BCC: opodatkowanie gruntów, na których znajduje się infrastruktura energetyczna, wymaga zmian

Newsroom BrandsIT
Newsroom BrandsIT - NewsRoom Brandsit
5 min

Celem zmian proponowanych w projekcie ustawy o zmianie ustawy o podatku rolnym, ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz ustawy o podatku leśnym jest wprowadzenie jasnych i preferencyjnych dla podatników zasad opodatkowania gruntów, na których posadowione są urządzenia służące do przesyłania lub dystrybucji płynów, pary, gazów lub energii elektrycznej oraz infrastruktura telekomunikacyjna, poprzez wskazanie, że korzystanie z tych gruntów przez przedsiębiorcę (który nie jest ich właścicielem, użytkownikiem wieczystym lub posiadaczem) nie jest traktowane jako zajęcie ich na prowadzenie działalności gospodarczej.

Business Centre Club stoi na stanowisku, iż w interesie publicznym jest dostosowanie kwestii opodatkowania przedsiębiorstw utrzymujących urządzenia infrastruktury w taki sposób, aby zmniejszyć ciężary publicznoprawne ponoszone przez te przedsiębiorstwa.

W ostatnim czasie zaczęła kształtować się niekorzystna linia orzecznicza sądów administracyjnych, zgodnie z którą grunty, na których posadowiona została infrastruktura służąca do przesyłania dystrybucji płynów, pary, gazów lub energii elektrycznej oraz infrastruktury telekomunikacyjnej, powinny być opodatkowane podatkiem od nieruchomości w wysokości przewidzianej dla gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej. Potwierdza to także opinia Ministerstwa Finansów do projektu z 21 maja 2018 r. (PS2.8401.2.2018), gdzie wskazano, iż w ostatnich latach linia orzecznicza ujednoliciła się w kierunku uznania gruntów pod napowietrznymi liniami energetycznymi (w tym sklasyfikowanych jako lasy), za zajęte przez zakłady energetyczne na prowadzenie działalności gospodarczej, którą jest przesył energii i opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości wg stawki najwyższej, tj. jak dla gruntów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej (np. w wyrokach NSA z 18 lutego 2016 r., sygn. Akt II FSK 1314/14, z 9 czerwca 2016 r., sygn. Akt II FSK 1238/14, z 1 lutego 2017 r. Sygn. akt II FSK 3714/14, z 9 marca 2017 r. Sygn. akt II FSK 1987/15, 12 stycznia 2018 r. Sygn. akt II FSK 3336/15 oraz 14 lutego 2018 r. Sygn. akt II FSK 315.16).

Z punktu widzenia przedsiębiorcy

Opierając się na tych orzeczeniach, organy skarbowe przyjmują interpretację, że sam fakt posadowienia infrastruktury jest wystarczającą przesłanką do klasyfikowania gruntów jako zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej. Taka interpretacja skutkuje tym, że podatnicy (właściciele nieruchomości), którzy pomimo tego, że nie prowadzą działalności gospodarczej i nie czerpią z niej zysków, zobowiązani są do płacenia wyższego podatku, tylko przez sam fakt istnienia infrastruktury na gruncie, stanowiących ich własność. Podkreślić w tym miejscu należy, iż w wielu przypadkach posadowienie infrastruktury wpływa na obniżenie wartości gruntu ze względu na zmniejszone walory estetyczne oraz ograniczenie sposobu korzystania z nieruchomości przez właściciela. Zatem właściciel gruntu, na którym znajduje się infrastruktura (niestanowiącego de facto jego własności) obciążany jest wyższym podatkiem, przy jednoczesnym spadku wartości jego nieruchomości. Zdaniem Business Centre Club, sytuacja ta jest niepożądana i wymaga zmiany.

W obecnym stanie prawnym, działania organów podatkowych mają negatywny wpływ także na sytuację ekonomiczną odbiorców końcowych energii elektrycznej i przedsiębiorców energetycznych. Oczywistym jest fakt, iż wyższe koszty prowadzenia działalności, w tym np. wyższe opłaty za korzystanie z gruntów (uwzględniające także wyższe podatki), powodują wzrost cen towarów i usług oferowanych przez przedsiębiorcę. Koszty związane z posadowieniem infrastruktury znajdują bowiem swoje odzwierciedlenie w taryfach lub cennikach przedsiębiorstw świadczących usługi w zakresie dostarczania wody, energii, gazu, paliw czy odprowadzania ścieków oraz usług w zakresie telekomunikacji.

- Advertisement -

Projektowane rozwiązania zmierzają do ochrony interesów odbiorców usług sieciowych, a zwłaszcza odbiorców energii, przed wzrostem opłat za świadczone na ich rzecz usługi. Efektem projektowanej ustawy będzie uporządkowanie i ujednolicenie kwestii opodatkowania gruntów, na których posadowiona jest infrastruktura. Organy podatkowe i sądy nie będą miały możliwości interpretowania przepisów podatkowych w innym kierunku, niż określi to projekt ustawy. Zapobiegnie to odmiennej wykładni przepisów. Jasność i przewidywalność prawa jest jednym z podstawowych postulatów przedsiębiorców, zgłaszanych od wielu lat przez Business Centre Club. Projekt ustawy, jakkolwiek w wąskim zakresie, materializuje ten postulat, dlatego zasługuje na poparcie. Jednocześnie Business Centre Club wyraża nadzieję, iż ustawodawca wprowadzi także dalsze zmiany w kierunku uproszczenia i ujednolicenia systemu podatkowego.

Udostępnij
Leave a comment

Dodaj komentarz

- REKLAMA -