Sztuczna inteligencja i jej rola w biznesie były wiodącym tematem zakończonej 29 listopada 2024 r. XIX edycji Advatech Forum. Od lat jest to jedno z najważniejszych wydarzeń, gdzie uczestnicy nie tylko mogą wymienić się doświadczeniami, ale także poznać najnowsze i najważniejsze trendy w rozwoju technologii informatycznych. Tym razem w warszawskim hotelu Arche zebrało się ponad 300 przedstawicieli działów IT z praktycznie wszystkich branż polskiej gospodarki oraz wielu partnerów technologicznych światowych dostawców technologii.
Uroczystą galę otworzył Jacek Szubert, Założyciel i Prezes zarządu firmy Advatech, witając jednocześnie zgromadzonych gości. Pierwszą konferencyjną część poprowadził Dyrektor rozwoju, marketingu i HR, Norbert Tokłowicz, który przeprowadził bardzo interesujące rozmowy o rozwoju sztucznej inteligencji i jej praktycznych zastosowaniach w biznesie z przedstawicielami światowych potentatów IT.
Prezes zarządu Dell Technologies, Dariusz Piotrowski, zaprezentował pogląd, że obserwowany gwałtowny rozwój AI to już nie kolejny przełom czy zmiana w technologii, ale autentyczna rewolucja – AI przestało być tylko narzędziem. W dobrze zdefiniowanych rozwiązaniach branżowych z obszaru produkcji, automatyzacji czy Predictive Analytics, Dell intensywnie wdraża nowe funkcjonalności AI. Moduł Vision Matching, wspierany sztuczną inteligencją, na bieżąco monitoruje produkcję gniazdową tak, aby na jak najwcześniejszym etapie produkcji wykryć ewentualne braki. AI sprawdza się także w prognozowaniu sprzedaży.
„Teraz robi się to dokładniej niż kiedykolwiek. Dokładność prognozowania jest rewelacyjna.”
powiedział Dariusz Piotrowski, Prezes zarządu Dell Technologies
Przy tak szerokiej gamie produktów oferowanych przez Dell w dziale zajmującym się zarządzaniem dokumentacją i instrukcjami dla użytkowników pozostało nie więcej niż 10% pracowników – ich zadania skutecznie przejęła sztuczna inteligencja. Dell Technologies stawia między innymi na rozwój serwerów AI, AI Defined Storage oraz PC AI, czyli komputerów osobistych optymalizowanych do korzystania z AI. Dell w pełni rozumie znaczenie danych dla rozwoju i wykorzystania AI, stąd duży nacisk na rozwój Data LakeHouse, łączących technologie Data Warehouse z Data Lake.
Drugi z gości, Marcin Reczyński – Country Manager Arrow ECS, skupił swoją uwagę na różnicach pomiędzy Personal AI a Enterprise AI. Już od dłuższego czasu pracownicy Arrow wykorzystują w pracy moduł Copilot na platformie ArrowSphere. Natomiast, w zakresie Enterprise AI Arrow używa nowych funkcjonalności do automatyzacji analiz danych oraz zachowań ludzkich. Ten drugi obszar jest również istotny dla cyberbezpieczeństwa – AI jest wykorzystywana do analizy zachowań użytkowników i przewidywania zagrożeń, jeśli coś odbiega od standardowego wzorca.
Zdaniem Marcina Reczyńskiego AI jest najintensywniej wykorzystywana w sektorze bankowości i ubezpieczeń. To właśnie tam służy do analizy ogromnej liczby dokumentów, przeszukiwania rozległych baz danych oraz analizy zachowań klientów na potrzeby marketingu. Człowiek natomiast przejmuje zadania wymagające kreatywności, zamiast zajmować się żmudnym analizowaniem danych.
AI wspiera także działania na rzecz ochrony środowiska.
„W Szwecji i Norwegii AI analizuje wykorzystanie energii elektrycznej w biurowcach. W hybrydowym modelu pracy zdarza się, że są oświetlane, ogrzewane lub chłodzone puste miejsca pracy. Jest to obszar, gdzie można wygenerować olbrzymie oszczędności.”
mówił Marcin Reczyński z Arrow ECS podczas Advatech Forum 2024
Można także na bieżąco analizować ceny dostawców tak, aby wybrać rozwiązania optymalne kosztowo.
Piotr Kraś, Core Solution Architect w VMware by Broadcom wskazał na niebezpieczeństwa związane z powszechnym dostępem do AI w firmach – to oznacza, że w internecie mogą się znaleźć poufne dane biznesowe, dlatego VMware, w ramach strategicznej współpracy z Nvidią, rozwija produkty klasy Private AI do analizy danych i predykcji, które można zainstalować na serwerach dowolnego producenta. AI wspiera także systemy VMware do transkrypcji i podsumowania rozmów w call-center. Dzięki analizie zgłaszanych przez klientów problemów firma może skutecznie określić działania, które pozwolą zminimalizować ich liczbę. Podczas rozmowy Kraś podał przykład wykorzystania AI w Warszawie, gdzie technologia ta odpowiada za zarządzanie i sterowanie siecią ciepłowniczą oraz energetyczną. Dzięki stałym pomiarom przepływów oraz obciążeń sieci można sprawnie planować remonty. W ramach Predictive Maintenance, AI analizuje obrazy z dronów latających nad rurociągami lub liniami przesyłowymi, co pozwala na wykrycie krytycznych miejsc. Dzięki temu, ekipy remontowe są odpowiednio przygotowane, mają konkretne zadania i niezbędne wyposażenie.
Nieco mniej entuzjastyczne, ale za to bardzo rozważne podejście do AI zaprezentował Zbigniew Mądry, Wiceprezes ds. operacyjnych w AB S.A. Uważa on, że AI jest rewolucją, ale wymagającą ostrożności i uwagi. Biznesowa AI wymaga żmudnego wdrażania, przygotowania danych, sprzętu, mocy obliczeniowej oraz aplikacji, które przekażą człowiekowi niezbędne informacje do podejmowania decyzji.
Zbigniew Mądry opowiedział o wykorzystaniu AI w AB. Algorytmy AI bardzo szybko podpowiadają, w jaki sposób optymalizować stany magazynowe, jak zoptymalizować magazyn wysokiego składowania czy magazyn kompletacyjny. Mądry zaznaczył, że AI uratowała firmę przed niepotrzebną inwestycją – analiza wymiarów produktów i ich rozmieszczenia pozwoliła zaoszczędzić 10% powierzchni magazynowej. Zainstalowane oprogramowanie, dzięki płynnej analizie obrazu z kamer w magazynach, wykrywa niepoprawne ułożenie palet, co zapobiega wielu kosztownym przestojom, gdyż źle włożona paleta może stanowić zagrożenie dla ludzi, a także zablokować pracę magazynu. Wsparcie ze strony AI pozwala na automatyzację procesu sprzedaży i pakowania. Już teraz 85% transakcji obsługują automaty.
„W AB sztuczna inteligencja stała się po prostu narzędziem do dynamicznego zarządzania biznesem.”
ocenił Zbigniew Mądry, AB S.A.
Arkadiusz Możdżeń, Wiceprezes zarządu ds. operacyjnych w firmie S4E, zwrócił uwagę na fakt, że aż 29% firm wie, że pracownicy korzystają z AI, ale nie ma kontroli nad tym, w jaki sposób to robią i jakie dane przesyłają poza firmę. Takie nieautoryzowane użycie AI, czyli tzw. Shadow AI, już teraz stanowi źródło licznych problemów w organizacjach. Problem nie dotyczy wyłącznie poufnych danych biznesowych czy danych klientów przekazywanych wbrew RODO, ale także praw autorskich do kodu aplikacji tworzonych w firmie. W Grupie Also, do której należy S4E, pracownicy korzystający z Microsoft Copilot są szkoleni w taki sposób, aby nie musieli szukać narzędzi na zewnątrz. Podczas szkoleń przedstawia się im potencjalne zagrożenia i buduje świadomość znaczenia danych.
Podczas Advatech Forum 2024, firmę Oracle reprezentowali Jakub Madej, Technology Cloud Director Public & Enterprise oraz Maciej Tomkiewicz, Senior Technology & Software Sales Manager. Ich wystąpienie ukazało niezwykle interesującą strategię, jaką firma Oracle przyjęła w obszarze AI. Oracle w pełni koncentruje się na integracji i synchronizacji danych, które stanowią klucz do skutecznego wdrożenia AI. W konsekwencji, w Database 23ai wprowadzono ponad 300 modyfikacji, ułatwiających tworzenie nowych aplikacji na podstawie zgromadzonych danych, przyspieszających ich przeszukiwanie (co jest szczególnie przydatne przy budowie chatbotów) oraz podnoszących poziom bezpieczeństwa.
„Nasza koncepcja polega na tym, aby nic nie burzyć, a wykorzystać wszystkie zgromadzone dotychczas dane. Wysiłek powinien zostać poświęcony na synchronizację i integrację danych pochodzących z różnych źródeł, ze świata on-premise i świata chmurowego, bez względu na dostawcę technologii.”
powiedział Maciej Tomkiewicz z firmy Oracle
Ponieważ AI wymaga olbrzymiej mocy obliczeniowej, Oracle już teraz przygotował superkomputer do trenowania modeli danych z 65 tys. procesorów GPU do wykorzystania, a w Teksasie powstaje super region AI zasilany własnymi małymi reaktorami jądrowymi.
Rozwiązania Oracle Cloud Infrastructure oferują najwyższy poziom bezpieczeństwa, ponieważ infrastruktura jest w pełni oddzielona od warstwy wirtualizacji. Oznacza to, że atak na pojedynczy serwer nie rozprzestrzenia się na inne maszyny. Oracle, jako jedyna firma, ma w swojej ofercie zarówno chmurę publiczną, jak i suwerenne regiony zgodne z restrykcjami UE, zapewniające pełną fizyczną separację od pozostałej infrastruktury oraz obsługiwane wyłącznie przez firmy rezydujące w UE. Dodatkowo, oferta obejmuje rozwiązania Cloud@Customer z Private AI oraz duże wdrożenia w formie dedykowanych regionów, gdzie aktualna zawartość chmury publicznej może zostać umieszczona w szafach rackowych i wdrożona w centrum danych klienta
W drugiej części Advatech Forum 2024 zastanawiano się nad zmianami, jakie technologia AI wnosi w naszą rzeczywistość, życie i biznes. Debatę prowadzili Jacek Konaszczuk, Kierownik działu ESM w Advatech oraz Daniel Wysocki, Kierownik działu cyberbezpieczeństwa w Advatech. Ich rozmówcami byli: – Serweryn Jodłowski, Principal Solutions Engineer w SentinelOne; Bartłomiej Cholewa, Teritory Manager w Ivanti; Rafe Pfitzman, Director of Strategic Alliances w Device42; Piotr Mazurek, POLY Solutions Sales Engineer w HP; Robert Lachowiecki, Country Manager w HPE Aruba Networking; Piotr Kościelny, Midmarket Team Leader w Lenovo oraz Leonid Venglinski, Principal Sales Engineer w firmie Veritas Technology.
Główne wątki rozmowy skupiały się wokół spojrzenia na AI z perspektywy różnych technologii, relacji pomiędzy człowiekiem a sztuczną inteligencją, autonomią robotów, szczególnie w zastosowaniach wojskowych oraz rolą AI w cyberbezpieczeństwie. Nie pominięto także problemów związanych z wykorzystaniem AI przez cyberprzestępców.
„Już teraz widać, że technologia DeepFake wpływa na opinię publiczną, a algorytmy AI są używane w ukierunkowanych atakach phishingowych, co zapewnia im większą skuteczność.”
powiedział Serweryn Jodłowski z SentinelOne
Na szczęście istnieją także odpowiednie mechanizmy i sposoby minimalizowania ryzyka – nie wolno klikać w podejrzane linki, należy korzystać z przeglądarki w trybie incognito, dane powinny być szyfrowane, hasła silne, a uwierzytelnianie dwustopniowe. Istnieje również nadzieja, że regulacje prawne, szczególnie Unii Europejskiej, pomogą w walce z cyberprzestępcami wspomaganymi AI.
Rozmówcy biorący udział w debacie zauważyli także, że AI może poprawić jakość komunikacji międzyludzkiej.
„Sztuczna inteligencja jest już obecna w naszych smartfonach, a także w urządzeniach do wideokonferencji. Nasz Director AI to nic innego jak AI wykorzystywana do kadrowania obrazu, tak aby uczestnik prezentował się w jak najlepszym świetle i ujęciu. Z kolei Noise Block AI eliminuje zbędne dźwięki, pozostawiając wyłącznie ludzką mowę.”
opowiadał Piotr Mazurek z POLY Solutions podczas Advatech Forum 2024
“AI ma stanowić odpowiedź i wsparcie w obliczu rosnącej złożoności środowiska, a nie zastępować człowieka. Jej zadaniem jest odciążenie działów IT, aby mogły stać się partnerem dla biznesu.”
ocenił Robert Lachowiecki z Aruba Networking
Podobną postawę Human-Centric prezentuje Lenovo. Rozwój sztucznej inteligencji powinien być proekologiczny, ukierunkowany na człowieka i jego dobrostan.
„Lenovo kładzie duży nacisk na to, aby infrastruktura była projektowana w sposób odpowiedzialny i zrównoważony. Nasza firma buduje serwerownie w całości chłodzone cieczą, a ogrzany w ten sposób nośnik jest wykorzystywany do obiektów użyteczności publicznej. Sądzę, że równie cenne było opracowanie systemu Alzheimer Intelligence, który w realny sposób wspiera osoby chore na demencję i ich opiekunów.”
powiedział Piotr Kościelny z Lenovo
Rozmówcy zgodnie podkreślili, że AI w działach IT już teraz przynosi konkretne i bardzo wymierne efekty.
„AI jest bardzo skuteczna – wspiera w rutynowych działaniach, automatyzuje i skraca czas dostarczania usług. Może także optymalizować kod, prowadzić optymalny routing albo klasyfikować incydenty bezpieczeństwa. AI pomaga nam także w pisaniu artykułów do baz wiedzy oraz w optymalizacji procesów ITIL.”
zauważył Bartłomiej Cholewa z Ivanti
Podczas panelu rozmawiano również o zastosowaniu AI w segmencie rozwiązań ITSM/ITAM. Aktualnie powiązanie tych systemów jest kluczowe, tak jak synchronizacja laptopów, desktopów, smartfonów. Najważniejsze jest dostarczenie rozwiązań prostych w użytkowaniu, które pomogą podjąć świadome i dobre decyzje. Device42 oferuje takie rozwiązanie – mapowanie zależności aplikacji, dzięki któremu narzędzia są ze sobą powiązane i efektywnie współpracują. Eksperci wskazali, że wpływ AI na zarządzanie będzie coraz większy. To od nas zależy, jak głęboko i w jakim stopniu AI zostanie zintegrowana ze strukturą oraz procesami firmy – podkreślono podczas debaty. Uczestnicy podkreślili także, że w przypadku autonomicznych samochodów całkowite wyeliminowanie człowieka nie jest jednak możliwe – nadal musi on podejmować niektóre decyzje
Rafe Pfitzman z Device42 podkreślił, że wdrażanie AI w firmowe struktury i procesy powinno być świadome i dobrze przemyślane, choć presja ze strony otoczenia będzie silna.
„Widzimy szerokie pole do stosowania AI w segmencie rozwiązań ITSM/ITAM – aktualnie powiązanie tych systemów jest kluczowe. Mamy narzędzia do mapowania zależności aplikacji tak, aby były one ze sobą powiązane i zgodnie współpracowały. Chcemy dostarczać rozwiązania proste w użytkowaniu, które będą pomagać w podejmowaniu trafnych decyzji.”
Rafe Pfitzman z Device42
Wszyscy zgodzili się także z faktem, że już od dłuższego czasu widać ogromny apetyt na wdrażanie i użytkowanie AI w biznesie. Robert Lachowiecki z Aruba Networking zacytował wyniki badań, przypominając „że potrzeby firm w zakresie AI w kontekście Data Center będą rosły czterokrotnie co dwa lata, a w zakresie Connectivity i bezpieczeństwa – dziesięciokrotnie co dwa lata, a to rodzi zupełnie nowe wyzwania dla środowiska”. Wszyscy są świadomi, że firmy i organizacje, które nie zdecydują się na intensywne użytkowanie AI stracą swoją siłę i pozycję konkurencyjną, bo wyprzedzą ich ci, którzy już teraz stawiają na AI.
Leonid Venglinski z Veritas Technology nakreślił problem bezpieczeństwa ludzi i krajów w erze komputerów kwantowych. Już teraz część specjalistów zastanawia się nad konsekwencjami gwałtownego wzrostu mocy obliczeniowej maszyn zdolnych do przełamania zabezpieczeń infrastruktury klucza publicznego.
„Niestety, to już się dzieje i wszyscy muszą się na to przygotować – na każdym poziomie, na którym możemy podjąć działania w celu ochrony danych. Wiedza i umiejętności nadal będą cenione.”
podkreślił Leonid Venglinski z Veritas
Po zakończeniu części oficjalnej, w zdecydowanie swobodniejszej atmosferze, rozpoczęły się dyskusje w kuluarach. Podczas Advatech Forum 2024 przedstawiono, w jak ważnym momencie rozwoju technologii informatycznych się znajdujemy. Wspólnym mianownikiem wszystkich wystąpień było to, że tempo zmian narzuconych przez AI stale rośnie i coraz mocniej wpływa zarówno na biznes, jak i na życie większości ludzi.
Atmosferę rozluźniła i urozmaiciła muzyka zespołu Orion. Trio artystów z wyczuciem wpasowało się w nastrój wydarzenia, a rozmowy na tematy zarówno poważne, jak i mniej poważne, trwały do późnych godzin nocnych.
Materiał powstał we współpracy z firmą Advatech