Raport Harris Poll: czego potrzebują zarządy firm do zrównoważonej transformacji cyfrowej?

Natalia Zębacka
Natalia Zębacka - Redaktor Brandsit
6 min

Pożary lasów, potężne burze i fale upałów, a także trudności w zarządzaniu zrównoważonymi łańcuchami dostaw i redukcją emisji – firmy na całym świecie są świadome, że zmiany klimatyczne to jeden z najważniejszych problemów naszej planety.

Zrównoważony rozwój i zmniejszanie negatywnego wpływu na środowisko stały się kluczowe dla kadr kierowniczych na całym świecie. W nowym, globalnym badaniu przeprowadzonym przez instytut Harris Poll na zlecenie Google Cloud, 1491 przedstawicieli kadry kierowniczej z 16 państw podzieliło się swoimi priorytetami, wyzwaniami i możliwościami związanymi z wdrażaniem strategii zrównoważonego rozwoju.

Zrównoważony rozwój ważniejszy od priorytetów biznesowych

Inicjatywy związane z ochroną środowiska, sprawami społecznymi i lepszym zarządzaniem okazały się najważniejszymi priorytetami dla przedsiębiorstw, na równi z dostosowaniem modeli biznesowych do dzisiejszej rzeczywistości. Blisko 10% budżetów firm przeznaczanych jest na działania związane ze zrównoważonym rozwojem. Kadra kierownicza jest gotowa rozwijać swoją działalność w sposób zgodny z zasadami zrównoważonego rozwoju, nawet jeśli oznacza to niższe przychody w najbliższej przyszłości.

82% kadry kierowniczej w krajach Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki  oceniło swoją organizację jako “powyżej przeciętnej” w realizacji działań na rzecz zrównoważonego rozwoju. 86% uważa z kolei, że ich starania i praca przyczyniają się do postępu w zakresie wdrażania strategii zrównoważonego rozwoju.

- Advertisement -

Nie wszyscy jednak mierzą wpływ swoich działań

Badanie wykazało także niepokojącą lukę pomiędzy tym, jak firmy myślą o tym, co robią dobrze, a tym, jak dokładnie są w stanie to zmierzyć. Tylko 36% respondentów i respondentek stwierdziło, że ich organizacje dysponują narzędziami pomiarowymi do ilościowego mierzenia swoich działań na rzecz zrównoważonego rozwoju, a zaledwie 17% wykorzystuje te pomiary do optymalizacji działań w oparciu o uzyskane wyniki.

Bez dokładnych pomiarów trudno jest mówić o postępie – 57% respondentów i respondentek zgodziło się ze stwierdzeniem, że istnieje “hipokryzja ekologiczna” i że ich organizacja przecenia swoje wysiłki na rzecz zrównoważonego rozwoju. W największym stopniu uważa tak kadra kierownicza z sektora usług finansowych oraz łańcucha dostaw/logistyki – jest to odpowiednio 66% i 65% badanych. Mniej więcej dwie trzecie (65%) przedstawicieli i przedstawicielek firm w Europie, krajach Bliskiego Wschodu i w Afryce ma wątpliwości, czy niektóre inicjatywy podejmowane przez ich organizacje w zakresie zrównoważonego rozwoju są autentyczne.

Managerowie i managerki chcą większej transparentności

Przedsiębiorstwa we wszystkich branżach mają trudności z określeniem, ile działań na rzecz zrównoważonego rozwoju podejmują. 65% z nich przyznaje, że chce rozwijać takie działania, ale nie wie, jak to właściwie zrobić. Najwięcej niepewności w tym obszarze ma kadra kierownicza w sektorze łańcuchów dostaw/logistyki (79%) oraz opieki zdrowotnej i biotechnologii (74%). W handlu detalicznym jest to z kolei tylko 54%.

Przywództwo w zakresie zrównoważonego rozwoju zaczyna się od samej góry w organizacji. Na pytanie o to, które grupy mają największy wpływ na zrównoważony rozwój w organizacji, 53% osób badanych wskazało na członków i członkinie zarządu oraz liderów i liderki wyższego szczebla. 82% z nich zgodziło się ze stwierdzeniem “Chciałbym/-abym, aby nasz zarząd lub kierownictwo wyższego szczebla umożliwiło nam priorytetyzację zrównoważonego rozwoju”.

Kadra kierownicza oczekuje większej przejrzystości i możliwości przezwyciężenia kluczowych barier – 85% respondentów i respondentek badania zgadza się z tym, że jeśli liderzy i liderki w biznesie będą bardziej szczerzy w kwestii problemów, jakie napotykają w dążeniu do bardziej zrównoważonego rozwoju, osiągną znaczący postęp.

Większość (82%) przedstawicieli i przedstawicielek kadry kierowniczej chciałaby mieć większą niezależność, aby nadać zrównoważonemu rozwojowi większy priorytet.

Przekształcenie “optymizmu klimatycznego” w biznesową transformację

75% osób badanych z krajów Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki uważa, że zrównoważony rozwój może być motorem istotnych przemian biznesowych. Technologia i zrównoważony rozwój to dwa najważniejsze obszary, w które kadra kierownicza planuje zwiększyć inwestycje w 2022 roku. Ponadto są one postrzegane jako naczynia połączone: innowacje technologiczne to najważniejszy obszar, który zdaniem kadry zarządzającej będzie miał największy wpływ na rozwiązywanie problemów związanych ze zrównoważonym rozwojem. Ponadto około trzech na czterech członków i członkiń kadry kierowniczej (77%) uważa, że technologia ma kluczowe znaczenie dla ich przyszłych działań na rzecz zrównoważonego rozwoju, zwłaszcza w zakresie transformacji działań czy raportowania.

Ponad połowa przedstawicieli i przedstawicielek kadry kierowniczej twierdzi, że jest obecnie dopiero na etapie planowania i wczesnego wdrażania zmian w zakresie zrównoważonego rozwoju. Wyzwaniem jest podejmowanie pilnych działań ze strony wszystkich branż, aby zapobiec najgorszym skutkom zmian klimatycznych.


Metodologia badania

Badanie zostało przeprowadzone przez Harris Poll na zlecenie Google Cloud w dniach od 21 grudnia 2021 r. do 8 stycznia 2022 r. wśród 1 491 członków i członkiń kadry kierowniczej na 16 rynkach. Wszyscy respondenci to osoby pracujące na poziomie C-level lub VP.  Statystyki podane w informacji prasowej dotyczą Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki (regionu EMEA).

Wszyscy respondenci i respondentki reprezentują branże takie jak: usługi finansowe, handel detaliczny, opieka zdrowotna lub biologia, produkcja lub przemysł ciężki, technologia, telekomunikacja, media, rozrywka lub gry; łańcuchy dostaw i logistyka.

Udostępnij
- REKLAMA -