Rebranding czy lifting marki? Czym różnią się te dwa podejścia?

Newsroom BrandsIT

Działające od dłuższego czasu na ryku firmy mogą czuć coraz silniejszą potrzebę odświeżenia swojego wizerunku. Takie zmiany większości kojarzą się z rebrandingiem, który jednak nie powinien być przeprowadzany w każdej sytuacji. Na radykalne zmiany warto decydować się bowiem tylko wtedy, kiedy istnieje ku temu silnie uzasadniona konieczność. W większości przypadków, aby nadać marce świeżości oraz lepiej dopasować ją do aktualnych realiów, wystarczający jest rebranding w wersji light, czyli lifting marki.

Lifting marki, czyli jak odświeżyć działalność bez podejmowania radykalnych decyzji?

Lifting kojarzy się z delikatniejszymi zmianami, które mają za zadanie polepszyć to, co już istnieje. Nie inaczej jest w przypadku liftingu marki, który to proces obejmuje niewielkie, aczkolwiek znaczące pod względem wizerunkowym zmiany, których głównym zadaniem jest odświeżenie wizerunku marki oraz jego lepsze dostosowanie do wymagań i oczekiwań współczesnych odbiorców. Lifting marki może zostać przeprowadzony np. w sytuacji, kiedy design marki jest przestarzały oraz mało dopasowany do aktualnie panujących na rynku realiów.

Liftingowi marki najczęściej poddawane są wizualne elementy ją tworzące – logo, materiały reklamowe, opakowania produktów oraz wygląd materiałów firmowych. Dzięki niemu można osiągnąć w pełni zadowalające efekty przy jednoczesnym zachowaniu charakteru oraz skojarzeń wybudowanych na przestrzeni lat istnienia na rynku marki. Lifting nie wpływa ani na grupę docelową, ani na sposób, w jaki marka komunikuje się ze swoimi odbiorcami, lecz delikatnie odświeża oraz modyfikuje te elementy jej wizerunku, które z biegiem lat stały się po prostu nieaktualne.

biznes, marketing, rebranding, marka

Ad imageAd image

Rebranding, czyli kiedy warto zdecydować się na prawdziwie radykalne zmiany?

Znacznie bardziej radykalne podejście do zmian w wizerunku reprezentuje sobą rebranding. Jest to bardzo wymagający, złożony oraz kosztowny proces, który wymaga dogłębnego rozważenia. W większości sytuacji problemy może bowiem rozwiązać lifting – po rebranding warto natomiast sięgać jedynie w przypadku uzasadnionej przyczyny lub przy dużej dozie prawdopodobieństwa, że lifting nie przyniósłby marce oczekiwanych korzyści. Rebranding polega na całkowitym przeobrażeniu marki, które jest dostrzegalne zarówno w sferze jej wewnętrznego funkcjonowania, jak i na zewnątrz. Jest to więc swoista, zakrojona na szeroką skalę rewolucja, która z założenia ma całkowicie odmienić markę.

Rebranding może prowadzić do zmiany większości, a nawet wszystkich elementów, które wspólnie tworzą markę – jej nazwy, logo, sposobów komunikacji z klientami, grupy docelowej oraz całego systemu identyfikacji wizualnej. Daje to szansę na rozpoczęcie działalności firmowej właściwie od początku i jej realizację zgodnie z nowymi założeniami. Rebranding jest dobrym rozwiązaniem m. in. w tzw. sytuacjach bez wyjścia, np. kiedy marka w wyniku błędnych decyzji bezpowrotnie utraciła zaufanie odbiorców – jej przemiana może pomóc w zdobyciu zainteresowania nowych klientów oraz wyjścia z sytuacji, której wydawałoby się jedynym rozwiązaniem jest całkowite zamknięcie działalności.

Udostępnij