lutym, gdy w ciągu jednego dnia akcje Meta potaniały o prawie 100 USD za akcję (z 323 USD 2 lutego do 238 USD 3 lutego), zamknięcie trzeciego kwartału to kolejny wielki cios. Kolejny wielki spadek doprowadził do dramatycznie niskiej ceny 93 USD za akcję, czyli do poziomu z października 2015 roku, z tą różnicą, że w tamtym czasie Meta (wówczas Facebook), była w wyraźnym trendzie wzrostowym, z lekkim załamaniem dopiero w 2018. Maksymalna cena akcji Meta miała miejsce we wrześniu ubiegłego roku, kiedy to za jedną akcję trzeba było zapłacić prawie 380 USD. Ostatnie wyniki kwartalne Meta rozczarowują. Zdaniem Rachel Foster Jones z GlobalData:

„Koszt ambicji Marka Zuckerberga w kierunku metaverse jest bardziej przejrzysty niż kiedykolwiek. Meta położyła całą swoją działalność na szali dla metaverse, która wciąż nie istnieje, a ryzyko się nie opłaca. Meta była zbyt zajęta próbami przepchnięcia metaverse, że prowadzi swoją podstawową ku zagładzie, a szereg słabych wyników odbił się na zaufaniu inwestorów. Jeśli to się utrzyma, Meta nie będzie już mogła polegać na przychodach generowanych przez reklamy, aby zaspokoić swoje ambicje metaverse.

„Meta, podobnie jak wszystkie Big Tech, odczuwa presję trudnej globalnej sytuacji gospodarczej i słabego środowiska reklamowego. Jednak upadek Meta spowodowany jest nie tylko przez nieprzychylne warunki, zmiany prywatności Apple i konkurencję ze strony TikToka. Zuckerberg pozwolił, by narracja metaverse przejęła kontrolę nad firmą, a inwestorzy obawiają się, że w to przedsięwzięcie włoży więcej pieniędzy. Czasy niepewności gospodarczej powinny zachęcić Meta do spojrzenia w głąb swojego podstawowego modelu biznesowego. Metaverse prawdopodobnie nie będzie opłacalny przez kolejną dekadę, a groźby zamrożenia zatrudnienia nie wystarczą, aby przekonać inwestorów, że Meta koncentruje się na tym, co teraz opłaci rachunki.

„Firma musi wykorzystać miliardy aktywnych użytkowników dziennie. Podczas cięć wydatków model reklamy w mediach społecznościowych powinien być bardziej odporny niż inne podejścia, takie jak modele wyszukiwarek. Meta konkuruje z TikTok i skutecznie zwiększyła zaangażowanie w krótkie materiały wideo, ale muszą one przynosić zyski, w przeciwnym razie wzrost zaangażowania odciągnie użytkowników od dochodowych powierzchni, takich jak kanał informacyjny. Meta powinna skupić się na przyspieszeniu prac badawczo-rozwojowych, aby zarabiać na krótkich treściach wideo, a nie na krwawiącym metawersie”.

- Advertisement -

Źródła: Global Data, Google Finanse

Udostępnij
Leave a comment

Dodaj komentarz

- REKLAMA -