• VR PodcastNOWOŚĆ
  • Reklama
  • Personalizacja
  • Zakładki
  • Historia
  • Twój Brandsit
  • MAGAZYN
  • Newsletter
Brandsit
  • Biznes
  • Pieniądze
  • Branża IT
  • Technologia
  • Eco
  • Work&Life
  • Opinie
Czytasz: Opóźnienia w płatnościach – połowa firm przyznaje, że choć raz to zrobiła
POWIADOMIENIA Pokaż więcej
Aa
BrandsitBrandsit
  • Twoje zakładki
  • Śledź tematy
  • MAGAZYN
Szukaj
  • Biznes
    • Aktualności biznesowe
    • Biznes plan
    • E-commerce
    • Marketing
    • Rozwój
    • Startup
  • Pieniądze
    • Ekonomia
    • Inwestycje
    • Kryptowaluty
    • NFT
    • Podatki i koszty
    • Praca
  • Branża IT
    • Dystrybucja
    • Kanał partnerski
    • Kariera
    • Programowanie
    • Vendor
  • Technologia
    • Automatyzacja
    • Big Data
    • Blockchain
    • Chmura
    • Cyberbezpieczeństwo
    • IoT
    • Komunikacja
    • Rozwiązania
    • Sztuczna inteligencja
    • VR
  • Eco
    • Czysta energia
    • Pogoda i nauka
    • Pojazdy elektryczne
    • Polityka klimatyczna
    • Zrównoważony rozwój
  • Work&Life
    • Ciekawostki
    • Gaming
    • Miasto
    • Moda
    • Rozrywka
    • W pracy
  • Opinie
  • Narzędzia
    • Rynki
    • Giełda kryptowalut
    • Twoje zakładki
    • Śledzenie tematów
    • Newsletter
Follow US
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Polityka plików cookies
  • Oświadczenie o prywatności
© 2017-2023 Brands Stream Sp. z o.o. All Rights Reserved.
Podatki i koszty

Opóźnienia w płatnościach – połowa firm przyznaje, że choć raz to zrobiła

Klaudia Ciesielska
Opublikowano 2023/04/19 at 10:23 AM
Klaudia Ciesielska  - Redaktor prowadzący Brandsit
Udostępnij
5 min czytania
Udostępnij

Wstrzymywanie płatności jest jedną z przyczyn zatorów płatniczych w polskiej gospodarce. Powoduje utratę płynności finansowej, zadłużenie, a w konsekwencji nawet upadłość firm. Według danych Krajowego Rejestru Długów, 264,6 tys. przedsiębiorców ma 9 mld zł przeterminowanych zobowiązań finansowych. Do niepłacenia w terminie przyznaje się co 2. firma z sektora MŚP. Aż 36 proc. uważa, że brak płatności od kontrahenta może być wystarczającym usprawiedliwieniem, by samemu wstrzymać zapłatę – wynika z badania Rzetelnej Firmy.

- Reklama -

Polscy przedsiębiorcy w 2022 r. opłacili z opóźnieniem 50 proc. faktur. Dane Barometru Praktyk Płatniczych, opracowanego przez Atradius pokazują, że problem zatorów płatniczych dotyka nie tylko naszego kraju. W Europie Wschodniej faktury są regulowane średnio po 42 dniach. W ubiegłym roku 43 proc. europejskich przedsiębiorców doświadczyło problemu opóźnień w płatnościach, czego skutkiem był brak płynności finansowej. 

W badaniu „Rzetelność w biznesie”, przeprowadzonym w lutym br. na zlecenie Rzetelnej Firmy, 49 proc. przedsiębiorców reprezentujących mikro-, małe i średnie firmy zadeklarowało, że zdarzyło im się chociaż raz zapłacić kontrahentowi po terminie. Najwięcej takich wskazań pochodzi od właścicieli firm handlowych (56 proc.) i mikroprzedsiębiorstw zatrudniających do 9 osób (51 proc.). Płacenie po terminie jest powszechną praktyką – 37 proc. firm mówi, że zdarzyło im się to kilka razy bądź wielokrotnie.

Dalsza część publikacji pod materiałem wideo.

Na przeciwległym biegunie są przedsiębiorstwa zapewniające o swojej uczciwości. Odsetek firm, które utrzymują, że nigdy nie zdarzyło im się zapłacić faktur po terminie, wynosi 46 proc., z czego najwięcej (48 proc.) stanowią firmy małe, zatrudniające od 10 do 49 pracowników. Pod względem branż taką rzetelność deklarują firmy budowlane i transportowe.

90 proc. firm sygnalizuje problemy

Jeśli już zdarzy się opóźnienie w płatnościach, zdecydowana większość, bo 90 proc. firm uprzedza o tym swojego kontrahenta lub rozmawia z nim na ten temat po fakcie. O komunikacji, która przyczynia się do budowania długotrwałych dobrych relacji pamięta 64 proc. mikrofirm. Niemal co 2. mała i średnia firma również nie zostawia partnera bez informacji. Takie zachowanie jest najczęstsze w branży budowlanej (76 proc.). 

Z kolei co 10. mikro- i średnia firma nie powiadamia kontrahentów o tym, że nie ureguluje zapłaty. Najczęściej postępują tak przedsiębiorstwa z branży handlowej (17 proc.), produkcyjnej (13 proc.) i usługowej (11proc.). 

“Jak pokazuje badanie Rzetelnej Firmy, większość przedsiębiorców dostrzega wagę komunikacji, co jest dużym plusem. Bo choć samo sygnalizowanie kłopotów finansowych nie sprawi, że one znikną, to może pomóc partnerom biznesowym w przeciwdziałaniu ich skutkom. Dzięki otrzymaniu ostrzeżenia o możliwych opóźnieniach w płatnościach, mają oni szansę na przykład dodatkowo zabezpieczyć swoją płynność finansową. Jednym z głównych problemów wierzycieli jest bowiem to, że zwykle za późno dowiadują się o kłopotach swoich klientów: gdy tamci stają się niewypłacalni, albo gdy należności nie można już odzyskać. Inną praktyką, którą powinni stosować przedsiębiorcy, jest samodzielne monitorowanie kondycji finansowej klienta i reagowanie w porę na jego ewentualne trudności z terminowym regulowaniem zobowiązań.”

Adam Łącki, prezes Zarządu Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej

Prawie połowa przedsiębiorców tłumaczy się z długów

Badanych zapytano również, czy istnieją sytuacje, które usprawiedliwiają niezapłacenie kontrahentowi w terminie. Twierdząco odpowiedziało 44 proc. ankietowanych, z czego największy odsetek stanowią firmy małe (53 proc.). Przeciwnego zdania jest 27 proc. przedsiębiorców, głównie mikrofirm.

Respondenci wskazali też okoliczności, które ich zdaniem uzasadniają wstrzymywanie zapłaty.

“Co druga firma twierdzi, że takim usprawiedliwieniem jest nieotrzymanie dokumentów stanowiących podstawę do zapłaty. Kolejne 42 procent wskazuje na błędy w umowach, a 38 procent na zastrzeżenia do jakości otrzymanych produktów lub usług. Rzeczywiście są to argumenty, które mogą skutecznie opóźnić realizację płatności przez zleceniodawcę. Jeśli bowiem produkt lub projekt różnią się od tego, co zostało zamówione, może dojść do wstrzymania części lub całości wypłaty do czasu wyjaśnienia wątpliwości. Dlatego jeszcze przed podpisaniem umowy warto zadbać, aby nie zawierała ona żadnych błędów i jednoznacznie określała warunki współpracy.”

Katarzyna Starostka, ekspert programu Rzetelna Firma, działającego pod patronatem KRD

Zdaniem przedsiębiorców, istnieją też inne okoliczności, które uzasadniają niepłacenie klientom w terminie. Należą do nich: trudna sytuacja finansowa firmy (40 proc.), oczekiwanie na płatności ze strony klientów (36 proc.) czy nawet ogólna trudna sytuacja gospodarcza na rynku (31 proc.). 

Zobacz również

Prezes NBP o rozwoju AI: “Może przerażać, ale nie widzę odwrotu”

Jak firmy zamierzają radzić sobie z wysoką inflacją? 

Założenie firmy w Polsce przez obcokrajowca: krok po kroku

Jak ratować biznes przed ucieczką klientów?

Nowe terminy, stare wyzwania – Jak sprostać oczekiwaniom Ministerstwa Finansów i zamknąć rok finansowy na czas?

Skomentuj Skomentuj

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze

Scanway
Scanway zmierza na NewConnect. Spółka podała szczegóły oferty publicznej
Inwestycje Pieniądze
Kompetencje cyfrowe, praca
Przegląd polskich rozwiązań technologicznych w HR
Startup Biznes
relaks
Kiedy jest najlepszy czas na pracę, ćwiczenia i relaks? Przewodnik po biorytmach dla lepszego zdrowia
Ciekawostki Work&Life
Partnerstwo
Play dąży do dominacji na rynku telekomunikacyjnym. Kolejna akwizycja operatora
Aktualności biznesowe Biznes

Biznes

  • Aktualności biznesowe
  • Biznes plan
  • E-commerce
  • Marketing
  • Rozwój
  • Startup

Pieniądze

  • Ekonomia
  • Inwestycje
  • Kryptowaluty
  • NFT
  • Podatki i koszty
  • Praca

Branża IT

  • Dystrybucja
  • Kanał partnerski
  • Kariera
  • Programowanie
  • Vendor

Technologia

  • Automatyzacja
  • Big Data
  • Blockchain
  • Chmura
  • Cyberbezpieczeństwo
  • IoT
  • Komunikacja
  • Rozwiązania
  • Sztuczna inteligencja
  • VR

Eco

  • Czysta energia
  • Pogoda i nauka
  • Pojazdy elektryczne
  • Polityka klimatyczna
  • Zrównoważony rozwój

Work&Life

  • Ciekawostki
  • Gaming
  • Miasto
  • Moda
  • Rozrywka
  • W pracy

Narzędzia

  • Rynki
  • Giełda kryptowalut
  • Twoje zakładki
  • Śledzenie tematów
  • Newsletter

Social Media

© 2017-2023 Brands Stream Sp. z o.o. All Rights Reserved.
Brandsit
Zarządzaj swoją prywatnością

Żeby zapewnić najlepsze wrażenia, my oraz nasi partnerzy używamy technologii takich jak pliki cookies do przechowywania i/lub uzyskiwania informacji o urządzeniu. Wyrażenie zgody na te technologie pozwoli nam oraz naszym partnerom na przetwarzanie danych osobowych, takich jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalny identyfikator ID w tej witrynie. Brak zgody lub jej wycofanie może niekorzystnie wpłynąć na niektóre funkcje.

Kliknij poniżej, aby wyrazić zgodę na powyższe lub dokonać szczegółowych wyborów. Twoje wybory zostaną zastosowane tylko do tej witryny. Możesz zmienić swoje ustawienia w dowolnym momencie, w tym wycofać swoją zgodę, korzystając z przełączników w polityce plików cookie lub klikając przycisk zarządzaj zgodą u dołu ekranu.

Funkcjonalne Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
Statystyka

Marketing

Funkcje
Zawsze aktywne

Zawsze aktywne
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Zarządzaj opcjami
{title} {title} {title}
adbanner
Wykryto AdBlock
Nasza strona jest stroną wspieraną przez reklamy. Proszę o białą listę, aby wesprzeć naszą stronę.
Okay, I'll Whitelist
Welcome Back!

Sign in to your account

Lost your password?
X