Do najczęstszych błędów w realizacji zamówień w branży e-commerce dochodzi na etapie dostaw i zwrotów towarów. Logistyka tych procesów jest zatem kluczowa w usprawnieniu działania sklepu internetowego, budowania pozytywnych relacji z klientami, zwiększania sprzedaży i wzmacniania przewagi konkurencyjnej. Co zrobić, aby proces realizacji zamówienia był pozbawiony błędów? Jak wykorzystać do tego logistykę dostaw i zwrotów?
Proces realizacji zamówienia – logistyka jest najważniejsza
Na początku działalności wielu przedsiębiorców traktuje sklep internetowy przede wszystkim jako dodatkowe źródło dochodów, bagatelizując trochę kwestie związane z logistyką i ograniczając je wyłącznie do podpisania umowy z jedną firmą kurierską. Planowanie tak skomplikowanych procesów jak magazynowanie towaru, pakowanie zamówień internetowych, dbałość o odpowiednie statusy zamówień, wysyłka towaru czy procesowanie towarów, odchodzi niestety na drugi plan. Tymczasem umiejętne zaplanowanie i wdrożenie tych działań już na samym początku działalności w znacznym stopniu rzutuje na osiągany przez e-sklep sukces.
Nieprawidłowe zapakowanie produktu – podstawowy błąd w realizacji zamówień
Aż ⅕ wszystkich zwrotów w sklepach internetowych dotyczy uszkodzenia towarów. Jest to spowodowane przede wszystkim niewłaściwym zapakowaniem oraz zabezpieczeniem produktów. Jak zadbać o prawidłowe pakowanie zamówień internetowych?
-
Miej na wyposażeniu różne rozmiary kartonów, dostosowane do asortymentu, który sprzedajesz w swoim sklepie internetowym.
-
Stosuj wypełniacze, aby odpowiednio zabezpieczyć towar.
-
Zaopatrz się w taśmę pakową z logo Twojego sklepu.
-
Zadbaj o wygodne otwieranie paczki.
Brak terminowości dostaw – kolejny częsty błąd w procesie realizacji zamówień
56% kupujących w sieci Polaków zgodnie twierdzi, że szybka dostawa jest dla nich priorytetem, nawet jeśli miałaby się wiązać z koniecznością uiszczenia dodatkowej opłaty. Jednocześnie nie ma dla nich nic bardziej denerwującego niż brak terminowości dostaw.
Od kilku lat można zaobserwować trend coraz szybszych wysyłek i to, jak duże jest dziś znaczenie czasu w tym obszarze. Coraz większą popularnością cieszą się dostawy the same day delivery, a więc realizowane tego samego dnia. To pokazuje, w jakim kierunku powinny zmierzać sklepy internetowe, dbając o customer experience. Terminowość dostaw jest dziś rzeczą absolutnie konieczną, a błyskawiczna dostawa – przewagą sklepu na tle konkurencji – wyjaśnia ekspert firmy MW Logistics.
Outsourcing usług logistycznych – gwarancja profesjonalnej realizacji zamówień i terminowości dostaw
Aby wyeliminować błędy w realizacji zamówień w e-commerce i zapewnić sobie tym samym obsługę na najwyższym poziomie, warto skorzystać z usług zewnętrznych firm. Sklepy internetowe coraz częściej decydują się w tym celu na outsourcing usług logistycznych. Do działań, które w ramach outsourcingu może przejąć od Ciebie zewnętrzny operator logistyczny, zalicza się:
-
składowanie, magazynowanie oraz zarządzanie magazynem,
-
kompletowanie zamówień, pakowanie i wysyłka towarów,
-
przyjmowanie zamówień, fakturowanie, przygotowywanie wszelkiej dokumentacji wysyłkowej,
-
organizacja transportu,
-
obsługa reklamacji, zwrotów i wymian,
-
raportowanie, analizy oraz programowanie.
Firmy oferujące fulfillment zapewniają nie tylko odpowiednio dostosowaną powierzchnię magazynową z odpowiednią infrastrukturą, ale również wykwalifikowaną kadrę pracowniczą zajmującą się kompletowaniem towarów i pakowaniem zamówień internetowych. E-sklepy korzystające z tego rodzaju usług mogą tym samym skupić się na innych kluczowych działalnościach biznesu.
Sprawna i fachowa realizacja zamówień w sklepie internetowym może być sporym wyzwaniem, szczególnie jeśli na co dzień realizowana jest ich ogromna ilość. Błędy, które pojawiają się najczęściej w tym procesie, dotyczą przede wszystkim pakowania przesyłek i terminowości dostaw. Z pomocą może przyjść wówczas kompleksowa usługa fulfillmentu.