Rebranding czy lifting marki? Czym różnią się te dwa podejścia?

Zobacz

- Reklama -

Działające od dłuższego czasu na ryku firmy mogą czuć coraz silniejszą potrzebę odświeżenia swojego wizerunku. Takie zmiany większości kojarzą się z rebrandingiem, który jednak nie powinien być przeprowadzany w każdej sytuacji. Na radykalne zmiany warto decydować się bowiem tylko wtedy, kiedy istnieje ku temu silnie uzasadniona konieczność. W większości przypadków, aby nadać marce świeżości oraz lepiej dopasować ją do aktualnych realiów, wystarczający jest rebranding w wersji light, czyli lifting marki.

Lifting marki, czyli jak odświeżyć działalność bez podejmowania radykalnych decyzji?

Lifting kojarzy się z delikatniejszymi zmianami, które mają za zadanie polepszyć to, co już istnieje. Nie inaczej jest w przypadku liftingu marki, który to proces obejmuje niewielkie, aczkolwiek znaczące pod względem wizerunkowym zmiany, których głównym zadaniem jest odświeżenie wizerunku marki oraz jego lepsze dostosowanie do wymagań i oczekiwań współczesnych odbiorców. Lifting marki może zostać przeprowadzony np. w sytuacji, kiedy design marki jest przestarzały oraz mało dopasowany do aktualnie panujących na rynku realiów.

Liftingowi marki najczęściej poddawane są wizualne elementy ją tworzące – logo, materiały reklamowe, opakowania produktów oraz wygląd materiałów firmowych. Dzięki niemu można osiągnąć w pełni zadowalające efekty przy jednoczesnym zachowaniu charakteru oraz skojarzeń wybudowanych na przestrzeni lat istnienia na rynku marki. Lifting nie wpływa ani na grupę docelową, ani na sposób, w jaki marka komunikuje się ze swoimi odbiorcami, lecz delikatnie odświeża oraz modyfikuje te elementy jej wizerunku, które z biegiem lat stały się po prostu nieaktualne.

biznes, marketing, rebranding, marka

Rebranding, czyli kiedy warto zdecydować się na prawdziwie radykalne zmiany?

Znacznie bardziej radykalne podejście do zmian w wizerunku reprezentuje sobą rebranding. Jest to bardzo wymagający, złożony oraz kosztowny proces, który wymaga dogłębnego rozważenia. W większości sytuacji problemy może bowiem rozwiązać lifting – po rebranding warto natomiast sięgać jedynie w przypadku uzasadnionej przyczyny lub przy dużej dozie prawdopodobieństwa, że lifting nie przyniósłby marce oczekiwanych korzyści. Rebranding polega na całkowitym przeobrażeniu marki, które jest dostrzegalne zarówno w sferze jej wewnętrznego funkcjonowania, jak i na zewnątrz. Jest to więc swoista, zakrojona na szeroką skalę rewolucja, która z założenia ma całkowicie odmienić markę.

Rebranding może prowadzić do zmiany większości, a nawet wszystkich elementów, które wspólnie tworzą markę – jej nazwy, logo, sposobów komunikacji z klientami, grupy docelowej oraz całego systemu identyfikacji wizualnej. Daje to szansę na rozpoczęcie działalności firmowej właściwie od początku i jej realizację zgodnie z nowymi założeniami. Rebranding jest dobrym rozwiązaniem m. in. w tzw. sytuacjach bez wyjścia, np. kiedy marka w wyniku błędnych decyzji bezpowrotnie utraciła zaufanie odbiorców – jej przemiana może pomóc w zdobyciu zainteresowania nowych klientów oraz wyjścia z sytuacji, której wydawałoby się jedynym rozwiązaniem jest całkowite zamknięcie działalności.

- Reklama -

Polecamy

- Reklama -