Sztuczna inteligencja budzi optymizm

Klaudia Ciesielska
Klaudia Ciesielska - Redaktor prowadzący Brandsit
4 min

Według przedstawicieli najwyższego kierownictwa firm i organizacji reprezentujących finanse, produkcję, handel oraz sektor ochrony zdrowia i publiczny, sztuczna inteligencja będzie miała pozytywny wpływ na wzrost (90 proc.), wydajność (86 proc.) oraz innowacyjność (84 proc.), a także powstawanie nowych miejsc pracy (69 proc.). To tylko wybrane wyniki z badania, jakie Economist Intelligence Unit przygotował na zlecenie Microsoft[1]. Co ciekawe, uczestnicy badania reprezentujący rozwijające się gospodarki, z większym optymizmem oceniają pozytywny wpływ sztucznej inteligencji na zwiększanie konkurencyjności (83 proc.) w porównaniu do respondentów z rozwiniętych gospodarek (60 proc.).

Dziewięciu na dziesięciu liderów biorących udział w badaniu (94 proc.) wskazuje sztuczną inteligencję jako ważną technologię dla rozwiązywania strategicznych wyzwań swoich organizacji. Na szczycie listy kluczowych tematów, z którymi muszą mierzyć się ich firmy, menedżerowie z sektora prywatnego umieszczają cyberbezpieczeństwo (25%), a zaraz potem niepewność gospodarczą (20%), pozyskiwanie nowych klientów (18%) oraz rozwój talentów i kompetencji (17%). Tymczasem respondenci z sektora publicznego podkreślają znaczenie wykorzystania sztucznej inteligencji w rozwiązaniu takich problemów, jak modernizacja IT (26%) oraz ograniczenie niepewności gospodarczej (25%).

Więcej niż jedna czwarta (27 proc.) twierdzi, że ich organizacje już wprowadziły sztuczną inteligencję do kluczowych procesów i usług, a kolejne 46 proc. ma jeden lub więcej projektów pilotażowych z wykorzystaniem sztucznej inteligencji.

Jeśli chodzi o zainteresowanie rozwiązaniami bazującymi na sztucznej inteligencji, to oczywiście ono jest – mówi Szymon Janota, szef jednostki Smart City Future Processing. – Również wśród polskich firm czy instytucji sporo jest tych bardzo przychylnych innowacjom technologicznym (tzw. “early adopters”), gotowych sięgać po AI albo z AI już z powodzeniem korzystających. Trzeba bowiem pamiętać, że w dzisiejszych czasach sztucznej inteligencji bardzo często nie kupuje się wprost, a poprzez coraz bardziej zaawansowanie technologicznie czy zautomatyzowane produkty (przykładem może być chociażby wyszukiwanie głosowe w smartfonach). Dobrze widać to w przemyśle, gdzie automatyzacja procesów postępuje od dawna i wpływa na rozwój tego sektora” – dodaje Szymon Janota.

Wśród badanych organizacji, technologia AI jest najczęściej stosowana w obszarze analizy obrazu (35%), rozwoju asystentów wirtualnych (31%), analizy predykcyjnej (29%), uczenia maszynowego (28%), przetwarzania języka naturalnego (26%) oraz robotyki (16%).

Optymistyczna ocena dotycząca AI dotyczy również wpływu sztucznej inteligencji na rynek pracy. Mimo wyrażanych niekiedy obaw w tym zakresie, respondenci przyznali, że dzięki AI powstaną nowe role organizacyjne. Jednocześnie prawie sześć na dziesięć osób (59 proc.) uważa, że sztuczna inteligencja wpłynie na zwiększenie płac, a 56 proc. rzeczywiście dostrzega wzrost stopy zatrudnienia w ich branżach i krajach dzięki zastosowaniu technologii AI.

- Advertisement -
[1] Badania Economist Intelligence Unit przygotowane na zlecenie Microsoft pt. „Intelligent Economies: AI’s Transfomation of Industries and Society” zostały opublikowane 30 lipca 2018 r. Badanie opiera się na ankiecie przeprowadzonej wśród ponad 400 kierowników wyższego szczebla, pracujących w różnych branżach, w tym w usługach finansowych, służbie zdrowia, produkcji, handlu detalicznym i sektorze publicznym. Respondenci pochodzą z następujących krajów: Francji, Niemiec, Meksyku, Polski, RPA, Tajlandii, Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych.
Udostępnij
Leave a comment

Dodaj komentarz

- REKLAMA -