Jak podaje GTDC, organizacja zrzeszająca czołowych dystrybutorów IT na świecie – bazując na danych* firmy badawczej CONTEXT – łączny przychód netto ze sprzedaży europejskich dystrybutorów IT i elektroniki użytkowej wzrósł w III kwartale 2017 roku o 3,7 proc. w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku. W pierwszych 9 miesiącach przychody dystrybutorów IT w Europie wzrosły łącznie o 4,1 proc. Polscy dystrybutorzy zanotowali w III kwartale niewielki spadek (0,4 proc.), a ich przychody w pierwszych 9 miesiącach roku wrosły łącznie o 1,2 proc.
W skali całego europejskiego rynku, w III kwartale 2017 roku największym zainteresowaniem konsumentów na Starym Kontynencie cieszyły się takie grupy produktowe jak m.in. notebooki (wzrost o 9,8 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2016 roku), komputery stacjonarne (7,4 proc.), tablety (6 proc.) oraz TV i monitory (5,9 proc.). Wyniki niektórych z tych kategorii zupełnie inaczej prezentowały się na polskim rynku.
Polski rynek dystrybucji IT w III kwartale 2017 roku (w porównaniu do III kwartału 2016 roku):
Największy wzrost na polskim rynku (16,6 proc.) zanotował segment telekomunikacyjny, w tym smartfony i akcesoria
Dużym zainteresowaniem cieszyły się także TV i monitory (12,9 proc.)
Wzrost (o 10,5 proc.) zanotował segment komputerów stacjonarnych (w sprzedaży detalicznej i w sektorze publicznym)
Ponadto, duży wzrost (o 4,2 proc.) zanotowała kategoria oprogramowania
W porównaniu do innych europejskich rynków, duży spadek zanotowała natomiast kategoria notebooków (o 6,6 proc.)
Największy spadek sprzedaży dotknął w Polsce segment tabletów oraz AV i akcesoriów, odpowiednio o 25,7 proc. i 24,1 proc.
Trendy sprzedażowe na polskim rynku dystrybucji IT komentują liderzy branży
Ze wzrostu sprzedaży w segmencie komputerów stacjonarnych, będącego m.in. wynikiem poprawy sytuacji w sektorze publicznym w stosunku do roku poprzedniego, cieszyć powinna się AB S.A, która zarządza największą w regionie (16,5 tys.) siecią partnerów handlowych. Było to jednym z oczekiwań grupy na 2017 rok.
W III kw. zanotowaliśmy większe niż cały rynek wzrosty sprzedaży m.in. w kategorii komputerów stacjonarnych. Jest to efekt skutecznego wykorzystania naszych rozbudowanych kanałów sprzedaży i dotarcia do partnerów. Jednym ze znaczących impulsów wzrostowych jest dla nas szybko rosnący rynek komputerów gamingowych, gdzie posiadamy kompleksową i stale poszerzaną ofertę produktową. Przewidzieliśmy także szybki rozwój rynku usług chmurowych – Grupa AB w minionym kw. zanotowała wysokie wzrosty sprzedaży oprogramowania w modelu CSP. Nasza współpraca z Microsoft w ramach kontraktu CSP (Cloud Solution Provider) zaowocowała nie tylko osiągnięciem pozycji lidera tego rynku w Polsce, ale także otrzymanym tytułem „2017 Partner of the Year” dla najlepszego dystrybutora Microsoft w Polsce. Ubiegły kw. był dla nas bardzo dobry również w kategorii telewizorów i monitorów wielkoformatowych (Large Format Displays). Jest to efektem rozwoju naszego działu digital signage – komentuje Andrzej Przybyło, prezes zarządu AB S.A.
Dobre zakończenie roku przewiduje także ABC Data, która zakłada osiągnięcie blisko 4,5 mld PLN przychodów ze sprzedaży w 2017 roku. Aktualnie, firma współpracuje z 13 tys. resellerów oferując produkty i usługi blisko 1000 światowych marek.
Od dłuższego czasu obserwujemy rosnącą sprzedaż komponentów, komputerów stacjonarnych i urządzeń peryferyjnych. Ponadto, zgodnie z rynkowymi trendami, już w ubiegłym roku postawiliśmy w ABC Data na dynamiczny rozwój obszaru mobile, dzięki czemu stale rośnie sprzedaż w grupie smartfonów. Szczególnie widoczny jest utrzymujący się trend wzrostowy u naszych kluczowych producentów – Huawei oraz Xiaomi. Z kwartału na kwartał rosną także przychody ze sprzedaży produktów Apple u czołowego dystrybutora produktów tej marki w Polsce, czyli naszej spółki zależnej iSource. W III kwartale 2017 roku wypracowaliśmy dwukrotnie wyższą EBITDA i trzykrotnie wyższy zysk netto r/r, co istotnie przybliża nas do zrealizowania prognozy wyników za ten rok – komentuje Ilona Weiss, prezes zarządu ABC Data S.A.
* dane pochodzą od firmy badawczej CONTEXT monitorującej kanały sprzedaży oraz ceny w poszczególnych segmentach rynku i współpracującej z GTDC.
Play, jeden z liderów polskiego rynku telekomunikacyjnego, zacieśnia strategiczną współpracę z Ericsson. Obie…
Zarządzaj swoją prywatnością
Żeby zapewnić najlepsze wrażenia, my oraz nasi partnerzy używamy technologii takich jak pliki cookies do przechowywania i/lub uzyskiwania informacji o urządzeniu. Wyrażenie zgody na te technologie pozwoli nam oraz naszym partnerom na przetwarzanie danych osobowych, takich jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalny identyfikator ID w tej witrynie. Brak zgody lub jej wycofanie może niekorzystnie wpłynąć na niektóre funkcje.
Kliknij poniżej, aby wyrazić zgodę na powyższe lub dokonać szczegółowych wyborów. Twoje wybory zostaną zastosowane tylko do tej witryny. Możesz zmienić swoje ustawienia w dowolnym momencie, w tym wycofać swoją zgodę, korzystając z przełączników w polityce plików cookie lub klikając przycisk zarządzaj zgodą u dołu ekranu.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.