Branża IT broni się przed zatorami płatniczymi

Newsroom BrandsIT
Newsroom BrandsIT - NewsRoom Brandsit
6 min

Problem z nieterminowymi płatnościami zobowiązań jest w Polsce powszechny i dotyczy niemal każdej branży. Jak wynika z analiz Forum Obywatelskiego Rozwoju, suma zatorów płatniczych, tylko w przypadku małych firm, wynosi już nawet 100 mld złotych. KRD alarmuje, że Indeks Należności Przedsiębiorstw osiągnął rekordową wartość w historii. Problem dotyka także branży IT, która tonie w długach i która w związku z tym coraz częściej wprowadza nowe rozwiązania płatnicze.

Wywiadownia gospodarcza Bisnode Polska, na naszych przedsiębiorcach nie pozostawia suchej nitki. Nie ma w tym jednak nic dziwnego. Wypadamy pod względem zatorów płatniczych najgorzej w Europie, a przeterminowane należności są codziennością prowadzenia działalności gospodarczej. Z danych Krajowego Rejestru Długów wynika, że przedsiębiorcy czekają na uregulowanie należności z faktur przeciętnie 3 miesiące i 24 dni. Jeszcze w III kw. 2016 r. były to 2 miesiące i 24 dni. Przeciętny udział opóźnionych faktur w portfelach polskich firm sięga 22,7 proc. To najwyższy wskaźnik od 2 lat.

Warto zaznaczyć, że problem często nie jest związany jedynie z kondycją finansową krajowych firm, ale świadomym kredytowaniem się kosztem innych przedsiębiorstw. To także efekt braku spersonalizowanych rozwiązań płatniczych, pozwalających przedsiębiorstwom lepiej zarządzać swoimi finansami oraz przewidywać rzeczywiste koszty korzystania z produktów i usług nawet w dłuższej perspektywie czasu.

Finansowanie dedykowane

Jak wynika z opracowania „Portfel należności polskich przedsiębiorców”, największe problemy ze spływem należności ma branża budowlana. Nie najlepiej sytuacja przedstawia się także w przypadku sektora finansowego. W najmniejszym stopniu problem nieterminowych płatności dotyczy przemysłu oraz usług. Diabeł tkwi jednak, jak zawsze, w szczegółach. Dane wskazują jasno: np. bogata branża IT cierpi. Długi są prawie czterokrotnie wyższe niż 5 lat temu. Wynoszą one ponad 265 mln zł. Dla porównania 5 lat temu wynosiły one 68 mln zł – wynika z raportu Rzetelnej Firmy i Krajowego Rejestru Długów BIG Info Monitor.

Warto zwrócić uwagę na to, że są firmy, które realizują projekty odraczając płatności, a są też takie, które mając świadomość braków budżetowych, odraczają inwestycje w czasie. Żadne z tych rozwiązań nie jest dobre, dlatego potrzebne są nowe rozwiązania finansowe, które te problemy rozwiązują – tłumaczy Janusz Ostrowski z Oracle Polska. – Proszę zwrócić uwagę na to, że w przypadku technologii IT wstrzymywanie inwestycji i oczekiwanie na zastrzyk gotówki do nowego roku finansowego, grozi utratą przewagi konkurencyjnej, większym ryzykiem związanym z bezpieczeństwem, a także de facto wyższymi kosztami. Taki stan rzeczy nie jest też dobry dla samej branży, bo nie rozwija się ona tak szybko, jak by mogła. Sprawdzoną radą na te problemy jest stosowanie rozwiązań chmurowych, które  zdecydowanie poprawiają płynność finansową w porównaniu do rozwiązań on-premise – tłumaczy Janusz Ostrowski z Oracle Polska.

Firma jest jedną z pierwszych, która zdecydowała się wprowadzić nowe modele rozliczeń. Oracle Polska pozwala skorzystać ze swoich produktów natychmiast, odkładając płatność na dogodny dla klienta termin. W praktyce wygląda to tak, że klient deklarując zamiar korzystania z wybranej usługi lub produktu, np. w ciągu 3 lat, ma możliwość dość swobodnego ustalenia rozkładu kosztów, zarówno tych związanych z implementacją jak i subskrypcją usług, tak, by były one dostosowane do jego przepływów finansowych.

- Advertisement -

Opłacalność, a nie cena

Indywidualnie ustalany model finansowania usług IT, z niemal nieograniczoną swobodą ustaleń, jest ewenementem na polskim rynku. Tego typu oferty dostawców oprogramowania oraz fizycznych elementów infrastruktury IT podyktowane są w dużej mierze nie tylko zatorami płatniczymi, ale też wynikają z czystej kalkulacji. Klient, który przetestuje dziś usługę i będzie z niej zadowolony, znajdzie na nią pieniądze w budżecie w bliskiej, przewidywanej przyszłości. Ten model finansowania jest powszechnie stosowany dla usług chmurowych, które zgodnie z prognozami IDC już za siedem lat będą miały niemal 70% udziału w rynku oprogramowania na terenie Europy Środkowo – Wschodniej. Warto dodać, że model personalizowanych rozliczeń wiąże się z korzyściami zarówno dla klientów końcowych, jak i dla resellerów. Dzięki nim, są oni w stanie oferować rozwiązania swoich partnerów firmom, które domagają się dłuższych okresów odroczenia opłaty za dostarczone produkty czy licencje subskrypcyjne.

W dużej mierze chodzi także o to, by głównym parametrem decyzyjnym przy wyborze rozwiązań, nie była cena realizacji projektu wdrożeniowego, ale jego opłacalność.

Co ciekawe, rosnące zainteresowanie nowymi modelami finansowania usług IT, wyrażają nie tylko małe firmy. To także domena dużych, zamożnych przedsiębiorstw. – W tym modelu zawierane są naprawdę duże transakcje, których kwota wyraża się liczbami nawet siedmiocyfrowymi. Te firmy wiedzą, że dzięki indywidualnym metodom finansowania, w dużej mierze chronią swój kapitał, który może okazać się bardzo przydatny w najmniej oczekiwanym momencie – podsumowuje Janusz Ostrowski z Oracle.

Udostępnij
Leave a comment

Dodaj komentarz

- REKLAMA -