Telemedycyna daje wiele możliwości – nawet po pandemii

Klaudia Ciesielska
Klaudia Ciesielska - Redaktor prowadzący Brandsit
5 min

Szybsze konsultacje, łatwiejszy dostęp do specjalistów, niezależnie od miejsca, gdzie przebywamy – tak telemedycyna zmienia współczesną opiekę zdrowotną, a co najważniejsze przyczynia się do poprawy zdrowia całego społeczeństwa. Kryzysy od zawsze były bodźcami do wprowadzania innowacji, a obecna pandemia spowodowała, że nasz wzrok padł na potencjał drzemiący w telemedycynie. Umożliwienie lekarzom zdalnej opieki nad pacjentami, unikanie kontaktu fizycznego, wpisuje się w strategie utrzymywania dystansu społecznego, koniecznego do ograniczenia rozprzestrzeniania się koronawirusa. Wielu Polaków miało okazję przekonać się o korzyściach tego rozwiązania, odbywając wizyty lekarskie za pomocą telefonu lub komputera. Poly postrzega pandemię jako czynnik otwierający oczy na możliwości, które daje nam technologia w zakresie zapewnienia równej, dostępnej i trwałej opieki zdrowotnej – nawet po zakończeniu obecnego kryzysu zdrowotnego.

W Polsce telemedycyna jest dosyć nowym fenomenem. Dopiero od 2016 r. prawo umożliwia udzielania świadczeń zdrowotnych na odległość. Z badań firmy PMR, polski rynek usług telemedycznych w 2018 r. był wart ponad 4 mln złotych. Jednak zgodnie z przypuszczeniami ekspertów do 2023 r. ma osiągnąć aż 143,4 mln złotych. Technologia posiada wielki potencjał w rozwiązywaniu problemów z zapewnieniem dostępności do opieki zdrowotnej na całym świecie. Coraz więcej osób zaczęło korzystać z porad lekarskich na odległość za pośrednictwem wideo, a tendencja ta występuje niezależnie od szerokości geograficznej. Obecny kryzys zdrowotny i konieczność zachowania bezpiecznej odległości od siebie zwróciły uwagę placówek świadczących opiekę i pacjentów na tę możliwość, co może stanowić poważny bodziec do rozwoju tego sektora również po zakończeniu obecnej pandemii.

Rozwiązania Poly w zakresie współpracy w dziedzinie opieki zdrowotnej i wideokonferencji mogą pomóc placówkom medycznym i lekarzom poprawić jakość usługmówi Jakub Abramczyk, Sales Director Eastern Europe w firmie Poly.

– Dzięki umożliwieniu ekspertom medycznym dotarcia nawet na obszary wiejskie i słabo zaludnione i umożliwienie natychmiastowych konsultacji fachowa pomoc lekarska staje się bardziej dostępna i powszechna, co może przekładać się na poprawę zdrowia wielu ludzi. Pokonanie barier geograficznych to także obniżenie kosztów opieki medycznejpodsumowuje Abramczyk.

- Advertisement -

USA – Szpital Orlando Health i Departament Zdrowia Psychicznego Południowej Karoliny

Szpital Orlando Health na Florydzie dzięki wprowadzeniu diagnostyki za pomocą telekonferencji ułatwił szybką diagnostykę udaru, co jest kluczowe by zapobiec trwałym uszkodzeniom mózgu u pacjenta. Z kolei Departament Zdrowia Psychicznego Południowej Karoliny zdołał zwiększyć swoją wydajność o 200% i przeprowadził ponad 25 000 telekonsultacji w obszarze psychiatrii. Jednocześnie skrócono czas pobytu w placówkach medycznych, w tym na ostrym dyżurze o połowę, a koszty diagnostyki jednej osoby obniżono o 3000$.

Holandia – Uniwersyteckie Centrum Medyczne w Utrechcie

W Utrechcie wprowadzenie rozwiązań opartych o wideokonferencje zwiększyło dostęp do szkoleń w zakresie stereoskopowej chirurgii 3D. Dzięki temu ta rewolucyjna metoda stała się łatwiej dostępna dla wszystkich lekarzy, którzy chcieli poszerzyć swoje kompetencje w tym zakresie, a jednocześnie obniżono koszty kursów medycznych. Sieć ta pozwoliła stworzyć międzynarodową społeczność, która współpracuje w celu skutecznej diagnostyki i leczenia pacjentów.

Wielka Brytania – NHS

W Wielkiej Brytanii NHS rozwiązania telemedyczne były w stanie zapewnić szybką diagnostykę udaru u 500 pacjentów, a tym samym obniżyć wskaźnik śmiertelności o 45%. Dzięki telemedycynie liczba przyjęć na ostry dyżur zmniejszyła się o 20%. Dzięki tym zmianom Wielka Brytania osiągnęła oszczędności w wysokości 30 000 funtów na jednego pacjenta.

Chiny – Szpital Xuanwu

W chińskim szpitalu Xuanwu działa sztab ekspertów, który wspiera przeprowadzanie skomplikowanych operacji przez personel pracujący, dzięki łączenia się z nimi za pomocą telekonferencji. Utworzenie ogólnokrajowej sieci zmniejszyło czas potrzebny na leczenie pacjentów w często niedostępnych i odległych terenach kraju, tym samym zwiększając przeżywalność.

Wietnam – Departament Zdrowia prowincji Quang Ninh

Blisko tysiąc pracowników wietnamskiego departamentu zdrowia w prowincji Quang Ninh zostało przeszkolonych za pomocą wideokonferencji w obszarze ratownictwa. Pozwoliło to na znaczne oszczędności, dzięki bardziej efektywnemu przepływowi pracy w zakresie opieki nad pacjentami, a także przez zmniejszenie kosztów wyjazdów na szkolenia.

Republika Południowej Afryki – Szpital Dziecięcy Czerwonego Krzyża

Pracujący w tym szpitalu lekarze otrzymali możliwość zdalnej nauki i uzyskania dostępu do doświadczenia i wiedzy kardiologów dziecięcych praktykujących w innych krajach. W efekcie zastosowania telekonferencji znacząco skrócono kolejki oczekujących na zabiegi małych pacjentów.

Brazylia – Unimed

Dzielenie się wiedzą w czasie rzeczywistym i rozszerzenie zasięgu do 20 milionów klientów i 110 tys. lekarzy przy spadku kosztów o 18 milionów R$ było wynikiem przyjęcia wideokonferencji dla brazylijskiego Unimedu, któremu udało się również obniżyć emisję gazów przez zrezygnowanie z podróży na konwencje.

Udostępnij
- REKLAMA -