Zważywszy na to, że dysk jest najważniejszą, dla wielu, częścią komputera, nie każdy z użytkowników przykłada wagę do jego stanu. Być może dlatego, że nie jest to najdroższy z elementów w komputerze. Martwimy się o temperaturę procesora, czy grafiki, ale to właśnie na dysku przechowujemy wszystko co najcenniejsze- zdjęcia, dokumenty, kontakty, pocztę i wiele innych plików. Usterki dysków twardych niestety nie zdarzają się rzadko i tylko właściwe działanie w odpowiednim momencie może nas uchronić od wydatków na skomplikowane i kosztowne odzyskiwanie danych. Rafał Smoliński z Centrum Odzyskiwania Danych z Warszawy przybliży z jakimi objawami można się spotkać przed awarią dysku twardego.
Objawy uszkodzonego dysku twardego
Uszkodzenia dysku mogą być logiczne lub fizyczne. Błędy logiczne to najczęściej uszkodzenia partycji, tablic partycji lub systemu plików.
W tym artykule dokładniej przyjrzymy się uszkodzeniom fizycznym.
– Objawy uszkodzonej elektroniki sterującej: Uszkodzona elektronika dysku twardego objawia się na ogół tak, że dysk nie rozkręca talerzy i wydaje się nie działać w ogóle.
– Objawy związane z uszkodzeniami mechanicznymi dysku: W odróżnieniu od uszkodzonej elektroniki w dysku uszkodzonym mechanicznie możliwych jest kilka objawów, które można łatwo zaobserwować:
- Komputer pracuje znacznie wolniej niż normalnie. Dysk zawiesza komputer/laptop lub powoduje wyświetlanie niebieskich ekranów tzw. bluescreen-ów. Tego typu problemy pojawiają się przeważnie gdy na dysku są Bad Sectory czyli sektory o spowolnionym lub bardzo długim czasie dostępu lub głowice mają problemy ze skutecznym zapisem i odczytem.
- Brak dostępu do niektórych folderów czy nietypowe zachowanie systemu operacyjnego
- Dysk wydaje nietypowe odgłosy – klika, piszczy, chrobocze. To typowe symptomy uszkodzeń mechanicznych dysku. Niestety najczęściej w takich przypadkach problemem są newralgiczne elementy mechanizmu – głowice, silnik, bądź, w niektórych przypadkach, powierzchnia talerzy.
Wymienione objawy są charakterystyczne dla wszystkich dysków talerzowych bez względu na producenta. Nie ma znaczenia czy dysk został wyprodukowany przez HGST, Seagate-a, WD, Samsung-a, Hitachi czy Toshibę. Technologia ich wykonywania jest bardzo podobna. Wszystkie zachowują się podobnie jeśli dojdzie do uszkodzenia.
Jest tylko jedna metoda by zapobiec utracie Danych – systematyczne wykonywanie kopii zapasowych. Jeżeli masz problem z odczytem informacji z dysku – nie postępuj pochopnie. Staraj się nie używać już tego dysku, ani nie skanować go różnymi programami. Odłącz go i przyjdź do naszego laboratorium – a u nas otrzymasz fachową POMOC.
Centrum Odzyskiwania Danych
Ul. Opaczewska 43/8
02-201 Warszawa
Tel: 720 905 492