Dołącz już teraz do uczestników Plebiscytu 

BITy 2022

Polacy szukają groszy w portfelach. Czy usługi subskrypcyjne nadal będą popularne?

Udostępnij

Rok 2022 zatrzymał dotychczasowy trend wzrostowy w segmencie usług subskrypcyjnych. 46 proc. respondentów tegorocznej edycji badania Blue Media “Finanse Polaków w czasach postpandemicznych” deklaruje, że z nich nie korzysta. Czy to tzw. wypadek przy pracy czy może jednak odwrócenie trendu?

Blue Media analizuje korzystanie z usług subskrypcyjnych od 2017 r. Do tej pory usługi internetowe zyskiwały na popularności wśród Polaków. Po raz pierwszy jednak widoczny jest spadek. Aktualnie 45 proc. badanych nie korzysta z żadnej internetowej usługi abonamentowej. To spadek o 4 p. proc. w stosunku do poprzedniego roku.

Na przestrzeni roku spadło zainteresowanie grami online, dostępem do prasy, korzystaniem z oryginalnego oprogramowania biurowego czy rozszerzonych wersji aplikacji sportowych. Niesłabnącą popularnością cieszą się natomiast serwisy oferujące dostęp do filmów i seriali – tu nieznacznie wzrosła liczba subskrybentów. Podobne zmiany odnotowały serwisy z muzyką oraz platformy e-learningowe. Te ostatnie podwoiły swój udział z 3 do 6 proc.

blue media komunikat 4 a md

Spadek nie dotyczy tylko subskrypcji online. O 8 p. proc., w stosunku do zeszłego roku, wzrosła też liczba Polaków, którzy deklarują, że nie korzystają z żadnej nieinternetowej usługi abonamentowej.

blue media komunikat 4 b md

Wśród badanych usług największą popularnością cieszy się opieka medyczna (11 proc. badanych). Na drugim miejscu ex aequo są takie usługi, jak: catering dostarczany do domu, prasa tradycyjna oraz wstęp do klubu fitness – wszystkie z udziałem po 6 proc.

Wahania popularności nie powinny niepokoić. W większości przebadanych kategorii wyniki są zbliżone do ubiegłorocznych i drobne różnice mogą być następstwem niepewności pomiaru. Na uwagę zasługuje jednak pytanie o to, czy respondent korzysta z internetowych usług subskrypcyjnych, gdzie ewidentnie przybyło osób, które twierdzą że nie – z 41 do 46 proc. Będziemy się bacznie przyglądać wynikom w przyszłym roku, bo dopiero wtedy przekonamy się, czy spadek był tzw. wypadkiem przy pracy czy może jednak odwróceniem trenduzauważa Sylwia Frydel, Business Development Director w Blue Media.

Wygoda korzystania i chłodna kalkulacja

Najważniejszym czynnikiem decydującym o wyborze usług w modelu subskrypcyjnym jest wygoda, na którą wskazuje ponad połowa badanych. W dalszej kolejności istotne są: bliska wygodzie łatwość korzystania oraz fakt, iż są one tańsze od jednorazowych płatności. Te trzy cechy usług abonamentowych były wyraźnie częściej wskazywane w porównaniu do roku ubiegłego. Z kolei, w stosunku do zeszłorocznego badania, na znaczeniu straciło poczucie pewnej wyjątkowości i ograniczonej dostępności usług subskrypcyjnych.

– Można założyć, że usługi kupowane w modelu subskrypcyjnym stają się dostępne również w innych formach. Być może to właśnie jest kluczem do zrozumienia mniejszej liczby respondentów korzystających z usług abonamentowych onlinemówi Marcin Szczur, Deputy Head of Sales w Blue Media.

blue media komunikat 4 c md

Wygodę doceniają przede wszystkim kobiety i osoby ze starszych grup wiekowych oraz mieszkańcy największych miast. Z kolei łatwość korzystania szczególnie cenią sobie panowie, osoby starsze oraz mieszkańcy wsi i mniejszych miast. Korzystniejsza cena ma dużo większe znaczenie dla kobiet i starszych grup wiekowych.

Płatność za subskrypcje

Z roku na rok systematycznie spada liczba osób dokonujących opłat subskrypcyjnych za pomocą przelewów wykonywanych samodzielnie – choć nadal to najpopularniejsza metoda – płaci nią co trzeci badany (35 proc.). Odwrotny trend uwidacznia się w wykorzystaniu w tym celu karty kredytowej, BLIKa oraz Google Pay.

blue media komunikat 4 d md

Badanie “Finanse Polaków w czasach pospandemicznych” przeprowadzono w czerwcu 2022 na reprezentatywnej próbie ogólnopolskiej 1059 osób.

Źródło:Blue Media

Zobacz

Enea może otrzymać z Bogdanki w 2023 roku mniej węgla

Elektrownie z grupy Enea mogą otrzymać w 2023 roku w scenariuszu pesymistycznym z Bogdanki o 0,331 mln ton węgla mniej - poinformowała Enea w komunikacie.

Włosi zamknęli pierwsze hotele. Powód – wysokie ceny energii

Sieć pięciu hoteli w Apulii na południu Włoch została zamknięta po otrzymaniu rachunków za prąd w wysokości pół miliona euro. Branża apeluje o natychmiastowe wsparcie i ostrzega, że w przeciwnym razie liczba zamykanych hoteli wzrośnie, a sezon narciarski będzie zagrożony.

Horała: konsolidacja PPL i Centralnego Portu Komunikacyjnego stworzy silną grupę kapitałową

Dzięki konsolidacji Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze” (PPL) i Centralnego Portu Komunikacyjnego powstanie silna grupa kapitałowa, która wykorzysta położenie geograficzne Polski i potencjał rynku lotniczego w tej części Europy - powiedział w środę pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała.

Gróbarczyk: chcemy zwiększyć retencję wody z 7 do 15 proc.

Chcemy zwiększyć retencję wody w Polsce z obecnych 7 do 15 proc., służyć temu będzie cały pakiet inwestycji związanych z budową małych i dużych zbiorników, a także melioracjami rolnymi - powiedział we wtorek wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.

Rozwiązania Vectra AI w ofercie Clico

CLICO sfinalizowało właśnie umowę z firmą Vectra AI i...

Dania: niezidentyfikowane drony w pobliżu pola gazowego na Morzu Północnym

Duńska policja poinformowała we wtorek o otrzymaniu w weekend informacji o zaobserwowaniu niezidentyfikowanych dronów w pobliżu pola gazowego na Morzu Północnym.
- Reklama -

REKLAMA