6 trendów prowadzących do Metaverse

Izabela Myszkowska
Izabela Myszkowska - Redaktor Brandsit
6 min

Według firmy Gartner, sześć trendów napędza dziś wykorzystanie technologii metaverse i będzie nadal napędzać w ciągu najbliższych trzech do pięciu lat.

Przemawiając w tym tygodniu na Gartner IT Symposium/Xpo w Australii, Marty Resnick, wiceprezes analityk firmy Gartner, powiedział, że chociaż wdrożenie na szeroką skalę technologii metaverse jest oddalone o ponad 10 lat, istnieją praktyczne sposoby, w jakie organizacje mogą je teraz wykorzystać, na przykład podczas onboardingu pracowników, sprzedaż, szkolnictwo wyższe, szkolenia medyczne i wojskowe oraz wciągające doświadczenia zakupowe.

„Dzisiaj emergentne metawersy są w powijakach. Jednak trendy technologiczne, ze sprawdzonymi przypadkami użycia i wynikami biznesowymi, to dopiero początek wartości, jaką innowacje technologiczne wnoszą do przedsiębiorstwa” – powiedział Resnick. „Zakłady długoterminowe są prawdziwymi wyróżnikami, które mogą zakłócić całą branżę, a metaverse jest jednym z tych zakładów”.

Gartner definiuje metawersum jako „następny poziom interakcji w wirtualnym i fizycznym świecie”. Technologie Metaverse pozwalają ludziom powielać lub wzmacniać ich aktywność fizyczną, przenosząc lub rozszerzając aktywność fizyczną do świata wirtualnego lub przekształcając świat fizyczny.

- Advertisement -

Pomimo tego szumu, przyjęcie technologii Metaverse jest rodzące się i fragmentaryczne. Gartner zaleca ostrożność przy inwestowaniu w konkretny metawers, ponieważ jest zbyt wcześnie, aby określić, które inwestycje będą opłacalne w dłuższej perspektywie, a ryzyko etyczne, finansowe i reputacyjne związane z wczesnymi inwestycjami nie jest w pełni znane.

„Wykorzystaj ten czas na naukę, eksplorację i przygotowanie do metaverse z ograniczoną implementacją” powiedział Resnick. „Przejrzyj te sześć trendów pod kątem możliwości, które mogą przynieść korzyści Twojej organizacji”.

1.     Gry

Branża gier, a w szczególności gry wideo, od wielu lat jest innowatorem w zakresie doświadczenia i technologii. Metaverse będzie wykorzystywać technologie gier, metodologie, narzędzia programistyczne, a nawet teorię gier, aby tworzyć doświadczenia zarówno dla rozrywki, jak i symulacji szkoleniowych. Przedsiębiorstwa przyjmą „poważne gry” — technologie gier, doświadczenia i storytelling do szkolenia i symulacji określonych zadań i funkcji w pracy.

Gartner przewiduje, że do 2025 r. rynek poważnych gier wzrośnie o 25% ze względu na wpływ technologii metaverse.

2.     Cyfrowi ludzie

Cyfrowi ludzie to interaktywne, oparte na sztucznej inteligencji reprezentacje, które mają pewne cechy, osobowość, wiedzę i sposób myślenia człowieka, zazwyczaj przedstawiane jako cyfrowe bliźniaki, cyfrowe awatary, humanoidalne roboty lub konwersacyjne interfejsy użytkownika. Potrafią interpretować mowę, gesty i obrazy oraz generować własną mowę, ton i mowę ciała.

Organizacje już planują wykorzystywać cyfrowych ludzi do działania jako zidentyfikowani agenci cyfrowi w środowiskach metaverse w celu obsługi klienta, wsparcia, sprzedaży i innych interakcji z obecnymi i potencjalnymi klientami. Gartner przewiduje, że do 2027 roku większość CMO przedsiębiorstw B2C będzie dysponować budżetem dedykowanym dla ludzi cyfrowych w środowiskach metaverse.

3.     Wirtualne przestrzenie

Przestrzeń wirtualna — lub wirtualny świat — to środowisko generowane komputerowo, w którym grupy ludzi mogą się spotykać za pomocą osobistych awatarów lub hologramów. Wirtualne przestrzenie angażują wiele zmysłów i zapewniają uczestnikom możliwość zanurzenia się i interakcji z przestrzenią. Na przykład można je wykorzystać do zwiększenia zasięgu do klientów, którzy nie są w stanie lub nie chcą dołączyć do spotkań osobistych, aby zapewnić nowe alternatywy dla podróży lub umożliwić współpracę między pracownikami.

Gartner przewiduje, że do 2025 r. 10% pracowników będzie regularnie korzystać z wirtualnych przestrzeni (w działaniach takich jak sprzedaż, onboarding, zespoły zdalne), w porównaniu z 1% w 2022 r.

4.     Wspólne doświadczenia

Wspólne doświadczenie łączy grupę ludzi w wirtualnej przestrzeni. Metaverse przeniesie wspólne doświadczenia z wyciszonych aplikacji immersyjnych i zapewni więcej możliwości spotykania się, współpracy, interakcji, uczestniczenia lub dzielenia się doświadczeniami w różnych aplikacjach, wydarzeniach konsumenckich i usługach. W tym sensie metawers zdemokratyzuje immersyjne doświadczenia .

Według Gartnera, do 2028 r. 10% wydarzeń publicznych (takich jak sport i sztuki widowiskowe) będzie oferować udział w metaverse, napędzając szybką rozbudowę komercyjnych wspólnych doświadczeń metaverse.

5.     Zasoby tokenizowane

Zasoby tokenizowane oferują nowe modele biznesowe dla twórców treści. W środowiskach Metaverse większość tokenizowanych aktywów będzie korzystać z niewymiennych technologii tokenów (NFT). NFT wspierają na przykład nowe modele ekonomiczne, w których twórcy treści stale zatrzymują większość przychodów ze sprzedaży swoich dzieł. Nowe funkcje i funkcjonalności udostępnione przez metaverse zainspirują nowe sposoby nie tylko konkurowania i zarabiania na wirtualnych produktach i usługach, ale także nabywania dóbr fizycznych (w świecie rzeczywistym).

Gartner przewiduje, że do 2027 r. 25% organizacji detalicznych działających w branży e-commerce ukończy co najmniej jeden dowód koncepcji dla tokenizowanych zasobów przy użyciu technologii metaverse.

6.     Obliczenia przestrzenne

Przetwarzanie przestrzenne łączy obiekty fizyczne i cyfrowe w celu cyfrowego wzbogacenia przestrzeni fizycznych. Umożliwia to organizacjom lepsze wykorzystanie zasobów fizycznych i cyfrowych poprzez udostępnianie powiązanych, „niewidzialnych” informacji cyfrowych i treści zakotwiczonych w ludziach, miejscach i rzeczach. Na przykład zawartość cyfrowa może wzbogacać fizyczne obiekty lub środowiska, takie jak cyfrowe kolorowanie posągów greckich i rzymskich lub dodatkowe informacje o produkcie lub obiekcie.

Gartner przewiduje, że do 2026 r. pojawią się druga i trzecia iteracja okularów do obliczeń przestrzennych, tworząc bardziej wszechobecne metawersum połączone ze światem fizycznym.

Udostępnij
Leave a comment

Dodaj komentarz

- REKLAMA -