Meta zmienia strategię reklamową w UE – mniej personalizacji i niższe ceny

Meta dostosowuje swoje praktyki reklamowe do unijnych regulacji, wprowadzając opcję mniej spersonalizowanych reklam na Facebooku i Instagramie. To odpowiedź na zarzuty Komisji Europejskiej, która uznała model „zapłać lub zgódź się” za niezgodny z zasadami ustawy o rynkach cyfrowych (DMA).

Klaudia Ciesielska
1 min

Meta, właściciel Facebooka i Instagrama, dostosowuje swoje praktyki reklamowe do wymogów unijnej ustawy o rynkach cyfrowych (DMA). Firma wprowadziła opcję “mniej spersonalizowanych reklam”, zmniejszając jednocześnie ceny subskrypcji bez reklam. To odpowiedź na naciski Komisji Europejskiej, która zakwestionowała dotychczasowy model „zapłać lub zgódź się”.

DMA wymaga, aby użytkownicy mieli swobodę decydowania o zakresie udostępniania swoich danych. Dotychczasowy model Meta narzucał wybór między udostępnianiem danych a opłatą abonamentową, co zdaniem Komisji naruszało przepisy.

Zgodnie z nową polityką użytkownicy w UE mogą korzystać z Facebooka i Instagrama bezpłatnie z mniej spersonalizowanymi reklamami, które bazują na ograniczonym zakresie danych. Alternatywnie dostępna jest subskrypcja bez reklam w cenie od 5,99 euro miesięcznie na komputerach i 7,99 euro na urządzeniach mobilnych, z dodatkową opłatą za kolejne konta.

REKLAMA

Chociaż zmiany te zostały wdrożone, nie jest jasne, czy spełnią one wszystkie wymogi DMA i uchronią firmę przed ewentualnymi sankcjami. Dochodzenie Komisji Europejskiej w sprawie praktyk Meta nadal trwa.