Intel przechodzi głęboką restrukturyzację, a najnowszym jej przejawem są istotne zmiany w najwyższej kadrze zarządzającej działami technologii i produkcji. Z firmą żegna się trzech wiceprezesów korporacyjnych, co stanowi sygnał determinacji nowego kierownictwa do wdrożenia radykalnych zmian w strategii produkcyjnej. To kluczowy etap w planie CEO Pata Gelsingera, mającym na celu odzyskanie przez firmę dawnej pozycji lidera.
Ze stanowiskami emerytalnymi pożegnają się Kaizad Mistry i Ryan Russell, obaj związani z kluczową grupą rozwoju technologii, oraz Gary Patton, weteran branży i były menedżer IBM, odpowiedzialny za organizację Design Technology Platform. Ich odejście zbiega się w czasie z szerszą reorganizacją operacji produkcyjnych, które od ubiegłego roku nadzoruje Naga Chandrasekaran, wcześniej związany z Micron Technology. Chandrasekaran, którego odpowiedzialność znacząco wzrosła w marcu, konsoliduje pod swoim kierownictwem rozwój technologii i produkcję, dążąc do większej spójności i efektywności.
Zmiany kadrowe są częścią większego planu oszczędnościowego i optymalizacyjnego. Kierownictwo Intela zapowiedziało cel redukcji zatrudnienia do poziomu 75 000 pracowników do końca roku, co oznacza zmniejszenie załogi o około 22%. Firma zamierza również przyjąć bardziej zdyscyplinowane podejście do inwestycji w moce produkcyjne, co widać w nowej strategii dotyczącej przyszłych procesów technologicznych.
Przyszłość najbardziej zaawansowanych litografii Intela stoi pod znakiem zapytania i jest uzależniona od sukcesu biznesowego. Rozwój procesu nowej generacji, oznaczonego jako Intel 14A, będzie kontynuowany tylko pod warunkiem pozyskania znaczącego klienta zewnętrznego. To jasny sygnał, że firma nie będzie już rozwijać technologii bez potwierdzonego zapotrzebowania rynkowego. Jednocześnie proces 18A, który ma zadebiutować w tym roku w układach Panther Lake, jest postrzegany jako kluczowy dla rentowności produktów wewnętrznych. Firma stoi przed strategicznym dylematem, jak zrównoważyć potrzeby własne z ambicjami świadczenia usług dla zewnętrznych partnerów w ramach strategii IDM 2.0.