Microsoft: Z IoT coraz częściej korzystają duże firmy

Klaudia Ciesielska
Klaudia Ciesielska - Redaktor prowadzący Brandsit
4 min

Już ponad 80 proc. firm zatrudniających ponad 1000 pracowników wdraża rozwiązania Internetu Rzeczy, a w ciągu dwóch lat „niewidzialna rewolucja” obejmie nawet 94 proc. wszystkich przedsiębiorstw. Co zaskakujące, mimo tak znaczącego rozpowszechnienia technologii Internetu Rzeczy, aż 97 proc. ankietowanych ma obawy dotyczące bezpieczeństwa stosowanych rozwiązań. Jednak nie powstrzymują one przedsiębiorców przed dalszymi wdrożeniami – wskazują wyniki badania przeprowadzonego przez Microsoft pt.: „IoT Signals”.

Urządzenia podłączone do Internetu Rzeczy są coraz częściej stosowane w domach, poczynając od inteligentnego oświetlenia i regulacji temperatury w pomieszczeniach, po inteligentną ochronę i gotowanie. Trend ten jest coraz bardziej widoczny również w biznesie.

Internet Rzeczy ma ogromny wpływ na wiele procesów, które są niezauważalne w codziennym funkcjonowaniu człowieka. Nazywam to „niewidzialnym IoT”, a przykładem może być niezawodne działanie wind, nieustanna praca pomp wodnych, czy bardziej oszczędne rolnictwo, zużywające od 30 do 50 proc. mniej energii i wody. Produkcja staje się coraz bardziej wydajna i zyskowna przy mniejszym zużyciu zasobów, co ma realny wpływ na światowe PKB – komentuje Sam George, dyrektor Azure IoT w Microsoft. – Należy pamiętać, że wdrożenie technologii Internetu Rzeczy oznacza otwarcie swojego rodzaju drzwi do dalszych innowacji dla firm, które rozpoczęły swoją przygodę z transformacją cyfrową. IoT nie stanowi bowiem celu samego w sobie. IoT to dopiero początek dla dalszych inwestycji – dodaje George.

Kluczowymi powodami do wdrożenia technologii Internetu Rzeczy, jakie wskazali respondenci, okazały się optymalizacja działalności operacyjnej oraz zwiększenie efektywności zatrudnionych pracowników. Co ciekawe, oczekiwania względem IoT mają swoje przełożenie na rzeczywistość, ponieważ ponad 90 proc. z nich zauważyło zwiększoną produktywność i wydajność, a 85 proc. badanych dostrzegło poprawę jakości oferowanych usług po wdrożeniu inteligentnych rozwiązań. Dodatkowo firmy, które już wdrożyły tę technologię, odnotowały średnio 25 procentowy zwrot z inwestycji, a także oczekują, że wciągu dwóch lat, wzrośnie on do 30 proc. Natomiast głównymi barierami dla dalszego wdrażania IoT są złożoność i wyzwania techniczne, wskazane przez 38 proc. badanych. Prawie połowa firm, które wdrożyły już Internet Rzeczy, wskazała, że brakuje im wykwalifikowanej kadry oraz odpowiednich szkoleń.

Przykładem wykorzystania technologii IoT jest Starbucks, który korzysta z Azure Sphere do bezpiecznego agregowania danych, takich jak rodzaj wykorzystywanych ziaren, temperatura kawy czy jakość stosowanej wody. Dodatkowo, dzięki bezpiecznemu podłączeniu inteligentnych urządzeń do chmury, Starbucks jest w stanie na bieżąco identyfikować usterki, a co za tym idzie, minimalizować ich negatywny wpływ na bieżącą obsługę klienta oraz minimalizować koszty ich ewentualnej naprawy.

Natomiast Electrolux opierając swój oczyszczacz powietrza Pure A9 na chmurze Azure, zyskał możliwość wyświetlania w czasie rzeczywistym informacji o jakości powietrza, zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz pomieszczenia. Dodatkowo, monitoruje wykorzystanie filtrów, ostrzegając użytkowników o potrzebie ich wymiany, a także jest w stanie nauczyć się codziennych wzorców, dzięki czemu urządzenie może się wyłączyć, gdy w domu nikt nie przebywa.

- Advertisement -

Badanie Microsoft „IoT Signals” objęło niemal 2500 decydentów biznesowych, osób odpowiedzialnych za procesy informatyczne oraz 737 programistów z firm zatrudniających co najmniej 1000 pracowników w Stanach Zjednoczonych, Niemczech, Japonii, Chinach, Francji i Wielkiej Brytanii.

Udostępnij
Leave a comment

Dodaj komentarz

- REKLAMA -