Badanie IBM: banki są instytucją finansową najbardziej odpowiedzialną za zapobieganie oszustwom

Izabela Myszkowska
4 min

Według nowego raportu zleconego przez IBM, częstotliwość i skutki oszustw finansowych różnią się w zależności od regionów geograficznych i wieku osób będącymi ofiarami takich działań. Raport IBM Global Financial Fraud Impact Report z 2022 r. wykazał również, że ponieważ globalni konsumenci przeszli prawie wyłącznie do płatności kartami kredytowymi i płatnościami cyfrowymi, obywatele USA byli ofiarami częściej niż we wszystkich innych krajach badanych w raporcie, co kosztowało amerykańskich konsumentów średnio 265 USD rocznie w nieuczciwych obciążeniach finansowych dokonanych przez nieuprawnione osoby trzecie.

Według raportu, jeśli chodzi o oszustwa na skalę globalną, obywatele amerykańscy są najczęstszymi ofiarami oszustw związanych z kartami debetowymi spośród wszystkich badanych krajów. Amerykanie zarejestrowali również duży odsetek przypadków, gdy padli ofiarą oszustw związanych z kartami kredytowymi, oszustwami bankowymi lub oszustwami związanymi z płatnościami cyfrowymi. Respondenci amerykańscy poświęcili również najwięcej czasu na odzyskanie pieniędzy utraconych w wyniku oszukańczych opłat.

Jednak użytkownicy kart kredytowych i debetowych w USA odnotowali drugą najniższą kwotę utraconych pieniędzy w wyniku nieuczciwych opłat spośród badanych krajów. Tylko Japonia zgłosiła mniejszą kwotę strat w ciągu ostatnich 12 miesięcy, podczas gdy Niemcy były zdecydowanie najbardziej pokrzywdzonym krajem, z respondentami, którzy stracili ponad trzykrotnie wyższą kwotę niż obywatele drugiego najbardziej pokrzywdzonego kraju (Singapur).

REKLAMA

We wszystkich krajach respondenci zapytani o doświadczenia z korzystaniem z sieci płatniczych, w tym Visa i Mastercard, uważają, że banki są instytucją finansową najbardziej odpowiedzialną za zapobieganie oszustwom, przy czym odsetek ten jest wyższy w Brazylii, podczas gdy w Japonii najbardziej obciążone winą były sieci płatnicze. W Chinach respondenci odnotowali najwyższy odsetek konsumentów, którzy uważają, że rządowe organy regulacyjne są najbardziej odpowiedzialne za zapobieganie oszustwom.

Różnice pokoleniowe wykryte w badaniach

Raport wykazał również szeroki zakres różnic pokoleniowych w zakresie ofiar oszustw finansowych. Milenialsi  (urodzeni w latach 1981-1996) są konsekwentnie największymi ofiarami wszystkich form oszustw, od oszustw związanych z kartami kredytowymi i debetowymi po portfele cyfrowe, płatności cyfrowe, oszustwa bankowe i podatkowe.

Wsród respondentów z pokolenia X (urodzeni w latach 1965-1980) odnotowano drugą najwyższą liczbę nieautoryzowanych opłat dokonywanych przez ich karty kredytowe lub cyfrowe aplikacje płatnicze, podczas gdy pokolenie Z (urodzeni w latach 1997-2012) zgłasza trzecią co do wielkości liczbę przypadków utraty pieniędzy w wyniku nieuczciwych praktyk przestępców.

Millenialsi spędzają również najwięcej czasu na próbach odzyskania pieniędzy utraconych z powodu oszukańczych opłat, kwestionowaniu nieuczciwych opłat i sprawdzaniu kont pod kątem oszukańczych lub nietypowych działań z dowolnej grupy pokoleniowej.

Osoby z pokolenia Baby Boomers (urodzeni w latach 1946-1964) odnotowali najmniej przypadków nieuczciwych praktyk w prawie wszystkich kategoriach, spędzając również najmniej czasu na próbach odzyskania pieniędzy z powodu nieuczciwych opłat lub kwestionowania nieuczciwych opłat.

Jednak w podziale na pokolenia milenialsi byli bardziej skłonni do zakupu produktów do ochrony przed oszustwami, podczas gdy pokolenie wyżu demograficznego jest do tego najmniej skłonne.


O badaniu

Badanie zostało zlecone przez IBM i przeprowadzone przez Morning Consult, zewnętrzną firmę badawczą z siedzibą w Stanach Zjednoczonych . Badanie zostało przeprowadzone wśród 1000 dorosłych w sześciu krajach: USA, Chinach , Singapurze , Brazylii , Japonii i Niemczech . Badanie zostało przeprowadzone online, a dane zostały podzielone na warstwy, aby pasowały do ​​docelowej próby dorosłych w USA, Chinach , Singapurze , Brazylii , Japonii i Niemczech według wieku i płci, a następnie ważone na podstawie wieku, płci, rasy i poziomu wykształcenia. Wyniki pełnego badania mają margines błędu plus minus 3 punkty procentowe.